Ja, natuurlijk, met een schuifdak of een raampje open. Maar met een break vind ik een roldak geen optie, bijvoorbeeld omdat ik mijn imperiaal regelmatig gebruik. Vorige week donderdag nog even een balkje voor de schommel gehaald:
Vorige week viel mijn iphone 6 uit. Het was 29 graden buiten (oosten des lands) en halverwege mijn nogal warme rit (ik zat te zweten in mn kantoorkleding) viel de iphone uit met de melding dat hij te warm was geworden. Einde navigatie, gelukkig lag er nog een Nokia Lumia in mn auto. Verder een waardeloos apparaat maar doet het bij hoge temperaturen ook.
Een DS is een warme auto wet ik. Ik ben al blij dat ik de temperatuur van het motorblok netjes onder controle heb, maar nu de inzittenden nog. Ik heb al een pallas hitteschild achter het motorblok zitten, maar de meest warmte vh blok verzameld zich natuurlijk tegen de bovenzijde van de motorruimte onder de voorruit en het dashboard. Daar zit geen hitteschild. De ingeblazen buitenlucht is tijdens de lange weg door het donkerblauwe voorscherm al bloedheet voordat hij het ventilatierooster bereikt. Bij m’n 504 komt de buitenlucht rechtstreeks onder de voorruit vandaan. Beter!
Een toekomstige zomervakantie met de break indachtig, waarbij wij vorig jaar een dag 43 graden op de boordcomputer van de moderne Zweed hadden, voorzie ik ook oververhitting van de inzittenden. Een donkerblauwe auto is al niet ideaal, laat staan een DS.
Wat nu? Ik ga mn andere, weliswaar lichter blauwe break, straks opbouwen, moet ik meteen ruimte voor airco reserveren? Of hem toch maar wit spuiten?
Hoe houden jullie het hoofd koel in de zomer? Een sloop airco installatie modificeren en inbouwen? Of voor zo’n nieuw elektrochemisch systeem gaan waarvan sommigen beweren dat dat de toekomst wordt (veel compacter, kost wel veel stroom)?
Ben benieuwd naar de ideeën hier. Zonder oplossingen lopen mijn gezinsleden niet ‘warm’ (;-)) voor een zomervakantie met de ID break!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien de rubber strip aan de achterkant van de kap verwijderen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is reeds gebeurd! Of m.a.w.: bij de opbouw van deze break heb ik die weggelaten.
De juiste ‘ramen open strategie’ (zoveel cm voor, zoveel cm achter) zonder turbulenties zal wellicht ook nog helpen. Iemand hiervoor de ideale formule?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op de plek net boven de kap bij de ruit is overdruk. Die drukt lucht de motorruimte in.
De DS is een warme auto. Ga op een handdoek zitten als je leer hebt. Verder ramen lekker ver open.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Auto in de schaduw zetten. Telefoon niet achter het ruit maar op het asbakje (schaduw) leggen.
Biertje drinken bij aankomst.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waar ik de Lumia veel fijner vind als een iPhone vind ik het ook nog al eens warm in de DS.
De roosters van de warming en fan moet je gewoon dicht zetten. Er komt in de zomer altijd warme lucht door, vaak veel warmer dan van buiten. Bij mij in het 3de dash zit een klep waar je de luchtstroom van de verwarming mee dicht zet.
Het rechter rooster loopt direct door het scherm, hier krijg je wel wat lucht door die niet extra is opgewarmd. Het trakteert je bijrijder ook regelmatig op wat vliegjes.
Tja airco in een DS, dat is natuurlijk wel fijn.
Echter lang niet zo goed als in een moderne auto, maar alle beetjes helpen in dit geval. En ik heb wel eens begrepen dat het het onderhoud aan een DS flink complexer maakt. Dat zal wel afhankelijk zijn van de uitvoering en hoe de airco is ingebouwd.
Daarbij moet je je denk ik ook afvragen of het motorvermogen (op vakantie in de bergen?) wel kan en wil missen.
Verder denk ik dat de kleur van een rijdende auto niet het grote verschil gaat maken op de temperatuur in de auto. Ik geloof wel dat bij een auto met dichte ramen in de zon een zwarte idd van binnen wel een paar graden warmer wordt dan bij een witte of andere lichte kleur
Ja, ventilatie staat al dicht. Rechts stukje open, niet te ver want die maakt weer veel herrie. Verschil witte zwarte auto scheelt overigens de hele wereld. Niet een paar graden maar tientallen. Ook rijdend nog steeds heel veel. Daarom is 80% van het wagenpark in (zuid) Spanje wit. In een zwarte auto schiet ook airco in een moderne auto daar te kort. Been there…
Ik bedoelde achteraf inbouwen mbv Peltier elementen. Schijnt de toekomst te worden. Het warmte afvoer medium is nog wel vloeistof, maar dan water. Een DHZ mag dit zelf aanleggen. Modulair in te bouwen. Vooral geschikt voor oldtimers:
http://www.top-cool.eu/nl/branches/automotive/retro-fit-airco
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Dat Peltier-systeem (van Top-cool) kwam paar jaar geleden ook voorbij. Toen door de elektrisch onderlegde forummers gewogen en te licht, of eigenlijk de belasting naar verwachting veel te zwaar, bevonden.
Tijds-originele airco was toen al relatief duur en nu dus nog zeldzamer te vinden. Je moet er of veel voor betalen of heel veel geduld voor hebben om in delen bij elkaar te sprokkelen. Het schijnt wel een graad of 5 tot 10 te schelen, als hij nog/weer goed is.
