6 van de 19
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Oplossing olieverbruik EW7J4,EW10J4,EW12J4,EW10A,TU,XU,VTi en THP motoren.
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 18 mei 2016 12:53 PM
  [ # 76 ]

Ik heb dat met zeer veel belangstelling gelezen, er zitten heel wat eye-openers bij.

Het belangrijkste lijkt mij dat de noodzaak tot carterventilatie een gevolg is van lekkage van verbrandingsgassen langs de zuigerveren.
Die gassen veroorzaken een hoop ellende, met black-sludge mede als gevolg.
Daarbij helpen de dopes in verse olie die je navult om de gevolgen daarvan te beperken.

Als je wél die lekkages hebt, maar niet de dopes in de verse olie, verminder je wel het olie verbruik dmv de restrictor, maar de vraag is dan of het middel op termijn niet erger wordt dan de kwaal.

Zó lees ik dat…....

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 mei 2016 01:14 PM
  [ # 77 ]

Ik denk dat het belangrijk is om gewoon op tijd en volgens voorschrift van de fabrikant olie te verversen.
Olie bijvullen om de dopes op peil te houden en daarmee het olieverbruik te maskeren kan niet de bedoeling zijn. Het uitstellen van daadwerkelijk verversen wordt door steeds bijvullen in de hand gewerkt. De afvalstoffen, die er onherroepelijk zijn, verzamelen zich dan in de carterpan.

Gebruik van de olierestrictor en volgens plan olie verversen levert mijns insziens geen gevaar voor sludgevorming op.

Überhaupt heb ik de laatste 20 jaar bij mijn eigen voertuigen geen mayonaisedoppen of andere prut waargenomen. Onderhoud is en blijft belangrijk, daar doet de restrictor niet aan af.

Groot voordeel overigens, omdat de olierestrictor de olie tegenhoudt daar waar het de motor wil ontwijken, is er ook minder condensvorming en kans op mayonaise. en dus verstopping, in het carterventilatiesysteem.

Ergo: gebruik de restrictor met een gerust hart, ververs netjes op tijd de motorolie en er is geen vuiltje aan de lucht!

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 18 mei 2016 01:36 PM
  [ # 78 ]

Jouw vraag was of dat AMT verhaal (goed) gelezen was.
En dat heb ik gedaan, vandaar mijn reactie Wink

Als ik je nu goed begrijp deel jij de visie/mening niet die daarin geventileerd wordt.
Dat kan, uiteraard…....

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 mei 2016 01:58 PM
  [ # 79 ]

Op zich kan ik die visie wel delen, maar het verhaal is meer een waarschuwing naar mijn idee om de juiste verversingsinterval voor de motorolie aan te houden.

De dieselmotoren van mijn XM en Xantia gebruikten hoegenaamd geen olie. Zou je dan vaker moeten verversen dan voorgeschreven om de dopes op peil te houden? Die conclusie lees ik niet.

De 2.2 benzinemotor van mijn CX gebruikte ook nauwelijks olie. Altijd ververst volgens voorschrift. Juist nu de “modernere” motoren van de EW-serie, behalve de V6, oliezuipers blijken te zijn, zou dat dan vaker moeten? Nee. Normalerwijs gebruikt zo’n motor niet teveel olie en om de één of andere reden verbruiken deze motoren, zij het niet allemaal, zeer veel olie door de PVC. Dat probleem heb ik aangepakt.

Bij normaal gebruik van de auto, dus niet alleen die hele korte stukjes, wordt de olie voldoende warm en verdampt de ellende uit de olie. Bij een normaal verversingsinterval wordt de motor beschermd met de huidige hoge kwaliteit olieën die we vandaag de dag hebben. “Vroeger” deden we het met minerale olie die stukken minder dopes bevatte dan heden ten dage…..

De olierestrictor zorgt dat de dure olie daar blijft waar ze hoort; in de motor, zonder onnodig verlies naar de motor en atmosfeer. Ik denk een win-win situatie voor portemonnee en milieu.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 18 mei 2016 02:09 PM
  [ # 80 ]

Het hoge olieverbruik van sommige motoren is gekoppeld aan de lekkage van de uitlaatgassen langs de zuigerveren. Zó begrijp ik dat uit dat AMT verhaal.

