Welnee, dat willen ze gewoon nog niet toegeven.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Ik heb het artikel gelezen en ik concludeer dat het om schokbrekers gaat en niet om veren.
Het lijkt - als ik het goed begrijp - te gaan om een niet-lineaire schokbreker werking.
Hoopgevend is het verslag van de testrit.
Hoopgevend is ook dat Citroën zich toch kennelijk probeert te onderscheiden middels confort en dat ze niet alleen maar blijven meegaan in de mode van stuiterbakken.
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html
van de voorpagina
We gaan weer zweven!
Geen grap deze keer: Citroën wil weer hét comfortmerk worden en is druk bezig met het testen van nieuwe schokdempers en stoelen. Prettige bijkomstigheid is dat de wegligging er niet op achteruitgaat, maar er zelfs beter van wordt. Een collega van het Franse ChallengeSoir mocht proefrijden in een aangepaste C4 Cactus.
Nee, het fascinerende omhoogkomen van de auto na het starten, zestig jaar lang het visitekaartje van alle grote en middelgrote Citroëns, keert niet terug. Mét de C5 zal straks ook de ingewikkelde, dure en extra brandstof vragende hydropneumatiek het veld moeten ruimen. Maar… er komt wel iets voor terug: schokdempers met hydraulische aanslagen.
Die aanslagen, met oliekanaaltjes die door de zuiger meer afgedicht worden naarmate het wiel dieper inveert (bij kuilen of verkeersdrempels) zijn eigenlijk kleine schokdempertjes in de schokdemper. Het geheel kan gezien worden als drie-in-éen: kleine wegoneffenheden worden opgevangen door de eerste, zeer soepele demper. De twee stuggere daarbinnen vangen geleidelijk de diepere kuilen of verhogingen op, waardoor een harde eindstop (waar conventionele dempers last van kunnen hebben) wordt voorkomen en de veerweg van begin tot einde comfortabel blijft.
Omdat het tot op zekere hoogte “gewone”, dat wil zeggen passieve schokdempers zijn, is montage eenvoudig: geen ingewikkeld leidingensysteem, geen veerbollen, geen elektronica. Deze eenvoud maakt het systeem in principe geschikt voor alle modellen, ook de kleinere. Onze Franse schrijvende collega Nicolas Meunier kreeg een C4 Cactus met de nieuwe schokdempers mee. Enkele van zijn bevindingen in (ietwat vrije) vertaling:
“Vergeleken met het gewone seriemodel, dat al bekendstaat om zijn comfort, is de verbetering onmiddellijk voelbaar. Schokken en trillingen worden helemaal opgevangen door de opzettelijk zeer soepel afgestelde ‘hoofddemper’. Op verkeersdrempels komen de hydraulische aanslagen progressief in actie, wat leidt tot een demping die aanzienlijk boven het gemiddelde in dit segment ligt.”
“Je zou kunnen vrezen voor een minder goed weggedrag, maar niets daarvan: omdat de aanslagen al bij het aansnijden van de bocht hun werk doen, wordt het overhellen in de kiem gesmoord. Door deze configuratie van de dempers hebben de bouwers de stijfheid van de veren en de diameter van de stabilisatorstangen kunnen reduceren, waardoor onze C4 Cactus minder gevoelig is voor een ongelijke ondergrond en in bochten niet snel overhangt. Het weggedrag is dus verbeterd. Full house!”
Al sinds de introductie van de DS in 1955 weten we dat een vliegend tapijt ook een nadeel kan hebben: sommige mensen worden er wagenziek van. Ligt dat gevaar niet opnieuw op de loer met zo’n enorm soepele “eerste” schokdemper? Nicolas Berlinger van PSA probeert ons gerust te stellen: het gaat om de frequentie waarmee de auto weer wordt “opgepompt”, dus omhoog komt. Bij de Citroën DS was die frequentie minder dan 1 Hertz, met de nieuwe schokdempers 1,2 Hertz. Ter vergelijking: de hydraulische C5 zit op 1,1 Hz in de comfortstand. Een ritje als passagier op de achterbank overtuigt ons: je voelt je daar niet in een deinend bootje zitten. Straks geen overgevende kinderen achter je dus; dat gevaar van misselijkheid is er eerder voor de persoon in de voorste passagiersstoel. Volgens Berlinger hoeven we ons geen zorgen te maken: met dit proefmodel wil Citroën vooral laten zien hóe zacht de vering kan zijn. Op de productiemodellen zal waarschijnlijk iets minder extreems komen.
