Hallo allemaal!
Ik ben sinds kort eigenaar van een mooie AX op leeftijd.
Motorisch gezien lijkt hij tot nu toe in orde (het is een blok met carburateur, waarmee ik nooit eerder gereden heb, dus tips zijn welkom!). Hij had qua exterieur en interieur wat liefde nodig, maar hij is al flink opgeknapt!
(Een aantal foto’s hier: https://www.flickr.com/photos/141245738@N03/)
Het enige echte “storende” wat ik heb gevonden zijn lekkages bij de zij(/achter)ramen. Deze ramen zijn niet origineel meer, ze zijn namelijk vervangen door klapramen door de vorige eigenaar. Nu sijpelt er een klein beetje water langs de onderkant, op mijn gordelspanner, wat zorgt voor een natte riem na een regenbui. Hieronder wat foto’s van onder het raam/de rubbers. Aan beide kanten lijkt er een inkeping in het metaal te zitten op de plek waar het water erlangs druppelt. Ligt het hier aan? De rubbers zijn verder in goede staat, niet uitgedroogd o.i.d. en ze lijken goed te sluiten.
Als iemand advies heeft, ik hoor het graag!
Mooi om te zien dat zo’n leuke AX type 1 in goede handen is!!
De type 1’s worden echt super zeldzaam inmiddels
Heel veel plezier ermee, maar dat moet vast wel lukken!
Hoi,
Leuke AX, en inderdaad worden de eerste types erg zeldzaam… Goede herinneringen aan, was mijn eerste auto
Wat betreft de lekkage; kan me nog herinneren van mijn AX 11 RE (zonder klapraampjes) dat de ramen echt ín de rubbers zaten, bij de klapraampjes liggen ze er tegenaan. Dat lijken dus ook een ander soort rubbers te zijn.
Die uitsparing lijkt me origineel, misschien dat de rubbers voor de vaste raampjes op een andere manier in de sponning zitten dan die voor de klapraampjes… Blijft gissen want kan het niet meer controleren, mijn AX’je is er al lang niet meer…
En anders een beetje automotive kit rond de sponning doen en het rubber erin drukken, dan lekt het niet meer.
Gr, Dennis
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens mij heb ik nog ergens een setje andere rubbers.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Mooi wagentje hoor! Blijft leuk, een phase 1 AX.
Er lijkt wat corrosie te zitten onder je rubbers, dus daar komt het vocht inderdaad onderdoor. Ik zou het eerst even opschuren en in de antiroest zetten, daarna het rubber opnieuw aanbrengen - ik heb me laten vertellen dat Vaseline ertussen ook goed werkt. Kit onder raamrubbers durf ik zelf niet zo goed aan.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Jij ziet zeker andere foto’s, koen Ik zie nergens roest. Gok gewoon dat je rubbers niet zo lekker tegen het raam aan zitten. Nieuw rubbertje erop en klaar
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
tim1993 schreef:Jij ziet zeker andere foto’s, koen Ik zie nergens roest.
Het zijn maar heeeeeeeeeeeeeeeeeele kleine plekjes, maar in combinatie met die afbladderende lak kan daar heel goed vocht onderdoor. De lekkage bij de achterklep van mijn BX is exact zo namelijk.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Bedankt voor de reacties!
Ik heb ze al met wat siliconenspray behandeld, ik kan Vaseline eventueel ook nog proberen.
Ik zal eerdaags dan ook maar proberen die roest op te schuren en te behandelen. Als het allemaal niet werkt denk ik toch met wat kit die rubbers er vast op te zetten, het is niet ideaal, maar dat doe ik liever dan dat de regen naar binnen sijpelt.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Rupert schreef:Ik heb ze al met wat siliconenspray behandeld
Mijn ervaring met siliconenspray is juist dat het lekkages in de hand werkt.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
klopt dat het lekkage in de hand werkt, water ligt in druppels op die silicone en door de rijwind kruipt het water makkelijk omhoog.
Nu behandelen na silicone…. koop maar eerst een siliconeverwijderaar of er komt niets goed van.
Knappe auto en in goede handen blijkbaar, doe zo voort.
Die carburateur is niet anders om mee te rijden dan een injectie al mag je hier tijdens het starten wel wat gas geven.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Oh, bedankt voor de tips, siliconen spray was dus geen goede zet.. Maar vaseline kan wel op die rubbers gesmeerd worden (als ik die siliconen eraf weet te krijgen)?
Vaseline geen probleem, wel zuurvrije he
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als ik de foto’s goed bekijk, kruipt het water tussen het rubber en het metaal door.
Dat kan ook het beetje roest verklaren.
Dan is de enige mogelijkheid naar mijn idee: het rubber “in de kit” monteren op het metaal.
Spuit op die plek over een lengte van ongeveer 10 cm. de uitsparing in het rubber vol met kit. (Geen siliconenkit!!!!), en druk het rubber op z’n plaats.
Welke kit? Ga naar de automaterialenzaak, leg uit waarvoor je het wilt gebruiken, en je krijgt het goede spul.
Je hebt een hele fraaie auto, zonder poespas, zonder electronica, en een probleemloze motor.
Pleeg regelmatig onderhoud en je hebt nog jaren plezier van deze AX. Vergeet daarbij de distributieriem e.d. niet en controleer regelmatig op roest, vooral bij de voorste binnenschermen, en de binnenschermen bij de kofferbak.
Bedankt voor het advies Dirk! Ik ben nog niet aan de slag gegaan met de rubbers (aangezien het weer mee zit en ik een paar projectjes voor heb getrokken), maar ik zal je advies mee nemen als ik eraan begin.
Kleine update:
Luchtfilter was aan vervanging toe, hij was pikzwart:
Daarnaast wat kleine dingen gedaan zoals olie vervangen, maar alles aan de auto zit muurvast. Ik heb een bougiesleutel gesloopt en de bougies zijn nog steeds niet los. Ik heb een week met de carterplug geworsteld om smerige olie te vervangen en het oude oliefilter heb ik er ook niet af kunnen krijgen. Binnenkort volgt een revanche…
Ik heb de raamstijlen opgeknapt, before:
en after:
Dat ziet er weer strak uit!
Dan eindig ik dit verhaal met een vraag; wie weet wat dit is?
Het zit links van de carburateur, er gaat een slang naartoe vanuit het luchtfilter, maar er komt verder niets vandaan. Één rubberen slang keert terug naar het geval, een ander is afgedopt. Ik heb geen flauw idee waar het voor dient en wat eraan mankeert, en in Haynes heb ik geen beschrijving gevonden. Wie weet het?