pakkingraadsel BDY motor
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 04 juni 2016 01:02 PM

Hallo allen,

tijdens mijn motorrevisie van de rode break zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/216902/P60/ heb ik een ruilmotor gehaald die hetzelfde raadsel vertoont als het orginele blok:

er zit geen pakking tussen de kop en het thermostaathuis.

Ik snap er niet van. er loopt zowel olie als koelvloeistof door dat huis, maar op beide motoren zit dat huis koud tegen de kop aan. nog vreemder is dat het bovenste gedeelte van de kopseal gevormd wordt door de lagerkap van de nokkenas. hoe heeft dat ooit dicht gezeten en hoe krijg ik het dicht? zo te zien zijn er geen pakkingen voor leverbaar.

hier een foto van het oppervlak waar ik het over heb

Afbeelding Bijlagen
pak.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

de groeten van simon

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 04 juni 2016 04:54 PM
  [ # 1 ]

Beide vlakken zeer goed ontvetten met thinner, vrij van onregelmatigheden monteren met vloeibare pakking.

Gr. Wim.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 juni 2016 05:24 PM
  [ # 2 ]

Volgens mijn geheugen hoort daar echt een pakking tussen. Ik zocht even een Google en vond een afbeelding waar de pakking op te zien is:

http://www.potinauto.com/images/Image/Image/coussinet/joint pochette.jpeg

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 04 juni 2016 05:34 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij hoort er ook een pakking tussen (twee keer mogen aanpakken). Zelf maken helaas (wan t niet meer leverbaar) met de bekende blauwe smurrie. Dan is het gewoon dicht. Niet te veel en niet te weinig op het huis aanbrengen en er tegenaan schroeven. Succes.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 04 juni 2016 06:01 PM
  [ # 4 ]

Ga ik doen. toch bizar dat op twee blokken (eentje fabrukage ‘92 en eentje ‘93) ze ontbreken. sowieso moet ik vloeibare pakking halen om het kleppendeksel in de hoekjes mee te sealen.

de groeten van simon

Profiel  
 
Gepost: 04 juni 2016 11:17 PM
  [ # 5 ]

Als je vloeibare pakking bij het kleppendeksel nodig hebt, is of de rubberen pakking aan vervanging toe of het deksel is vervormd (te vast aangedraaid (of de afstandbussen bij TU-blokken zijn aan gort). In dat geval doe je er verstandiger aan te zorgen voor een goed sluitend deksel met een frisse pakking. Die smurrie is meestal niet nodig.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 05 juni 2016 11:39 AM
  [ # 6 ]

Hmm. dat is raar. op beide blokken zat er in de hoeken waar het grote vlak overgaat in de kromming om de nokkenaslagers, dotten zwarte flexibele smurrie alla siliconenkit. op precies dezelfde manier gedaan, dus dat lijkt me af fabriek. er zit een jaar verschil tussen de twee blokken. het kan natuurlijk dat ze bij dezelfde garage onderhoud hebben gehad, maar daar ga je nooit meer achterkomen aangezien ik het kenteken van het ruilblok niet heb.

de groeten van simon

Profiel  
 
Gepost: 05 juni 2016 01:40 PM
  [ # 7 ]

Ben ik nooit zo tegengekomen, maar aan de andere kant kijk ik nergens meer van op Wink Er zijn XM-blokken die het zelfs zonder klepdekselpakking stellen, schijnt het.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 juni 2016 06:20 PM
  [ # 8 ]

Het aanbrengen van een dot vloeibare pakking op de hoekjes werd aangeraden door de fabriek in een technische mededeling ergens in de jaren 80.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 06 juni 2016 12:16 PM
  [ # 9 ]
HvdL schreef:

Als je vloeibare pakking bij het kleppendeksel nodig hebt, is of de rubberen pakking aan vervanging toe of het deksel is vervormd (te vast aangedraaid (of de afstandbussen bij TU-blokken zijn aan gort). In dat geval doe je er verstandiger aan te zorgen voor een goed sluitend deksel met een frisse pakking. Die smurrie is meestal niet nodig.

Neem dit advies ter harte. Laughing Ik ben door ervaring er achter gekomen dat dit meer dan waar is, en je bespaart je een hoop ellende door dit advies gewoon blind op te volgen.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Gepost: 06 juni 2016 03:07 PM
  [ # 10 ]

Goed, maar het advies van de fabriek zou ik ook niet in de wind slaan. Blijkbaar laat de constructie te wensen over en is toch een dot smurrie nodig, begrijp ik. Enfin, verse pakking aanbrengen en kijken of het ding niet zweet. Zo niet, dan is het goed, toch?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook