Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Dat haal ik er ook uit. Patent verkocht aan RR.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
RR gebruikt het patent al sinds de jaren 60 in licentie van Citroën, net als Mercedes-Benz sinds ca 1973.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Goed lezen: Rolls Royce ( motors, nu onderdeel van BMW) heeft voor de Silver Shadow het gebruik van het patent gekocht van Citroen….en natuurlijk ook gebruikt… Met 2 pompen, 2 drukregelaars, Voorvering en achtervering en remmen met Hydrauliek. Bijde 2e serie werden voor al weer klassieke veren gemonteerd.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Dus? Silver Shadow is jaren ‘60, sindsdien zijn er nog genoeg Citroëns met hydropneumatiek gemaakt en verkocht. Dat het niet meer gebruikt zou gaan worden omdat Rolls Royce het patent gekocht heeft (wat hier in mijn ogen wordt gesuggereerd) is dus in elk geval onzin.
Hoe dan ook, mooi dat Citroën een leuk systeem bedacht heeft om de comfort minnende Citrofiel een beetje tegemoet te komen.
Dus: Lezen wat er staat: De onzin is dat Rolls Royce het patent gekocht heeft, ze hebben het gebruik van de patenten gekocht, ( net als Mercedes voor de 600) de eigenaar van de patenten is en blijft Citroen. Rolls heeft na de Silver Shadow geen gebruik meer gemaakt van de hydraulische vering en remmen, voor zover ik weet.
To err is human, not to err is divine.
Oei, dat wordt wel moeilijk op de late avond: wel het gebruik van het patent verkopen, maar niet het patent zelf. Dat betekent toch gewoon dat iemand iets in licentie mag produceren? Hoe dan ook: een achterhaald systeem aan iemand verkopen omdat je zelf iets beters hebt -even afwachten natuurlijk- is best slim (maar niet zo netjes).
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De bewoording van het Franse artikel was wat verwarrend, maar er werd mee bedoeld wat waterman hierboven al aangehaald heeft: dat Citroën aan Rolls-Royce een licentie verleend had.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Rougefurio schreef:Oei, dat wordt wel moeilijk op de late avond: wel het gebruik van het patent verkopen, maar niet het patent zelf. Dat betekent toch gewoon dat iemand iets in licentie mag produceren? Hoe dan ook: een achterhaald systeem aan iemand verkopen omdat je zelf iets beters hebt -even afwachten natuurlijk- is best slim (maar niet zo netjes).
We praten hier over lang geleden ! De Silver Shadow is geproduceerd van 1965 tot 1980. voor zijn opvolger de Silver spirit werd gekozen voor een hydraulisch systeem van Girling.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Citroensmgz schreef:Dus: Lezen wat er staat: De onzin is dat Rolls Royce het patent gekocht heeft, ze hebben het gebruik van de patenten gekocht, ( net als Mercedes voor de 600) de eigenaar van de patenten is en blijft Citroen. Rolls heeft na de Silver Shadow geen gebruik meer gemaakt van de hydraulische vering en remmen, voor zover ik weet.
Het is niet echt belangrijk , maar de Mercedes 600 veerde op lucht inderdaad, doch de wagenhoogte werd ook met lucht geregeld, net als de remmen en de ramen trouwens, dus niet met hydrauliek.
(http://600airsuspension.com/resources/150217-article-on-mercedes-air-suspension-by-martin-werminghausen.pdf)
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het is dan eindelijk zover. Hydropneumatiek is dood, alle toekomstige citroens worden stuiterbakken.
Hartstikke leuk dat ze een manier gevonden hebben om de tekortkomingen van de hydraulische demping in de veerbol op te lossen. Ze hebben het alleen gedaan ten koste van de gasveer. Juist het progressieve karakter van een gasveer is inherent superieur (voor de een automobiele toepassing) aan de liniare eigenschap van een stalen veer.
