Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Na een lekkend dakraam, rammelende drukgroep en slotbouten loop ik nu tegen een plek olie aan. Ik zag het al eerder, dacht dat het niet van mij was, maar de plek groeide gestaag, wierp een blik onder de saxo en jawel, het onderste uitstekende deel van de bak is zeiknat van de olie.
Het ruikt naar cardan olie dus ik neem aan dat het de bak of differentieel betreft.
Zijn er mensen die dit wel eens eerder meegemaakt hebben? Zwakke plek bekend wellicht?
En weet iemand een adres voor een goede ruilbak/dif mocht het teveel werk zijn het euvel te verhelpen? Nu snap ik ook waarom de 3 en 5 langzaam aan beginnen te fluiten…. Misschien toch lichtelijk een kat in de zak gekocht, in elk geval veel teveel betaald.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Waarschijnlijk lekken je aadrijfaskeerringen. Zijn redelijk eenvoudig zelf te vervangen. Onderdelen zijn nog te bestellen bij de dealer.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Dat zou idd een easy fix zijn Dat geeft de mens moed. Ik zal m toch ergens even op een brug moeten zetten om het goed te kunnen zien. Boven in het vooronder is alles kurkdroog, dus het zit idd op t laagste punt, zo ongeveer waar de aandrijfassen de bak in gaan.
Bedankt voor de tip, ik ga straks kijken of ik ze ergens op een brug kan zetten, dan weet ik het ook zeker
Aftapbout van de bak goed vast? Koper ringetje?
Anders de keerringen, even de fusee los, draagarm naar beneden, as uit de bak trekken, vooraf de olie aftappen, keerringen vervangen.
Als ie nu al jankt in de versnellingen is het een gok, of het straks met volle bakolie weg is.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Ik ben er ff mee naar de dealer gereden, ik zit zelf met mn nek momenteel, kan erg weinig kracht zetten, dus ik moet t laten doen helaas.
270 euro geraamd maximaal, inderdaad keerring lek links en aandrijfashoes kapot.
T moet maar, ik kan er zo niet mee blijven rijden. Het is mechanisch een hele fijne auto, en t motortje is nog heel goed dus dan maar even investeren. Ik weet, het had vast veel goedkoper gekund, maar nood breekt wet.
De nieuwe keerringen zijn in elk geval verbeterd.
Waarom gaan ze lekken : door het aantal kilometers of door steekas eruit te halen en geen nieuwe keerring te plaatsen, steekas eruit is altijd nieuwe keerring want lekt het niet van in het begin komt het later wel.
Was die drukgroep al vervangen? Anders is dat nu het moment om ineens mee te nemen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
182.xxx toen ik m kocht in zit nu ver in de 185.000 range dus ik denk slijtage. Zal niet t laatste zijn vermoed ik…
Heb ondertussen na t onderscheiden van alle typen 1.6 Saxo’s een paar vragen,
Kunnen de kleppen van een 1.6 gesteld worden?
En wat is nu het verschil tussen de 88 pk en 100 pk vts 1.6 motors? Is het onderblok van een 16v hetzelfde als de 8v Saxo’s?
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
VTRrider schreef:Kunnen de kleppen van een 1.6 gesteld worden?
Nee, ze hebben, wat ik heb begrepen, hydraulische klepstoters.
VTRrider schreef:En wat is nu het verschil tussen de 88 pk en 100 pk vts 1.6 motors? Is het onderblok van een 16v hetzelfde als de 8v Saxo’s?
Onder andere de nokkenas en ECU. Volgens service.citroen (is handig voor dit soort vragen om even aan te maken ) is het onderblok van een 16v ook anders. Als je het precieze verschil wil weten moet je even service.citroen doorspitten.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Auto gemaakt, nieuwe keerring bakzijde en nieuwe hoes aandrijfas en olie bijvullen. alleszins viel het nog mee, de auto werkte goed mee, 193,-
De bak giert een heel stuk minder (al was het al niet echt overdreven, maar t was er niet, en nu wel, dus er is wat schade wellicht) maar wel zonde, had ik het eerder gezien had ik het misschien kunnen voorkomen.
Wat wel is…dat geluid wat ik dacht dat het de drukgroep was, is nu ook een heel stuk minder. wellicht ingaande as van de bak…de bak is dus al best ver heen want dat geluid klonk niet echt fris, niet als het uit de bak kwam iig. Ik had niet lang meer door moeten rijden. Ik vrees een beetje voor de nabije toekomst voor deze bak.
Wmb slotje bedankt voor het meedenken allen.
Heb je dat laten doen? Aan stukken kost het geen 100€
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Ja,bij de dealer in eindhoven. Dus niet al te duur. Ik kan best sleutelen, maar zonder brug met mn nek gaat niet lukken. 270 euro was de offerte. Dus voor mij valt t mee.
Edit: waarom heb ik zo vaak dubbele berichten?
Totaal aantal Berichten: 7776
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Soms zit er wat vertraging in het posten van een bericht en mocht je dan twee keer geklikt hebben is je post dubbel gemaakt. Overkomt mij op m’n tablet ook wel eens. Geeft niets hoor, dubbelposts halen we gewoon weg.
Succes met de saxo!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Dankje! Ik heb wat revisie mogelijkheden met tuning inbegrepen zitten vergelijken… Miss niet eens zo’n verkeerd idee, bak en motor revisie. Uiteindelijk ben je voor hetzelfde geld net zoveel kwijt aan een andere, en wat herbergt die weer aan kosten. Zit hard na te denken om dit bakkie goed op te knappen.