Inmiddels lijkt het probleem opgelost. Maar misschien is het ook nuttig voor anderen met hetzelfde probleem.
Symptoom:
Bij koude motor geen probleem. Maar bij warme motor houd de motor in, als je wilt optrekken vanaf stilstand.
Bv na een snelweg rit, optrekken bij het stoplicht gaat met horten en stoten.
Eenmaal een beetje op snelheid gaat het weer.
Oplossing in mijn geval:
Ik heb de verdelerkap en de bougies vervangen.
Als het nou toch weer terugkomt met warm weer dan was het vapour lock
Hmm… het zou kunnen want het was toen inderdaad heel warm weer…
Kan vapour lock ook optreden met LPG?
denk van niet
alleen bevriezen van de verdamper, maar bij warm weer is dat onwaarschijnlijk





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De kracht van de vonk is bij lpg kritischer dan bij benzine. Dus meestal ontstekingsprobleem. Maar als het optreedt bij warme motor kan het ook nog de bobine zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het warme weer lijkt me weinig invloed hebben op de verdeelkap. Dus die kan het eigenlijk niet geweest zijn.
Dus ik houd het voorlopig op de bougies…
Is de bobine te testen? (weerstand ofzo?)
Nog een andere mogelijkheid: ik heb niet zo lang geleden een 123 ontsteking geinstalleerd. Het wordt behoorlijk heet daar (loopt oa een ‘koel’ slang achterlangs). Misschien dat die het begeeft bij 95 graden?
Dat van die 123 is wel interessant…
Elektronica en warmte zijn geen vrienden…
Kan je die slang verleggen?
Of de verdeler op een andere manier afkoelen?
Maar misschien is het door die bougies toch al opgelost.
Zitten we een oplossing te bedenken voor een niet(meer)bestaand probleem












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
123 zit bij elke DS op dezelfde plek, dus zou tegen die temperaturen moeten kunnen.
Bij het plaatsen van 123 hoor je eigenlijk ook een nieuwe bobine te plaatsen. Bij voorkeur de blauwe Bosch welke geschikter is voor 123.
123 kan soms problemen hebben met een oude bobine die al lang gebruikt is zonder 123, daar zit een verhaal achter dat ben ik alleen even kwijt…
De blauwe Bosch geeft ook een krachtigere vonk, mijn DS is veel beter gaan lopen toen de oude bobine is vervangen door de Bosch.