Ergo: een motor met een van nature laag tot geen olieverbruik, heeft die lekkage van de gassen nauwelijks/niet. En dus ook niet in die mate die vervuiling en de daaruit resulterende risico’s.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 mei 2016 08:19 PM
  [ # 81 ]

Dan zouden vele EW motoren een slechte compressie/verbranding hebben. En dat is pertinent NIET het geval. Kijkend naar het brandstofverbruik van mijn eigen EW10A met LPG-G3 noteer ik een gemiddeld verbruik van tussen de 1:11 en 1:12. Met een motor die dusdanig last heeft van blow-by, en dus een magere compressie, gaat je dat niet lukken.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 18 mei 2016 09:41 PM
  [ # 82 ]

Een “blow-by” van een paar procent merk je echt niet in je brandstofverbruik.
Maar wél in de hoeveelheid vervuilende gassen die langs de zuigerveren komen, en die vervolgens de olie aantasten.
Aldus het AMT verhaal.

Begrijp ik uit je reactie dat je daaraan twijfelt?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 mei 2016 10:36 PM
  [ # 83 ]

Nee,ik heb geen reden om aan dit verhaal te twijfelen. De strekking in het verhaal is wel dat de motor goed op bedrijfstemperatuur moet komen om de additieven hun werk te laten doen en dat veel korte ritjes funest zijn. Niets nieuws onder de zon. Wanneer je de tekeningen bekijkt in het artikel, zie je dat er naarstig wordt gezocht naar afdoende ventilatiesystemen met olieafscheiders, koeling en cyclonen. In de motoren van PSA zit niets van dit al. Mijn restrictor is een eerste aanzet hiertoe en één die werkt. Metingen hebben aangetoond dat de ademruimte van de motor niet in het gedrang komt. Er is nog steeds voldoende afgasmogelijkheid alleen de olie gaat minder mee in deze luchtstroom. Zo eenvoudig is het. De restrictor ondermijnt de werking van de voorzieningen niet en dat is wat jullie denken.
Iceman van het C5 forum heeft met metingen aan de peilstok en op het inlaatspruitstuk aangetoond dat de druk verschillen met of zonder restrictor nihil zijn. Misschien is de naam van het ding ongelukkig gekozen en moet ik het geen olierestrictor maar oliebespaarder noemen.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 mei 2016 12:27 AM
  [ # 84 ]

Het is een zeeeer complexe materie.

Jouw doelstelling is het olieverbruik te verminderen.
Op zich begrijpelijk, echter de vraag is, al eerder gesteld of je daarmee niet andere problemen creëert.
Daarover staat in dat AMT onder andere:

Lastig is dat als de olie-afscheider te effectief werkt, er ook brandstof en water naar het carter worden teruggevoerd. Dat werkt tal van problemen in de hand. Er moet dus een selectieve afscheiding zijn, vandaar het gebruik van één of meer cyclonen, labyrinten en ‘grof’ en ‘fijn’olie-afscheiders.

Voldoet deze “restrictor” daaraan?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 19 mei 2016 09:40 AM
  [ # 85 ]

Laten we samen maar kijken wat er aan informatie van de gebruikers binnenkomt.
De tijd zal leren of de oplossing verdere ontwikkeling verdient.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 19 mei 2016 10:09 AM
  [ # 86 ]

.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 19 mei 2016 10:51 AM
  [ # 87 ]

Waarom plaats je een punt?

 

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 19 mei 2016 10:54 AM
  [ # 88 ]

Ik reageerde op de eerste reactie van JW op deze pagina maar nadat ik verder aan het lezen kwam op deze pagina realiseerde ik me dat wat ik zei helemaal niet klopte, dus heb ik mijn bericht weer verwijderd.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 19 mei 2016 11:03 AM
  [ # 89 ]

Niet meer zo doen svp!
Liever daarna een toelichting posten.

 

Profiel  
 
Timo72
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 30-12-2012

- C5 2.0 16V Break Exclusive G3
Gepost: 10 juni 2016 11:09 PM
  [ # 90 ]

Bij mij werkt de redtrictor goed ik rijd nu al het dubbele aan km’s zonder bij te vullen.
Eeerst bij 1500 km 1 liter bijvullen , nu bij 3000 km nog steeds niks.
Wel houd ik alles goed in de gaten.

Greetz Timo
———————————————-
Citroen C5 Break 2.0 16v exclusive 2006 (lpg3)

Profiel  
 
 
6 van de 19
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook