Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Wilde er eigenlijk in m’n versnellingsbak topic op ingaan maar dacht om het on-topic te houden maar ff een nieuwe.
Ik kreeg in mijn vorige topic de tip om eens op service citroen te kijken maar met mijn vraag word ik daar niet veel wijzer van helaas.
Weet iemand hier hoe je een 88 pk 1.6 ombouwt naar een 100 pk versie? Ik kreeg al iets door van nokkenassen, ecu, maar wellicht ook andere injectoren? Weet iemand het precies, of heeft iemand een linkje naar een speciaal forum voor dit soort vragen?
Ik ben al aardig gewend aan de 88 pk en wil zonder gekke dingen als door en door sport uitlaat, filters en andere aftermarket bral toch die 100 pk halen.
Hoop gedoe hoor, beter een 100+ PK auto kopen.
Van 88 naar 100 pk is niet zo spannend hoor, en kost veeel tijd en geld.
Saxo 1.6 16V 120PK zal het beter doen.
Gr. Wim.
Voor die 12pk is het goedkoper om inderdaad gewoon een Saxo te kopen met een 1.4 die al 100pk heeft.
En 12pk ga je bij lange na niet redden met alleen een ander luchtfilter en uitlaat
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Hmm…das jammer, dacht dat t een quick fix zou zijn, nokkenassen wisselen als ik toch de distributie moet pakken, ecu lijkt me ook niet zon probleem, maar zo te horen is het wel wat meer werk dan het lijkt.
Ik heb al vaker zitten azen op een 16v, ik schrik alleen iedere keer als ik ga kijken…allemaal zo gaar als een een oud tientje…
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
VTRrider schreef:maar wellicht ook andere injectoren?
Injectoren zijn hetzelfde, zie service. Ze hebben voor beide motoren hetzelfde nummer.
Wat je ook kan doen is zo’n gare 16v kopen en de motor of kop in deze auto hangen?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Past een kop?? Dat zou een hele plausibele oplossing kunnen zijn, kop wisselen en distributie aanpassen is geen rocket science, maar kan dit wel mbt type onderblok? En kun je de huidige ecu dan chippen met een 16v chiptuning set of is het dan ook van belang dat ik een 16v ecu scoor?
Dat kon ik namelijk niet vinden op citroen service…Ik ben ook nog niet helemaal uit over de werkwijze van deze site, maar qua vinden van onderdelen vind ik het wel een verademing. Daarvoor mijn dank Tim, naar het wijzen naar deze site. Scheelt een hoop zoekwerk
Met een andere nokkenas en een remap van je ECU moet dit wel haalbaar zijn.
Kentcams en Catcams hebben genoeg geschikte nokkenassen en voor de remap kun je terecht bij bv. De Ringsleutel in Hoogkarspel.
Je huidige blok ombouwen naar 16v zou ik niet aan beginnen, dan kun je beter een 16v op de kop tikken en deze netjes maken en in zijn geheel wisselen. Neem er dan 1 compleet met de kabelboom en ECU.
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Heb even gekeken bij Kent/Catcams, inderdaad genoeg te krijgen, alleen heeft Kentcam niks voor de 8v.
Ik ga hier eens heel goed over nadenken, kosten afwegen, en als iemand een goede 16v weet die wel eens de markt op zou kunnen gaan, dan mag je me dat gerust laten weten
Kentcams heeft er genoeg voor een 8v. Het ligt er aan welke lagergrootte je nodig hebt. Ik schat de grote ipv. de kleine. Met de kleine lager: PT02, PT03 &PT04; en de grote lager: PT11, PT12 & PT13.
De PT02 heb ik zelf in m’n 1.4 TU gehad in de AX. Met 2-traps carb en programmeerbare ontsteking zat ik daarmee tegen de 100 PK aan.
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Okay
Dat zijn mooie cijfers voor een 1.4…wat was je uitgangspunt toen? 75pk? (even uitgaande van de saxo 1.4)
Ben toen begonnen met een 1.4 monopoint met 75 pk. Kop geflowed, spaghetti spruitstuk, kentcams PT02 nokkenas, 2-traps carb met grotere sproeiers en K&N luchtfilter en programmeerbare ontsteking. Zat tegen de 100 pk.
Ben nu weer een stap verder gegaan. Nog steeds m’n aluminium 1.4 onderblok, daar zitten nu GTI zuigers in (deze hebben een dome), 106 1.6 Rallye kop (grotere kleppen), ook geflowed, Catcams nokkenas (welke moet ik even opzoeken), 4 carburateurs van Yamaha R6 motorfiets, programmeerbare ontsteking geremapped. Levert 106,1 pk aan de wielen, terug gerekend naar de krukas komt dit op zo’n 125-130 pk.
In m’n topic hier in het AX gedeelte is er wel wat over te lezen, op de AX Club in m’n wie-is-wie nog veel meer.
Mooi spul! Vroeger (25 jaar geleden) kocht ik een 205 rallye 1.3
Af fabriek met 2 dubbele weber carburateurs, 103 pk standaard.
Spaghetti spruitstuk gemonteerd, sebring uitlaat, dikke airbox erop.
Daarna laten fine-tunen(met sproeiertjes klooien) op de roller, en meteen 115pk Din.
Zijn nog steeds de zelfde TU motortjes.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
@Bossie,
Ik ga eens kijken in t AX topic, heel interessant
Leuk om te weten dat het nog steeds dezelfde motortjes zijn, never change a winning plan zeggen ze wel eens.
Vroeger als jongen van krap 18 en geen geld keek ik altijd met weemoed naar die leuke sport AX-en, toen kwam vrij snel de Saxo VTS/VTR en daar had ik toen ook al een zwak voor maar ze waren toen nog vrij nieuw en best duur/gewild.
Mijn topic hier op CiFo: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/212142/
en op de AX Club: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=9&t=9750