In wezen is dit niet heel anders dan de geavanceerdere schokdempers van b.v. Koni, al hebben die over het algemeen een wat sportievere inslag.
Het zat er natuurlijk aan te komen, maar het is toch wel een beetje droevig.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JDEKKER schreef:Citroensmgz schreef:Dus: Lezen wat er staat: De onzin is dat Rolls Royce het patent gekocht heeft, ze hebben het gebruik van de patenten gekocht, ( net als Mercedes voor de 600) de eigenaar van de patenten is en blijft Citroen. Rolls heeft na de Silver Shadow geen gebruik meer gemaakt van de hydraulische vering en remmen, voor zover ik weet.
Het is niet echt belangrijk , maar de Mercedes 600 veerde op lucht inderdaad, doch de wagenhoogte werd ook met lucht geregeld, net als de remmen en de ramen trouwens, dus niet met hydrauliek.
(http://600airsuspension.com/resources/150217-article-on-mercedes-air-suspension-by-martin-werminghausen.pdf)
Goed, dan nu maar ff dieper ingaan op hoe het zit… De Mercedes 600, model W100, veert op lucht. Rijhoogte wordt door ventielen bepaald en geregeld. Echter… Ramen, vergrendeling en kofferdeksel werken 100% hydraulisch.
De mercedes 450 SEL 6.9, type W116, veert echter op bollen. Rijhoogte wordt daarbij hydraulisch bepaald en geregeld, geheel volgens de citroen-methode. Hiervoor maakt men gebruik van het citroenpatent.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:Rougefurio schreef:Oei, dat wordt wel moeilijk op de late avond: wel het gebruik van het patent verkopen, maar niet het patent zelf. Dat betekent toch gewoon dat iemand iets in licentie mag produceren? Hoe dan ook: een achterhaald systeem aan iemand verkopen omdat je zelf iets beters hebt -even afwachten natuurlijk- is best slim (maar niet zo netjes).
We praten hier over lang geleden ! De Silver Shadow is geproduceerd van 1965 tot 1980. voor zijn opvolger de Silver spirit werd gekozen voor een hydraulisch systeem van Girling.
Ook dat is niet helemaal correct want zelfs op modellen van RR en Bentley van na 1980 zitten gewoon groene veerbolletjes op de achteras. Hierbij gebruikt men het citroen systeem voor het stabiliseren en constant houden van de rijhoogte.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
sans-pareil schreef:Het is dan eindelijk zover. Hydropneumatiek is dood, alle toekomstige citroens worden stuiterbakken.
Hartstikke leuk dat ze een manier gevonden hebben om de tekortkomingen van de hydraulische demping in de veerbol op te lossen. Ze hebben het alleen gedaan ten koste van de gasveer. Juist het progressieve karakter van een gasveer is inherent superieur (voor de een automobiele toepassing) aan de liniare eigenschap van een stalen veer.
In wezen is dit niet heel anders dan de geavanceerdere schokdempers van b.v. Koni, al hebben die over het algemeen een wat sportievere inslag.
Het zat er natuurlijk aan te komen, maar het is toch wel een beetje droevig.
Je hebt helemaal gelijk E-J.
Toch nog even een kleinigheid: Zelfs met de mooiste schokbrekers kun je geen wagenhoogte corrigeren.
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Goed, dan nu maar ff dieper ingaan op hoe het zit… De Mercedes 600, model W100, veert op lucht. Rijhoogte wordt door ventielen bepaald en geregeld. Echter… Ramen, vergrendeling en kofferdeksel werken 100% hydraulisch.
De mercedes 450 SEL 6.9, type W116, veert echter op bollen. Rijhoogte wordt daarbij hydraulisch bepaald en geregeld, geheel volgens de citroen-methode. Hiervoor maakt men gebruik van het citroenpatent.
De MEESTER aan het woord.
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html
En die wagenhoogte is juist mooi als je helemaal vol bepakt zit en caravan er achter, ik blijf voorlopig lekker in mijn C6 rijden!
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE