Methode van Marten is natuurlijk simpel é doch doeltreffend… Ik heb zelf zo’n kinky wurgding met lederen riempje in m’n koffer zitten, werkt erg goed maar als de zaak erg vast zit dan lijkt ‘t wel of dat riempje wat flexibel wordt. (beitel werkt dus altijd…)
René van Maren schreef:René van Maren schreef:Tis een wringappraat met een wurgriem…
Ja, ik gooi hem ff door een raampie!
Komt goed!
Zo, geregeld….de bollen kunnen los…hoop ik
Anders heeft XBXG nog wel een leuk tooltje:
Tevens bruikbaar om de hersens van irritante personen in te slaan
Schijt aan originaliteit.
Dat is voor als ze ECHT niet los willen
OK, Deze bollen zaten dus ECHT vast. Zo erg dat we (ik dus) met de beitel en moker op een gegeven moment door de wand van de bol heen sloegen. We hadden al op moker en beitel moeten terugvallen omdat de andere aanwezige bollentoolie helemaal te zwak bleek.
Gelukkig konden we terugvallen op de altijd uitgebreide gereedschapsvoorziening van Wouter voor een echte bollentool (foto was al eerder gepost). Hiermee kregen we na enige modificatie (om het meedraaien te beletten:ideetje van Caro ) alsnog de bol eraf. De linker achterbol was erg hardnekkig: de rechter achterbol was wel losgekomen met normaal grof geweld.
Resultaat (Caroline en Marcel hadden het meeeste werk al gedaan) was wel weer een APK waardige BX Break die veert als nooit tevoren.
Kijk, komt dat ding toch nog eens van pas.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Wat ben ik blij dat mijn visa geen veerbollen heeft zeg. Wat een ellende is dat. Ik snap niet dat ze geen uitstekende randjes op de bollen maken.
Die LHM douche was wel bijzonder fijn. Ik moest gauw met mijn vinger er in maar dat hou je geeneens tegen.
De uitlaat was ook nog een soort lastig. Marcel heeft ‘m moeten afzagen omdat het gewoon niet los te krijgen was. Gelukkig was de nieuwe pijp langer dus was geen probleem. Er op zetten is nooit een probleem als de puzzel gemaakt is
Wat ik wel onwijs leuk vond is dat die remblokjes gewoon lukte. Alleen de oude blokjes waren wel beschamend slecht zeg ops: Moest de plunjer ook een enorm eind terugdraaien… Binnenkort toch ook maar even de remschijven doen want zowel marten als mijn werkgever schrokken er nogal van. Terwijl de keurmeester het geen afkeur vond. Misschien omdat ie gewend is om naar eendenschijven te kijken…
Remslangen heb ik verder niet meegekregen want toen was ik met Harm de tool halen bij wouter.
Na het bollendrama is ook nog de multiriem (toch?) gesteld dus dat scheelt ook weer een hoop herrie. De ratel in de uitlaat is weg en je gaat geruisloos en zwevend over een drempel. Echt een hele bijzondere ervaring
Ik ben zo blij dat Harm wat spulletjes kwam brengen voor de Visa omdat ie toch “in de buurt” zat en Marten mee had! Allebei nogmaals onwijs bedankt!
@rene: Sleutel heeft de 1e voorbol net aan overleefd en losgedraaid. Ik heb nog wel van dat band liggen dus zal ‘m laten fixen voor je. Toch bedankt
@Wouter: Ik heb de sleutel aan Marten meegegeven want met onze berekening ziet hij jou eerder dan ik.
Die kleine modificatie is overigens errug handig. Er zat aan de ene kant al een gat extra geboord maar die hebben we nu ook aan de andere kant gemaakt. Daar doorheen kan je een bout in de bol draaien en dan heb je ook geen last ervan dat ie meeslipt.
Caroline81 schreef:@Wouter: Ik heb de sleutel aan Marten meegegeven want met onze berekening ziet hij jou eerder dan ik.
Die kleine modificatie is overigens errug handig. Er zat aan de ene kant al een gat extra geboord maar die hebben we nu ook aan de andere kant gemaakt. Daar doorheen kan je een bout in de bol draaien en dan heb je ook geen last ervan dat ie meeslipt.
Top
Nu is die bollensleutel dus nóg bruikbaarder Ik ben benieuwd.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Nu is die bollensleutel dus nóg bruikbaarder Ik ben benieuwd.
Ja, maar alleen als je een gaatje boort in de veerbol…. of er een gat in ramt met een beitel
Caroline81 schreef:Wat ben ik blij dat mijn visa geen veerbollen heeft zeg. Wat een ellende is dat. Ik snap niet dat ze geen uitstekende randjes op de bollen maken.
Die LHM douche was wel bijzonder fijn. Ik moest gauw met mijn vinger er in maar dat hou je geeneens tegen.
En dan heb ik nog het grootste gedeelte van de LHM douche voor je opgevangen. Maar ff voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit meegemaakt dat ze zo verschrikkelijk vast zaten. De beschikbare beitels waren bovendien niet ideaal. Ram je meer een gat mee in de bol, dan dat ie kracht zet. Ik heb zelf een beitel die op een wat breder stuk draagt, maar wel heel scherp is. Meja, daar heb je niks aan als ie tuis ligt
Wat betreft remslangen: niet zo’n big deal om te doen: hooguit irritnat de de ontluchtingsnippels al eens verrot waren gedraaid, dus moest ik die nu met de griptang te lijf. Adviespuntje: haal 2 nieuwe nippels en zet die erop als je de schijven wisselt.
Als zo diep hebt geleden onder die bollenvervangellende moet het toch wel uber genieten zijn, met die nieuwe bollen over drempels!
Verder graag gedaan: het was wel weer gezellig sleutelen in elk geval en het geeft een voldaan gevoel om het ook af te hebben.
Wat lees ik nou Mn Tool gesloopt
:schater ik denk dat ik hem de eerste 6jaar toch niet gebruik :schater
Ik heb er niet echt diep onder geleden hoor, maar ff bollen verwisselen krijgt zo wel een andere dimensie
Die bix rijdt nu echt geweldig! Nou nog een keer nieuwe bumpers er op en kijken of ie weer mooi rood te krijgen is en dan is het volgens mij een hele aardige break
Caroline81 schreef:Ik heb er niet echt diep onder geleden hoor, maar ff bollen verwisselen krijgt zo wel een andere dimensie
Die bix rijdt nu echt geweldig! Nou nog een keer nieuwe bumpers er op en kijken of ie weer mooi rood te krijgen is en dan is het volgens mij een hele aardige break
ontluchtingsnippels, schijven voor. apk. En dan lekker genieten! bumpers kun je misschien ook eens overspuiten.
De achterbumper heeft een scheur dus dat feest gaat niet door…
Caroline81 schreef:De achterbumper heeft een scheur dus dat feest gaat niet door…
Ik voel een sloopmeeting aankomen…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX