Beste mensen,
ik heb interesse in een witte bx die er uit ziet als een sport maar een 1.4TU is.
Nou zijn er een paar dingen waar ik me twijfels bij heb, en zou graag jullie mening horen
1. Motor maakt een tikkend geluid, Is dit een bekend probleem bij een 1.4 tu motor
2. achter bij de wielen lekt de auto best wel wat lhm vloeistof, ik vermoed de lekzakken, wat zou het anders nog kunnen zijn.
ik hoor graag wat jullie meening is
gr Jim
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
1. harde tik of zachte tik? Afhankelijk van toeren of niet? Kunnen gewoon kleppen zijn die gesteld moeten worden…
2. waar precies? Er zitten zat hydraulische zaken op de achteras die kunnen lekken. Vermoedelijk is het of de lekzak (links en/of rechts) of de lekretour van de hoogteregelaar (midden van de as)
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
1 Tikkend geluid gaat met het toerental mee,
2 het is echt bij de wielen waar hij lhm lekt.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Jimson schreef:1Tikkende geluid gaat met het toerental mee,
Dat zijn dus de kleppen die gesteld moeten worden, en wellicht draait ‘ie op te dunne/oude olie - dan wil je ze ook nog wel eens gaan horen.
Jimson schreef:2 het is echt bij de wielen waar hij lhm lekt.
Dan zijn de lekzakken inderdaad niet denderend meer. Volgens mij is dat afkeur, dus moet wel wat aan gedaan worden (eigenlijk moet er altijd wat gedaan worden aan LHM lekkages, het is ‘maar’ je vering en remsysteem).
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
edit moderator: het citeren van het direct voorgaande bericht is slecht voor de leesbaarheid
Die kleppen stellen lukt me wel, kan het geen nokkenas zijn die versleten is?
En die lekzakken zijn die makkelijk te vervangen bij een bx? En zijn die nog te koop?
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Chevronics in de UK maakt lekzakken na voor schappelijke prijzen. Citroën levert ze niet meer. Hoeveelheid werk zou ik je niet kunnen zeggen
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Die lekzakken zijn heel eenvoudig te vervangen en met een beetje mazzel kun je ‘om de hoek’ een paar gebruikte exemplaren vinden die nog oké zijn (lukte mij ook). Even rondvragen op het forum, bij Nanko of Garage80 om een paar voorbeelden te noemen. Dat tikken zou mij meer zorgen baren. En een 1.4 die eruit ziet als een sport? Hoe dan? Een goedwillende amateuristische verbouwing, of is alles juist heel degelijk gedaan? Ik kan me niet voorstellen dat iemand ooit een overleden Sportblok heeft vervangen door een 1.4 TU. Ga - gewapend met een lange schroevendraaier - onder die BX door en prik hier en daar eens op zoek naar krokante plekken. Wij kunnen natuurlijk alleen maar vanachter het scherm reageren (zonder foto’s ook nog ), maar let gewoon goed op. Succes.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik heb zo het idee dat het om deze gaat: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1048274672-citroen-bx-1-4-i-u9-1991-wit-stuurbekrachtiging.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Is op kenteken een Cannes, maar ziet er uit als een Sport. Alleen dat van de stuurbekrachtiging is een beetje vaag - dat zou dan achteraf ingebouwd moeten zijn. Er zijn tegenwoordig wel bedrijven die dat kunnen.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Of je plaatst gewoon een stuurhuis van een BX met stuurbekrachtiging, met de rest wat erbij hoort. Het zal niet de eerste BX zijn waar dat gebeurt.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Lekken achter bij de wielen? Ik heb nog nooit een lekke lekbak gehad bij een bx. Lekkage bij de achterwielen was bij mij vaak een krul van de remleiding.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Of een doorgerotte veercilinder.
Lekke lekzak geloof ik niet in, de constructie is sowieso “lek” bij de stang die in de plunjer steekt.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Toch kan het lekken bij de lekzak, weet ik uit ervaring. Het tuitje waar de slang op zit scheurt nog wel eens. Net als het deel waar de klem omheen zit. Betrekkelijk eenvoudig te fiksen, makkelijker dan een gare krul of een lekkende cilinder in ieder geval.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Een paar druppels ok, maar ik lees dat het wel meer is dan dat.
En dan los je dat m.i. niet op met een andere lekzak.