Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Eén spatie…
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Waarom de as hoezen niet laten doen…?
Heb jij het gezeur niet dat ze scheuren
Succes VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
dickesse schreef:Eén spatie…
Heb de link al gezien via de link erboven.
Ziet er zoals gewoonlijk weer strak uit!
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Vrijwel alles heb ik zelf gedaan. Dan lijkt het plaatsen van ashoezen geen hogere wiskunde. Maar het is hard werken om de rubberhoezen over de meenemer te schuiven. En ja, als het zo door gaat is uitbesteden wel een optie!
Ik heb net afgelopen weekend de ashoezen vervangen.
Wanneer je de meenemer er afhaalt met een pully, is het een fluitje van een cent.
Erna klop je de meenemer er gewoon terug op met een grote dop.
Nu heb ik wel een derde neus en weet ik niet of er verschillen zijn op de aandrijflijn.
Welke kleur heb jij trouwens gebruikt voor de motor en hydro.delen?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ja, bij de derde neus werkt het zo. Inderdaad niet zo moeilijk. Bij de eerste neus (voorzover ik weet) is het lastiger: de meenemer kun je niet los maken, het rubber moet er overheen.
Motorkleur: Ral 6015 schwarzoliv. De hydrodelen zijn zwart (rood systeem)
En wanneer je de rubbers eerst in heet water steekt?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Vijf minuten in 95 graden Celcius zou toch voldoende moeten zijn. Ook de trompet is dan al voorverwarmd.
Mooi werk weer, ik heb genoten van de plaatjes. Irritant van die hoezen. Zou ik heel Gallisch van worden. Dat galvaniseerproces moet ik mij ook eens in gaan verdiepen. Dat ziet er fraai uit.
Ik las bij je verslag van april dat je je kenteken hebt ingeleverd. Nu las ik in een bericht van de Fehac in het clubblad le Lion van de Samenwerkende Peugeotclubs dat er sinds 1-1 dit jaar iets is gewijzigd in de wet waardoor auto’s van vóór een bepaalde datum sowieso altijd blauwe platen mogen voeren, al is het een combinatie van 2 letters, 3 cijfers en een letter zoals de laatste. Velen deden dat al en hadden dan een setje gele in de kofferruimte liggen. Dat hoeft niet meer.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
De afgelopen maanden ben ik bezig geweest om alles in elkaar te zetten. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:
Bij de eerste proefrit (die dus niet doorging) kraakte de 1e versnelling vreselijk bij het inschakelen. De 2e, 3e en 4e versnelling schakelden probleemloos, de achteruit was echt staal op staal. De koppeling komt vrij. Alleen als de 2e versnelling is ingeschakeld, kan de 1e zonder gekraak ingelegd worden. En als de motor uitstaat schakelen alle versnellingen zonder problemen. De versnellingsbak is getest door een revisiebedrijf, ziet er van binnen goed uit en maakte geen rare geluiden bij het proefdraaien. Er zit verse olie in de bak.
De bak heeft jaren stil gestaan. Wordt het kraken veroorzaakt door roest of vuil op de prise as, zoals ik ergens las als een mogelijkheid? Bij inspectie van de bak zag alles er piekfijn uit, geen roest.
Of is er een andere diagnose?
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
De ID19P heeft deze zomer haar eerste ritjes gemaakt. Dat is niet gegaan zoals gehoopt. Ook zijn, zoals al voorspeld was, de nodige storingen opgetreden. Sommige waren eenvoudig op te lossen, maar de remmen hebben veel tijd gevraagd. Het hele systeem is nu twee keer los geweest, maar het lijkt erop dat de lekkages over zijn.
Ook hebben de nieuwe hydraulische leidingen problemen gegeven. De oorzaak was de lengte vanaf de opgetrompte ring tot het uiteinde van de leiding. Die is bij Citroen soms 12 mm maar meestal 10 mm. En mijn flairapparaat maakt ze allemaal 12 mm. En die 2 mm gaven bij sommige aansluitingen problemen.
Maar stap voor stap kan er weer iets afgevinkt worden. Een ervan was de scharnierende remleiding. Omdat er geen NOS te krijgen was, heb ik een goede gebruikte genomen. Die was helaas niet goed genoeg. Daarvoor is nu een flexibele remslang gekomen. Geen lekkage meer.
Op het lijstje staat o.a. nog het krakend inschakelen van de achteruit. Er zijn verschillende oorzaken genoemd: meer rijden, dan gaat het vanzelf over, tot een klevende koppelingsplaat, bv door vet op de splines, of roest. Over een maand hoop ik meer te weten.
Meer details over deze items zijn te vinden op september 2016
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi dat de eerste kilometers een fijt zijn.
Maar ook jammer dat er “zoveel ” storingen zijn.
Want je denkt immers dat alles goed is gedaan of zelfs beter dan fabrieks af en dan toch die storingen.
Succes met de laatste loodjes,en er vanuitgaande dat je perfect zwevend 2017 in zult gaan.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Vandaag de remmen kunnen testen. Die zijn nu in orde! Weer iets opgelost.
Op naar het volgende probleem: inhouden bij constant gas, bij alle toerentallen. Terwijl de auto bij stevig optrekken, met gas volledig ingetrapt, zonder hapering doortrekt. Maar daarna is het weer inhouden, of even optrekken, net hoe je het benadert.
Daarna nog op te lossen:
- als de vering voor moet inzakken, bv na een verkeersdrempel of na optrekken, is er het geluid van snel stromende olie in de leidingen.
- inschakelen van de achteruit geeft krakende tanden
- bij ingetrapte koppeling piept de koppeling.
Voorlopig kunnen we dus vooruit!
Ai, Dick, dit is precies wat bij mij ook dilemma’s gaat geven: de hamvraag is: is nieuw (of vernieuwd) altijd beter? En dat is een retorische vraag… Met het vernieuwen haal je zo vaak weer nieuwe problemen in huis. Been there. Ik zat laatst te denken: als ik mijn break gewoon weer 1 op 1 opbouw met de spullen die ik er (hij was rijdend) af heb gehaald, heb ik vermoedelijk de grootste kans dat ik zo kan starten en probleemloos wegrijd. Dat is nog het goedkoopst ook. Ga ik in mijn hang naar het optimale en de perfectie van alles vernieuwen, dan is dat maar de vraag. Uiteindelijk komt het goed, maar gaat daar nog eens navenant zo veel tijd in zitten. Maar voor jou geldt nu: je bent de woestijn zowat geheel te voet overgestoken, dus nu zul je die laatste zandkorrels ook nog moeten trotseren! Omkeren is geen optie! Houd moed!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het grootste probleem is naar mijn idee de zeer wisselende kwaliteit van de nu nieuw of gereviseerd verkrijgbare onderdelen. Kon je alles nog maar ‘new old stock’ kopen zoals 20 jaar geleden dan wist je zeker dat het vervangen van een onderdeel een verbetering was. Met de zeer matige kwaliteit van sommige nieuwe onderdelen die nu op de markt zijn weet ik oprecht niet of een nieuw onderdeel nou echt wel een verbetering is….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste