Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Beste AX-mensen, op dit deel van het forum ben ik nieuw… Maar heb alle reden om me te melden, want zie de titel: ik heb een AX van het eerste type cadeau gekregen.
Op zich een grappig verhaal. Ik zag dat autootje al 10 jaar bij elk bezoek aan mijn moeder, geparkeerd voor haar seniorenflat. De auto heeft de eerste 10 jaar van haar leven redelijk normale ritten gemaakt, maar de laatste 16 jaar is het ding het dorp niet meer uit geweest. De langste rit was een kilometer of 2… Dat resulteert in een echte kilometerstand van 81.000. Toch werd elk jaar het periodiek onderhoud stipt uitgevoerd…
Toen de zeer seniore eigenaresse niet meer mocht rijden verzocht ze de wat jeugdiger buurman het ding naar de sloop te rijden, en voor haar de toegezegde vergoeding van 50 euro in ontvangst te nemen. De buurman heeft dat bedrag betaald en is er zelf mee gaan rijden. Nieuwe banden, uitlaat, radiateur, beurt… Maar nu is de APK verlopen, en maakt de keurmeester nogal een groot punt van een niet openend achterportier en zijn er nog wat andere kwaaltjes. Met dus het resultaat, dat ik de auto mag ophalen. Nou ja, ik moet 1 euro betalen als vergoeding voor het verkrijgen van een nieuwe tenaamstellingscode.
Goed, maar nu zou de auto een rit moeten maken van 175 kilometer naar huis. Dat is een probleem, want het temperatuurlampje gaat bij warme motor branden én de kachel doet het niet. In die staat zet ik haar voor de zekerheid zonder meer op de ambulance, maar ik zou eerst natuurlijk nog wat kunnen sleutelen. Vandaar (eindelijk, vergeef me de lange introductie…) de vraag, omdat ik geen voorbeeld voorhanden heb en de auto niet in de buurt staat: is er speciaal gereedschap nodig om het koelsysteem te ontluchten? Ergens lees ik inbus 16, of klopt dat niet? Zijn er AX-specifieke dingen die de storing kunnen verklaren?
Oh ja, het is een ‘AX 11 RE S6…’
Wordt vervolgd, volgend weekend haal ik haar hoe dan ook op…
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een AX heeft drie ontluchtingspunten.
1 in de vorm van een ventieldopje, achter het blok, op een kachelslang.
1 op het thermostaathuis, inbus 6!
en 1 op de radiateur, met een platbektang een kwartslag los en omhoog trekken.
Leuke vondst trouwens, nog de carburateurversie?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dank je René, je helpt me inmiddels op twee fronten met koelproblemen (zie ook het CX-deel…). .
Ik vermoed dat het een carburateurversie is, maar ik heb de auto zelfs nog nooit echt goed kunnen bekijken! Staat ver weg, en toen de gulle gever het aanbod deed stond ze bij de garage. De onderzijde schijnt als nieuw te zijn, dat dan wel weer.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens http://www.autoweek.nl/auto/3462/citroen-ax-11-re is een 11 RE uit 1989 inderdaad nog met carburateur.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Een vaalrode toevallig?
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Zeker! Hoe dat zo?
Corrosion sympa!
Omdat er hier in Leusden altijd zo’n vaalrode 5 deurs type 1 staat/stond van de eerste eigenaar. Mocht dat m’ zijn wil ik wel helpen sleutelen of je kunt m’ even hier op de oprit zetten om te kunnen sleutelen?
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
De wereld is toch echt niet groot…. Want het klopt, dat is ze! En zeer bedankt voor het aanbod. Ik heb nog geen idee hoe en wanneer het precies gaat gebeuren. Dat kan vrijdag of zaterdag zijn, en de kans bestaat ook nog steeds dat ik haar gewoon veilig op de ambulance zet. Maar ik laat nog even van me horen!
Corrosion sympa!
Reed er net nog langs toevallig. Altijd al een leuk bakje gevonden
Ooit eens over gedacht om een briefje onder de wisser te doen voor als de ax ooit verkocht zou worden. Mooi dat deze goed terecht komt
Heb momenteel nog een donor Ax voor onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Het werd zo’n weekend van drie bezoekadressen, enthousiaste ontvangst overal, twee honden mee, en dus weinig gelegenheid voor goed onderzoek van de AX…
... Maar goed, het ding liep na een half uur stationair draaien nog niet warm en bovendien deed, tot verbazing van de gulle gever, de kachel het ineens weer prima. Ik besloot het er maar op te wagen, voor een rit van 175 kilometer, met afstand de langste rit die de auto ooit ineens gereden heeft. Dat was een goede keus, want na een wat aarzelende aanloop reed de AX gewoon als nieuw! Héérlijk bakje, met trouwens ook zalige stoelen. Koppeling heel oké, schakelen merkwaardig soepel en duidelijk, remmen prima, rustig stuur…
Goed, een nauwelijks voelbaar hapertje bij het gas geven, misschien het gevolg van de benzine uit begin 2015. We gaan eens kijken hoe het apparaat zich bij de APK houdt, en daarvoor moet in ieder geval één achterportier gangbaar worden gemaakt. Voorlopig heb ik een smile van oor tot oor…
Corrosion sympa!
Nog altijd aan het lachen? ik ben wel benieuwd naar een foto (of meerdere) van dit sympathieke wagentje
Zo’n type 1 AX vijfdeurs is best wel een droomautootje om erbij te hebben voor mij, het liefst dan zo kaal mogelijk!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Zeker nog aan het lachen! Misschien is een update idd wel leuk.
De APK in februari was erg prettig: bij het zien van nieuwe remleidingen en -cilinders, nieuwe uitlaat etc, keek de keurmeester al een stuk vrolijker dan bij het naar binnen rijden. Weliswaar afgekeurd op een afgebroken bout van de motorkap, wat nog een onverwachte rotklus was om netjes te vervangen, maar een weekje later mocht ik legaal rijden!
Prima wagentje, ik doe er regelmatig de boodschappen mee. Rijdt heerlijk. En ik heb al drie plaatwerkdelen glanzen rood gepoetst! Als ik de tijd van leven heb komt dat vast een keer af.
Vraag is dan alleen, wat er mee gaat gebeuren. Want eerlijk is eerlijk, ook hier wordt het ding niet veel gebruikt. Optie ‘1’ is de leukste: boodschappenwagen bij het net aangekochte huisje in France. Daar gaat de voorkeur naar uit, als ik dan maar niet voor € 500,- kentekenkosten kom te staan, zoals iemand me vertelde. Anders… nou ja, misschien kom ik daar op het forum nog een keer op terug.
Corrosion sympa!
AX 11 RE by Bram Vaandering, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Hee, die ken ik ook. Mijn zus woont in dezelfde straat.
Citroen AX by Timo van Vuurde, on Flickr
Ik miste hem al een tijdje inderdaad.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”