Comfort wordt ook door andere voorzieningen bepaald. Daarom is men bij Citroën eens op een paar goede matrassen gaan zitten. Kenmerkend voor een moderne kwaliteitsmatras zijn een stevige kern, die voldoende steun geeft, en een zachtere bovenlaag. Binnenkort dus heerlijk ouderwets zachte Franse stoelen, die met de huidige materialen lang meegaan en die stevig genoeg zijn om het bochtgedrag eens te testen…
Klik voor het originele Franse artikel deze link aan.
tekst: Rougefurio; foto’s: Citroën Communication
Vergelijkbaar met de “comfortbollen” zullen er ook wel weer varianten komen die “soepeler” zijn afgesteld neem ik aan.
Ben echt benieuwd hoe dit voelt en of in de tegenwoordige tijd een markt voor is. Strak gehobbel is immers “in”.
En benieuwd wat zo,n setje kost in mijn cactus van 2014.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Wat een mooi artikel! Er hebben mensen getest die wisten wat ze aan het doen waren, want de vermelding dat schuine richels goed verwerkt worden, toont aan dat zij de grootste zwakte van de hydropneumatiek kennen, ook in de meest gecompliceerde versie III+. De relatieve eenvoud van dit nieuwe systeem maakt het extra interessant in tijden waarin anderen met camera’s en elektronica naar oplossingen zoeken, want natuurlijk zijn bouw- en onderhoudskosten belangrijke factoren voor de levensvatbaarheid. Waar je zelfs op een mountainbike met een simpele draaiknop de weerstand van de demper kunt instellen, zou je een dergelijke instelmogelijkheid ook hier verwachten. Ik ben reuzebenieuwd!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@ Rene E:
Je hebt tijd genoeg om ervoor te sparen, want ik denk dat het nog wel even gaat duren voor ze op de markt komen.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
@ Rene E: volgens het Franse artikel wordt dit alleen op compleet nieuwe modellen ingevoerd en niet op bestaande. Dan zal een retrofit zeker niet mogelijk zijn.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@ Rens:
Aha, schuine richels! Zo had ik dus “profils de route asymétriques” moeten vertalen!
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014
- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
ik wis dat ik mijne cactus te vroeg gekocht had!.
voor de tijd dat de nieuwe model uitkomt zal mijne, oude genoeg zijn om in te ruilen !.
le sage
-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014
Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Een schematische voorstelling van de ‘drie in één’-demper:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zie alleen dempers. Dat betekent dan volgens mij dat er gewoon stalen wokkelveren gebruikt blijven worden?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dat moet toch bijna wel, als deze dempers op een C4 Cactus gedemonstreerd kunnen worden?
Hier is een rijtest: http://news.autojournal.fr/news/1505253/Citroën-confort-sellerie-suspensions-prototype. Interessante elementen van dit artikel zijn dat de dempers op alle toekomstige Citroën-modellen zouden moeten komen, van het kleinste tot het grootste, en dat het eerste hiermee uitgeruste voertuig nog steeds voor 2017 op de planning staat.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zoals ik het zie: Dit is bedoeld om de “gewone” Citroen’s met “gewone” veren te voorzien van een extra comfortabel onderstel zonder aan rijgedrag in te boeten: Lijkt met weer een “echt” Citroen idee en oplossing, waarvoor hulde ! Een echt “creative technology”.
Ik kijk er naar uit om het in de praktijk te ervaren !.
Nee, dit is geen vervanging van de Hydrauliek: Dat is een kostbaar systeem dat alleen nog zinvol lijkt op een “haute de gamme” model, maar dat zal zeker geen Citroen worden, daarvoor is het DS merk en voor de DS reeks is de keuze voorlopig gemaakt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Ik meende in dat franse artikel gelezen te hebben dat ze het hydro-pneumatische systeem aan Rolls-Royce hebben verkocht.
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html