Hij doet het weer.
Moeren met nieuwe ringen gemonteerd en voor de zekerheid druppeltje borgmiddel en gemarkeerd (verfstreepje).
Frisse olie en oliefilter. Eerste beurt is klaar.
Inmiddels alweer een aantal keer gebruikt, motor loopt goed.
Wat ik wel merk is dat op een warme dag (in de stad, veel stilstaan & stoplichten) de watertermperatuur in het rode gebied loopt en de motor wat onregelmatig stationair loopt.
Ik heb geen losse oliekoeler maar warmtewisselaar olie/koelwater.
Nog geen airco
Tevens heb ik al betere koelfans gemonteerd die ik ook met een schakelaar vanaf het dashboard kan aanzetten.
Als ik dat doe loopt de temperaruur netjes terug overigens.
Het moet nog wat beter worden denk ik.
Twee dingen ben ik al van plan:
- extra koelrij in radiator plaatsen.
- tweetraps thermocontact voor de koelfans zodat er alvast eentje gaat draaien als de motor teveel begint op te warmen.
Weet iemand welk thermocontact ik daarvoor zou kunnen gebruiken?
(Type, bestelnummer enzo)
En, iemand nog andere tips?
Alvast bedankt!
Als het wel werkt door zelf een schakelaar om te zetten zou ik de thermoschakelaar vervangen door 1 die eerder schakelt.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Er is een tweetraps van een CX die past. Maar ik zou ook de huidige even controleren, in een bakje met heet/kokend water: Moet toch echt bij rond de 91-93 graden aan gaan. Als je motor te heet wordt worden je carburateurs ook te heet, dat merkt je bij stationair draaien.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Type: FAE 37800
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wow! Snelle reacties!
Temperatuur weet ik niet precies, maar hij doet het wel (als de motor bijv tijdens carb afstellen echt heet wordt).
Inderdaad, zou kunnen dat ie te laat inschakelt.
FAE 37800 -> dank je, ga ik eentje bestellen.
Thanks!
Nog een idee: de motor zuigt de lucht ook aan vanuit de motorruimte.
Warme lucht aanzuigen zal zeker ook de motortemperatuur verhogen verwacht ik.
Zou het een idee zijn om de aanzuigslang te verleggen zodat koelere lucht aangezogen wordt?
Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
standaard in de injectie modellen. is inderdaad beter.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Voorbeeldje…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ok, verschillende mogelijkheden dus. Mooi.
@Citroen23,
Ziet er goed uit, Merak-achtig? En in combinatie met originele fans -> geen warmte problemen?
@ Boogaard77 inderdaad, zou ook kunnen, maar dan mis ik nog een paar onderdelen. Maar komt de lucht dan van de voorzijde van de radiator?
@Robin, dat zou ik ook al makkelijk kunnen doen, aanzuigpunt verleggen naar de zijkant. Is zoiezo al een verbetering.
Die merak optie heb ik van horen zeggen dat het wel een verbetering is. Dus zelf geen ervaring mee !!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maart schreef:Ok, verschillende mogelijkheden dus. Mooi.
@Citroen23,
Ziet er goed uit, Merak-achtig? En in combinatie met originele fans -> geen warmte problemen?@ Boogaard77 inderdaad, zou ook kunnen, maar dan mis ik nog een paar onderdelen. Maar komt de lucht dan van de voorzijde van de radiator?
@Robin, dat zou ik ook al makkelijk kunnen doen, aanzuigpunt verleggen naar de zijkant. Is zoiezo al een verbetering.
Ja, bij de IE komt de lucht van voor de radiateur.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ha luitjes,
Ik wil de SM weer eens voorzien van frisse bougies.
Verschillende draadjes doorgelezen, kom er niet helemaal uit welke te kiezen (en wellicht zijn er nieuwe inzichten
Ha luitjes,
Ik wil de SM weer eens voorzien van frisse bougies.
Verschillende draadjes doorgelezen, kom er niet helemaal uit welke te kiezen (en wellicht zijn er nieuwe inzichten)
Mijn auto is de carburateurversie met contactpunten.
Ik denk dat ik de Iridiumversie kies, mijn ervaring is dat de motor daar beter mee start.
Twee vragen eigenlijk:
Welke warmtegraad zal in kiezen? Nu heb ik type BPR6EIX. -> is het beter om graadje warmer te kiezen? -> BPR5EIX
En geeft de versie zonder “R” een betere vonk? -> BP5EIX
Ik rijdt meestal rustig en vaak niet zo’n lange stukken.
Thanks!
In ‘t kort:
Iets warmer is beter, want moderne benzine verbrand “kouder”. Dus BP5ES.
iridium ontsteekt minder goed met contactpunten, maar gaat wel langer mee. Dat helpt je dus niet echt.
R is voor radio ontstoring, mag maar hoeft niet.
To err is human, not to err is divine.