hallo,
ik ben tot de ontdekking gekomen dat na 3000km en oneven mijn motoroliepeil erg laag is komen te staan… is dit normaal voor een 15jarige auto? ik kan me niet ontdoen van de indruk dat er iets mis is, want om de 3000 km olie bijvullen lijkt me veel…
groeten
dries
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
3000 km en oneven..?
Hoeveel olie moet je bijvullen dan?
Rij je korte of lange afstanden?
Komt er blauwe rook uit je uitlaat?
Hoeveel heeft je auto gelopen?
grR
er komt, voor zover ik weet, geen blauwe rook uit de uitlaat… de wagen heeft nu 124000 km en is 15 jaar oud. ik rij voornamelijk korte afstanden (ritten van 30km) en regelmatig lange autosnelweg trajecten (1x per week)...
hoeveel olie erbij moet, weet ik nog niet, dat zal ik morgen pas weten… maar de oliemeter staat helemaal onderaan net boven het rode vak en de peilstok is maar voor de onderste 4 mm in de olie gedrenkt.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Die olie moet ergens blijven. Oftewel, deze wordt verbrand en dat zou je moeten kunnen zien of ruiken of hij lekt…heb je veel olievlekken op je parkeerplaats?
Ritten van 30 km vind ik niet echt ‘korte afstanden’. Ik zit dan meer te denken aan louter stadsritjes, waarbij de motor koud blijft.
Ben benieuwd hoeveel je er bij moet gooien en hoeveel kms je daar mee hebt gedaan.
grR
Olie verbruik
Het is heel normaal dat die 2.0 i 8v motoren olie gebruiken,zijn meestal de klepseals.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
ok, er is 1,5l olie ingegaan… best wel veel vind ik. ik heb er uiteindelijk 4300 km mee gedaan, en geen 3000 zoals ik eerder zei.
Ik heb geen oliespatten op mijn parkeerplaats, noch blauwe rook… denk ik toch. bij stationair draaien valt er toch niets op, bij het rijden ook niet voor zover dit te zien is in de achteruitkijkspiegel…
bibberlam schreef:ok, er is 1,5l olie ingegaan… best wel veel vind ik. ik heb er uiteindelijk 4300 km mee gedaan, en geen 3000 zoals ik eerder zei.
Ik heb geen oliespatten op mijn parkeerplaats, noch blauwe rook… denk ik toch. bij stationair draaien valt er toch niets op, bij het rijden ook niet voor zover dit te zien is in de achteruitkijkspiegel…
Dit is lang niet altijd zichtbaar in de achteruitkijkspiegel. Laat iemand achter je aan rijden. Die zou het kunnen zien.
Als er geen olie op de parkeerplaats ligt, dan moet de olie toch echt verbrandt worden en dat is zichtbaar aan de uitlaatrook.
Klepsteelrubbers (klepseals): enige tijd stationair laten draaien met warme motor (zoals bij verkeerlicht) en dan gasgeven. Een blauwe pluim zichtbaar (door diegene die achter je rijdt) dan zijn het je klepsteelrubbers.
Zuigerveren: Met warme motor onder (zware) belasting blauwe rook (zichtbaar door diegene die achter je rijdt) dan zijn de zuigerveren versleten.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik deel de mening van Ray, zijn de klepseals. Bij de 2.0i 8v motoren worden deze hard en laten olie door. Niet erg, wel lastig. Zoek even een ctroen specialist die er ervaring mee heeft. Dan hoeft het niet zo duur te zijn. Bijvoorbeeld Jan van Gompel te Eindhoven heeft een truukje waardoor niet de halve motor uit elkaar hoeft.
Domme vragen bestaan niet.
toen je de auto 3000 km kocht was hij toen vol kan natuurlijk zijn dat er toen al weinig olie in zat :
Simmetje schreef:Ik deel de mening van Ray, zijn de klepseals. Bij de 2.0i 8v motoren worden deze hard en laten olie door. Niet erg, wel lastig. Zoek even een ctroen specialist die er ervaring mee heeft. Dan hoeft het niet zo duur te zijn. Bijvoorbeeld Jan van Gompel te Eindhoven heeft een truukje waardoor niet de halve motor uit elkaar hoeft.
Er zijn meer garagisten met dat ‘truukje’. Jan van Gompel haalt niet de gehele cilinderkop eraf, doch beperkt zicht tot de nokkenas. Daarna via het bougiegat druk op de cilinder en je kunt de klepseal vervangen zonder dat de klep in de cilinder valt.
citroenc2 schreef:toen je de auto 3000 km kocht was hij toen vol kan natuurlijk zijn dat er toen al weinig olie in zat :
de auto heeft een onderhoud gekregen en een grondige mechanische check-up, de wagen moest naar de autokeuring… hij had toen 120500km en had zes maand stil gestaan in de buitenlucht wat heel erg spijtig is. hoe snel een wagen verouderd door hem gewoon te laten stil staan… enorm. maar dit ter zijde…
bibberlam schreef:er komt, voor zover ik weet, geen blauwe rook uit de uitlaat… de wagen heeft nu 124000 km en is 15 jaar oud. ik rij voornamelijk korte afstanden (ritten van 30km) en regelmatig lange autosnelweg trajecten (1x per week)...
hoeveel olie erbij moet, weet ik nog niet, dat zal ik morgen pas weten… maar de oliemeter staat helemaal onderaan net boven het rode vak en de peilstok is maar voor de onderste 4 mm in de olie gedrenkt.
Ik vind 30km wel onder de korte ritten vallen, zeker in de winter wordt je olie nauwelijks warm. Ik rij dagelijks 22km heen en 22km weer terug. Na een maand moet ik echt even een paar honderd kilometer op de snelweg blazen om de zaak weer schoon te krijgen in de verbrandingsruimtes en de benzine en waterresten uit de olie. Daarna loopt ie weer als een zonnetje, de V6.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)