De bout van het onderste bevestigingspunt van het rechter stootrubber van mijn DS (‘74) is afgebroken. Er steekt nog een stuk van ca 2 cm uit de voorste chassisbalk, en dat stuk zit uiteraard vastgeroest aan de moer die in die chassisbalk zit. Bout en moer laten zich ronddraaien, dus afzagen en uitboren gaat niet lukken. Bestaat hier een ‘standaard’ oplossing voor?
In de chassisbalk zit een kooimoer. Die kun je bereiken door een luikje/deurtje te maken. De kooimoer kun je dan openbuigen, en vervolgens moer en afgebroken bout verwijderen.
Ik herinner me nu dat wel eens gelezen te hebben. Het luikje maak ik naar ik aanneem in het vertikale deel van de chassisbalk. Hoe groot moet het ongeveer zijn en lukt dat met een schijfje op de Dremel of is er zwaarder geschut nodig? Na afloop dichtlassen of is dichtmaken met een rubber prop genoeg?
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan het aan de zijkant openmaken. en het erin prutsen. Je kan ook een vierkant met de mooimoer uit de onderkant slijpen en dan een nieuw stuk staal met een kooimoeer erop weer terug plaatsen.
Dit lukt niet met een dremel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je trekt de restanten uit het gat, neemt een bout met een ring die er ruim overheen past en steekt die bout met ring en al door het vrijgekomen gat. Vervolgens plaats je tweede ring en draai er een moer op, eventueel beetje afgevlakt. Vastzetten.
Dan heb je uitstekend stuk draadeind om je rozet vast te zetten met een moer, en je hoeft niet te zagen en te lassen.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoe trek jij de restanten uit het gat?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het uitstekende restant zet je in de griptang en met los blad van ijzerzaag (of dremel, als je die hebt) sloop je de kooimoer. Sommige stukjes kun je nog pakken met punttangetje, sommige stukjes zakken weg in de holle ruimte die zich er achter bevindt. De bout trek je in zijn geheel er uit.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De kooimoer zit in een dichte balk. Het enige dat je ziet is een stukje draadeind. De moer draait in zn kooi…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Lijkt me inderdaad ook lastig. Overigens: dat luikje waarover Repelsteeltje het heeft krijg je er met een Dremel wel in hoor. Ik heb slijpschijfjes op mijn Dremel waarmee ik moeiteloos door 2mm staal kom. Griezelig hoe makkelijk dat gaat zelfs! Wellicht zou je trouwens ook nog een stuk draadeind of een oude wat langere bout in een hoek van 90 Gr kunnen zetten en die door het gat steken (als de restanten eruit zijn). Aangezien het stootrubber op 2 plaatsen vastzit heb je dan voldoende houvast om hem muurvast te trekken.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Misschien een draadeind er op lassen? (+ ring en moer gebruiken)
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Je slijpt de restant er af, slijpt de kop van een passende bout wat platter en last die vast op de plaats waar je het restant hebt weggeslepen.
Moertje en ring op de rubber steun, en klaar is kees. 2 min werk.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik ben aan het lassen aan een Ds uit 1968 en daar zitten 2 ronde gaten in ( beide kanten) ter hoogte van de kooimoer.
Eigenlijk 2 luikjes, welke niet meer dicht gemaakt zijn, ik denk rond 3cm.
Je zou er een rubber dop in kunnen doen, zoals in de bodem ook wel zitten.
Waarschijnlijk, achteraf gemodificeerd 😀
Een rond gat waarop een carrosseriedop past zoals Pavang suggereert lijkt me een elegante oplossing. Met een 30mm bimetaal gatenzaag zou dat moeten lukken. Maar voordat ik daarmee aan de gang ga, ga ik eerst eens proberen of het mbv een blindklinker lukt. Eerst maar eens de restanten van buitenaf proberen te verwijderen, en dan aan de slag met de Nutsert kit (rechts op de foto) die ik van iemand heb geleend (werkt met popnagels met daarin een schroefdraad) of met een eenvoudige rubber plug met daarin een schroefdraad die zichzelf vast trekt in een rond gat (voor de kijkers links). De vraag is alleen of het lukt om van het bestaande gat waar de afgebroken bout nu uit steekt, een mooi rond gat te maken is waar de blindklinker zich in kan vastzetten. Als ik er morgen niet aan toekom, duurt het waarschijnlijk een week of 2 voordat ik het resultaat van mijn inspanningen kan melden, want de auto staat bij mijn vakantiehuis, en ik ga morgenavond weer naar huis - een rit van 350 km, dus ‘s avonds even klussen is er helaas niet bij…
Vandaag ben ik verder gegaan met het stootrubberverhaal. Voor de blindklinkers bleek het gat in de balk uiteindelijk niet geschikt (te onregelmatig van vorm en teveel variatie in de dikte van het materiaal - waarschijnlijk was er al eens een plaatje op gelast) en daarom gekozen voor de methode-Pavang. Goed gelukt; restant bout afgezaagd en kooimoer doorboord, zodat de nieuwe bout door de kooi en de oude kooimoer heen naar binnen steekt en met een moer bovenop de kooi kan worden vastgezet. En meteen nog even een andere vraag: bij mijn auto zit de onderkant van de luchtinlaten (die ingesloten zitten tussen het bovenste en onderste deel van de bumper) gemonteerd op het onderste bumperdeel (en dus niet er onder/in). Is dat zo bedoeld? Het lijk me logischer/fraaier als het aan de binnenkant van de bumper valt. Misschien een beetje vaag verhaal, maar de foto verheldert eea hopelijk.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Mooi dat het gelukt is ,met de “methode Pavang ” haha.
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Bij mijn DS zit die stalen zwarte rand onder het rvs bumperdeel. Die zie je dan niet.