Open dak in break zie je logischerwijs inderdaad bijna nooit maar het kan wel. De paar die ik gezien heb offeren voorste stukje imperiaal op maar ik heb ook wel eens een handige bricoleur gezien die de lijnen precies binnen de bevestigingspunten had weten uit te mikken en daarna de imperiaal weer erop. Niet het ultieme open-dak idee met die “tralies” boven je maar als het om de koeling gaat: het kan. Moet je waarschijnlijk niet de el cheapo twingo nemen maar iets smallers.
Zelf ooit open dak gehad in ander (klein Engels) autootje en bij echte warmte kon je het effect van de zon recht op je kop ook wel weer wegstrepen tegen de koelingswinst trouwens. Vermoed dat je in de DS toch vooral tot de arko veroordeeld bent.
[Break 20 Familiale ‘71]
Ik had dat vermoeden al. Er moet een fors temeratuurverschil overbrugd worden. Wat sowieso al zomaar 5 pk zou moeten kosten. Een DS is ook nog eens slecht geïsoleerd (zeker vergeleken met m’n Volvo die in de zomer na uitzetten airco ook nog een tijd lang koel blijft…tgv heel veel isolatie). Plus dat je in een modern dashboard ook veel oppervlak hebt ingeruimd voor koelcapaciteit. Een DS dashboard gaat die ruimte nooit bieden.
Mbt echt open rijden: vertel mij wat… Heb een 504 cabriolet met zwart interieur. Als je daarmee bij 30 graden onder de koperen ploert in een file vastloopt…been there… En voor de goede orde: ik ben niet kinderachtig mbt warmte: heb per fiets vele cols in Europa bedwongen en bij 43 graden div Pyreneeën-cols bedwongen en 8x de Ventoux gedaan onder een uitbundig schijnende koperen ploert. Maar toch vind ik dat (fietsend en ruimte tot max zweten) minder vervelend dan in een te warme auto.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
De charmes van het oldtimer rijden zijn soms net zo groot als de nadelen. Voor mij persoonlijk wegen de
charmes zwaarder.Ben vaak met de dame in warmere gebieden dan Nederland maar vind het rij plezier en de glimlach op de gezichten van voorbijgangers belangrijker dan een zweterige rug.Mijn tip voor warme ritten vooral met kleine kinderen: alle ramen een centimeter of tien open en een planten spuit met water en af af en toe een fijne nevel water in je gezicht spuiten. Heeft bij mij,mijn vrouw en de kinderen altijd gewerkt en was nog leuk ook.Fijne vakantie









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Top tip. Die ga ik gebruiken.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Airco in een ds is misschien niet de meest goedkope oplossing, het kan wel goed werken. Met name de “after market” airco die als een soort “streep” onder het dashboard komt werkt eigenlijk erg goed. Dat is deze:
of dit:
of dit:
Het originele, door citroen af-fabriek geleverde systeem werkt gewoon veel minder goed…Dat is dit dashboard:
Belangrijk bij het inbouwen is dat je een nieuwe compressor neemt én twee nieuwe condensors die in de kinnebak achter de voorbumper komen. 1 condensor voor de radiateur werkt niet goed genoeg omdat er gewoon niet genoeg gekoeld kan worden.
Ok, het kost wat geld, maar het is een systeem wat volledig “period correct” is en de originaliteit dus niet aantast. Charme? Tja, ik vind een zweetreet en oververhitte kinderen niet charmant. Een koele auto is fijn, veilig en als het conform origineel kan is het niets op tegen. Ik heb jaren DS gereden en de hitte werd steeds meer een reden om de auto niet meer te pakken. Mijn laatste DS 21 injection heb ik van airco voorzien en wat was dat een genot. Daarna had z’n opvolger, m’n SM, ook weer airco. Airco is top en het maakt het rijden in een ouwe bak letterlijk cooler.
Hier meer info:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/201965/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Arjan Verkade schreef:
Het rechter rooster loopt direct door het scherm, hier krijg je wel wat lucht door die niet extra is opgewarmd. Het trakteert je bijrijder ook regelmatig op wat vliegjes.
Bekend verschijnsel!
DS is vrijwel niet koel te krijgen…
Ik zet juist wel de fan aan en houd de ramen dicht (op de snelweg).
Heb je in ieder geval een constante luchtstroom.
Maar de achterpassagiers hebben hier weinig aan…
Je kan nog overwegen om (groen) getint glas te monteren. Of warmtewerende folie.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zelf geen ervaring met getint glas in een DS.
Maar ik heb diverse mensen gesproken die van wit naar getint zijn gegaan, qua warmte hebben ze weinig verschil gemerkt.
Eigenlijk werd er vooral aangegeven dat ze het hebben laten plaatsen omdat ze het mooier vonden.
Gelukkig zijn er meer mensen dit wiel aan het uitvinden. Het schijnt daar soms ook best warm te zijn… http://www.aussiefrogs.com/forum/citroën-forum/88894-ds-airconditioning.html
Kijk eens wat een -uiteenlopende- reacties. Leuk en dank! Een watergevecht met plantenspuit onderweg is natuurlijk uitermate ludiek en animerend maar voor dat laatste hebben mijn kinderen dat gelukkig niet nodig. En ook zonder moderne multimedia vermaken die zich een lange reis uitstekend met de een boek of het fenomenale uitzicht op de wereld rondom de auto (bij een moderne auto is het oppervlak van de multimediaschermen al bijna groter dan het raamoppervlak…!).
Getint glas in een break lijkt me niet mooi en is het er überhaupt? Of had alleen Bernhard dat in z’n shooting-brakes?
Airco blijft lonken. Vooral omdat de auto echt kaal is en nog moet worden opgebouwd. Ik heb trouwens geen idee van de kosten. Ik ga jullie linkjes bekijken.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route