


Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gisteren hoorde ik een raar geluid onder de motorkap.
Toch maar even kijken en het geluid hield op, maar ik rook wel brandend rubber / ijzer.
Dynamo bleek stil te staan, dus ik vermoed dat het lager overleden is.
Dynamo eruitgehaald en uit elkaar gehaald. Ziet er nog goed uit, koolborstels versleten, maar het draait nog wel.
De dynamo is een Paris Rhone met zo’n spanningsregelaar.
Mooi origineel, maar ik vraag me af of het nu niet beter is om deze te vervangen door een wisselstroom exemplaar. Begreep dat die beter / betrouwbaarder zijn. Klopt dat
Verder vroeg ik me af of het lagertje makkelijk te vervangen is van de oude. Ik wil de oude namelijk wel houden omdat deze origineel is. Dus wel proberen te reviseren.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Beter, in de zin van hogere opbrengst, vooral bij weinig toeren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
geen ervaring, wel dit:
Auto elektra amersfoort reviseert dynamo’s. Is maar een idee.
Verder zou ik eens bij het clubmagazijn navragen.
Massa contact in goede staat brengen.
Persoonlijk vind ik dat er een gelijkstroomdynamo in die prachtige kar hoort!
En in regio Groningen zit ook vast wel een revisiebedrijf…
Bovendien moet je voor een wisselstroomdynamo de bedrading aanpassen.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
H@ns schreef:
Bovendien moet je voor een wisselstroomdynamo de bedrading aanpassen.
Monteer je een wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar dan hoef je welgeteld één draad te trekken: van plus contact naar het laadstroomlampje en van het laadstroomlampje terug naar je dynamo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Origineel is het mooiste, daar ben ik ook wel gevoelig voor.
Omdat ik eind deze week weer wil kunnen rijden was mijn idee om er dan maar een nieuwe in te zetten, een wissel met ingebouwde spanningsregelaar. Begreep dat dat wel beter en betrouwbaarder is. Die moet ook wel nog deze week te krijgen en in te bouwen te zijn.
Nadeel is dat dit me wel 200 euro kost en een stuk originaliteit verlies, maar die kan ik altijd weer terugkrijgen als ik mijn oude tzt weer oplap en terugzet. De oude spanningsregelaar kan ik wel ongebruikt op zijn plek laten zitten.
Daarom toch maar de vraag wat ik moet doen als ik er een wisselstroomdynamo in ga zetten.
Welke draden kan ik hergebruiken, welke nieuwe moet ik trekken en waar moet het lampje aan?
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het makkelijkste is: originele draden netjes afkoppelen en goed isoleren. Daarna één dikke draad van de + dynamo (= uitgang) naar de + accu en dan in de auto één draad van + contact (geschakeld als contact aan staat) naar laadstroomlampje en van het laadstroomlampje één draad terug naar je nieuwe wisselstroomdynamo. Klaar is Kees. Voordeel: geen geknoei in je originele bedrading en makkelijk terug te bouwen naar origineel gelijkstroom.
Overigens is een revisie van je gelijkstroomdynamo ook niet zo heel goedkoop, dus het verschil tussen revisie van je oude en een nieuwe wisselstroom is naar mijn gevoel max 75 euro.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Dank Waterman, antwoord kan ik wel wat mee.
Toch wat vragen.
Orginele draden afkoppelen. Bedoel je daarmee zowel de draden van de dynamo als de spanningsregelaar?
Laadstroomlampje: deze is toch al geschakeld op het contractslot? In de huidige situatie gaat er een draad van het contactslot naar het lampje en van het lampje een draad naar zowel de dynamo / als de spanningsregelaar.
Huidige situatie:
DYN draad: gaat naar spanningsregelaar en lampje
EXC naar spanningsregelaar
M draad naar massa spanningsregelaar
Kan ik deze aansluitingen nog gebruiken?
Wat doet de DYN en wat de EXC aansluiting? Staat toch allebei + op?
Ik vraag het natuurlijk omdat ik het lastig vind om (weer) mijn dashboard open te halen en deze aanlsuitingne te maken voor het lampje en het contactslot. Als het makkelijk kan…
Ik zie net ook het draadje van Freek, maar die maakt het wel ingewikkeld. Ik hoop dat ik het ook niet ingewikkeld maak…
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Om je van een 100% goed antwoord te voorzien zou ik het schema moeten gaan zoeken in de werkplaatshandboekenbibliotheek, en dat lukt nu ff niet…De methode die ik beschreef is de manier waarop we het vroeger in de garage regelde. Deels deden we dat zo omdat de draadbundel vaak zo slecht was dat je altijd verlies had. Op deze manier ontloop je dat risico.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Even het schema ingescand.
Ik zie nu verschillende dingen voorbij komen mbt het aansluiten.
bijv. dat een hydraulique anders is dan een mechanique
Mijn draadbundel is nog goed, maar voor de zekerheid wil ik wel een extra draad trekken.
https://goo.gl/photos/aPVPPxW1NnTmF5op6
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966
Als de netste oplossing is uitgevonden en alles functioneert, dan is dit onderwerp misschien een goede kandidaat voor de ID/DS tiplijst…
Ook handig voor degenen die een originele wisselstroomdynamo willen omwisselen voor één met inwendige spanningsregelaar…
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/165441/














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
virtualitie schreef:
bijv. dat een hydraulique anders is dan een mechanique
Bij hydraulique moet er een draadje van het startcontact naar de massa gemaakt worden in sommige gevallen. Tenzij je de bestaande bedrading alleen bij de oude wisselstroomdynamo losmaakt en netjes isoleert, als ik het mij goed kan herinneren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Omdat het me toch wat ingewikkeld leek om een wisselstroomdynamo te plaatsen, navraag gedaan of mijn oude gelijkstroom nog gereviseerd kan worden.
Dat wordt lastig begreep ik net, het anker is versleten en kan niet meer afgedraaid worden. Ze zijn nog op zoek naar onderdelen, maar het wordt een lastige.
Dan wordt het alternatief toch een nieuwe wisselstroomdynamo.
Nu nog even kijken wat de juiste manier is om dit aan te sluiten ipv de oude gelijkstroom.
Als iemand een gouden tip heeft hoe ik dit kan doen met zo min mogelijk verbouwingen dan hoor ik dit graag!
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Net ff gebeld met chyparse. Die hebben nog 4 gereviseerde gelijkstroom dynamo’s liggen. Ze hebben 3 verschillende typen….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
virtualitie schreef:
Nu nog even kijken wat de juiste manier is om dit aan te sluiten ipv de oude gelijkstroom.
Als iemand een gouden tip heeft hoe ik dit kan doen met zo min mogelijk verbouwingen dan hoor ik dit graag!
Dat had ik toch beschreven?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Jawel, makkelijker kon je het niet beschrijven.
Als deze optie het wordt, dan gebruik ik je beschrijving!
Ik denk dat ik ook wel iets met de bestaande aansluitingen kan doen.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966