








Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi,
Snap er even niets van. Van het een op het andere moment draait mijn injectie op benzine stationair 2200 toeren. Schakel ik over naar gas, niets aan de hand, al loopt hij wat zagerig. Enig idee?












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vacuum lekje ergens?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
defecte druksonde, lekke benzinedrukregelaar, koude startinjecteur die lekt/blijft openstaan,
extra luchtschuif die geheel of gedeeltelijk blijft openstaan…....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je een vacuum lek heb zou die het toch ook op LPG moeten doen?
Dat geld ook voor de koudestartklep.
Zou die wel meer toeren gaan draaien als de koude startinjector blijft hangen? Hij krijgt alleen meer brandstof, maar niet meer lucht dus niet meer toeren?












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat hangt ervanaf of het LPG goed is ingebouwd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi,
Gas etc. is allemaal OK ingebouwd. Tot eergisteren nergens last van.
Toerental blijft hangen op 2000 toeren stationair. Omdat dit direct bij starten gebeurt schakelt ze daarna bijna direct over naar gas (2100 toeren) en zakt dan weer in. Op gas loopt ze nu ook niet echt lekker, pakt pas toeren op na meer gasgeven. Alle stekkers op luchtfilter, en injectiespruitstuk even losgehad maar dit maakt geen verschil. Zoekplaatje dus of is er een routebeschrijving uit de praktijk?












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je alle slangen op je inlaat spruitstuk gecontroleerd op lekken/ scheuren?
Als er 1 gescheurd is gaat je toerental omhoog op benzine. Niet op gas want er wordt niet harder aan het keelstuk gezogen..
Berucht is de carterontluchting aan de onderkant…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
alle slangen gecheckt, kan er niets bijzonders aan ontdekken. Knalt nu bij starten bijna direct naar de 3000 toeren op benzine waardoor ze direct overschakelt naar gas. Stationair loopt ze dan ook helemaal niet lekker (hakkerig) kom ik boven de 1500 toeren dan is er op gas niets aan de hand.
Snap er geen ene reet meer van
Enige check die ik nog moet plegen is de carterontluchting aan de onderzijde want daar kon ik even niet zo lekker bij.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is de inlaat galerij niet los van de spruitstukken gekomen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
robbertkars schreef:alle slangen gecheckt, kan er niets bijzonders aan ontdekken. Knalt nu bij starten bijna direct naar de 3000 toeren op benzine waardoor ze direct overschakelt naar gas. Stationair loopt ze dan ook helemaal niet lekker (hakkerig) kom ik boven de 1500 toeren dan is er op gas niets aan de hand.
Snap er geen ene reet meer van
Enige check die ik nog moet plegen is de carterontluchting aan de onderzijde want daar kon ik even niet zo lekker bij.
Omdat je eerder schrref dat het stationair toerental van de ene op de andere dag doorschoot naar 2200 toeren denk ik niet dat je carterontluchting de boosdoener is. Die gaat immers niet van de ene op de andere dag zo dicht zitten dat je dit verschil zo direct zou merken.
Het lijkt er toch eerder op dat er toch ergens iets loszit waardoor je valse lucht aanzuigt.
Je hebt dus alleen maar de slangen gecheckt ??? Diagnose stellen is niet moeilijk maar je zult toch echt wat meer testje moeten doen om het te checken !!! sluit de gas toevoer of benzine toevoer af wat gebeurt er nu ??? lijkt wel een lekkende injecteur = verhoogt toerental op benzine en beroerd lopen op gas. Alleen bij verhogen toerental heb je er dan geen last meer van. Je zult veel meer moeten controleren cq testen !! Draai de stationair schroef op het inlaatkanaal eens dicht (wel ffff onthouden hoeveel slagen) > Blijft het toerental te hoog dan er last van valse lucht etc,etc…..
Hieronder een link om wat kennis op te doen. Diagnose stellen wordt dan wellicht wat makkelijker.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik begrijp even nog niet dat een lekkende injector (of bedoel je de koude start injector?) kan zorgen voor een hoog toerental. Zolang er niet meer lucht wordt toegevoegd gaan de toeren toch niet omhoog?





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Controleer ook de luchtslangen waar je moeilijk bij kan. Ik bdoel die van de extra-luchtschuif voor koude motor en de extra luchtklep voor rem los, want je hebt een hydraulique. Die zitten beide niet echt prettig (vrij diep) aan de linkerkant van het blok.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
gevonden!!
Slang extra luchtschuif lag los. Bijna mijn handen open maar het zit er weer op.
Bevestiging zonder slangenklem ?
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
ja, zonder, maar ik zou er in jouw geval een klem opzetten voordat ie weer los gaat.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
fff een klemmetje erop en klaar.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.