Volgens mij gaan de meeste thermostaten tegenwoordig kapot door open te blijven staan , en niet dicht.
Maar als hij lang heeft stilgestaan, is het misschien anders.
Als de motor zo snel op temperatuur is, lijkt er een blokkade door een dichte thermostaat inderdaad.
Beste Rogier en anderen. Heb olie gecheckt, oké. Heb reservoir gecheckt,oké. Auto gestart,timer aan gezet. Bovenste slang radiator naar thermostaat gevoeld. Na 5 minuten wassen de motor al aardig op temperatuur, slang bleef koel. Alles draait verder, waterpomp en dynamo lopen soepel. Radiateur blijven voelen bovenop aan kant slang . Bleef koel tot minuut 8, toen begon hij warmer te worden. Ook de slang werd warmer, daar waar thermostaat in zit, 10 minuten,alles warm, radiator goed heet ( is koper ; ). Dop open gedraaid, gekeken naar water,dat stroomt goed. Dop weer dicht. Testrit, rijdt prima. Wel valt me op dat de gas koelslang( ik rijd op gas) vanaf starten motor goed heet en behoorlijk heet wordt. Niet lang je hand erop en vervolgens na het circuleren van het koelwater voelt deze slang (die de gasverdamper koelt) ook goed heet is. Is dat normaal? Verder lijkt ie goed te draaien. Durf nog niet lang stuk,wil eerst de boel schoonmaken. Morgen test ik met druk de koppakking. Wordt vervolgd. Tips welkom.
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
De slangen naar de verdamper horen snel warm te worden. Het koelwater koelt de verdamper namelijk niet, maar verwarmt hem. Als dit niet gebeurt bevriest je verdamper en loopt je motor niet meer op LPG. Oftewel geen zorgen hierom.
Als je in de koelslang van waterpomp naar radiateur knijpt is deze dan makkelijk in te knijpen?
Als dat het geval is staat er geen druk op je koelsysteem, conclusie => radiatordop overleden, deze moet er namelijk voor zorgen dat er enige druk op het systeem staat. Dit om het kookpunt van de KVS wat te verhogen.
Als de slang daarentegen niet of nauwelijks in te knijpen is, dan staat er te veel druk op het systeem. In dat geval moet je op zoek naar de oorzaak van het opbouwen van de druk, dit kan een kapotte koppakking zijn. Je kunt je koppakking laten testen bij de garage. Ze zuigen dan wat KVS op en kijken of daar CO2 in zit.
Heb je ook al gechecked of je ontsteking goed op tijd is en de motor niet te arm is afgesteld. Ook dit kunnen oorzaken zijn voor oververhitting.
Een en ander nu gecheckt. Ik heb er een nieuwe radiator dop op gedaan, rubber was overleden van de oude. Heel systeem onder druk gezet. Geen pakkingen die lekken als ook geen water bij de leidingen en elders op en rondom de motor of onder de auto. Alles zit dus goed dicht. carburateur helemaal goed afgesteld nu, op gas en benzine loopt ie als een zonnetje. Ontsteking gecheckt, ook prima. Waterpomp draait, v-snaren allemaal gecheckt, geen scheurtjes oid. Lopen allemaal prima en soepel. Alle slangen en buizen gecontroleerd op druk en warmte, allemaal prima. Radiator leeg laten lopen tot onder de ‘convector/kanaaltjes’ en wat zie ik, veel troep, bruine rommel in de kanalen en er blijft water staan in, op de kanaaltjes. Conclusie, de radiator zit behoorlijk verstopt. As zaterdag een mooie klus. Ik ga de radiator schoonspoelen en de buizen slangen allemaal eens reinigen. Dan zal hij met alle waarschijnlijkheid weer goed gaan koelen.
iemand nog schoon of reinigingsmiddelen tips?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
4 tips :
- laat je even goed informeren over de beste reinigers, ik heb destijds Forte aangeraden gekregen.
- ga uit van twee of drie spoel/behandel beurten en demonteer eerst nog even niets
- reiniger conform gebruiksaanwijzing inzetten
- doorspoelen door plug aan de zijkant van het blok onder het spruitstuk los te draaien en dan
een brandslang door de radiator (mmm jij hebt natuurlijk expansietank)
Je wil niet weten wat voor bagger uit je blok komt.
Daarna wel de goede, blauwe koelvloeistof erin.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
4 tips op basis van de stelling dat de verontreiniging van je radiator uit je blok komt en niet uit de slangen :
- laat je even goed informeren over de beste reinigers, ik heb destijds Forte aangeraden gekregen.
- ga uit van twee of drie spoel/behandel beurten en demonteer eerst nog even niets
- reiniger conform gebruiksaanwijzing inzetten
- doorspoelen door plug aan de zijkant van het blok onder het spruitstuk los te draaien en dan
een brandslang door de radiator (mmm jij hebt natuurlijk expansietank)
Je wil niet weten wat voor bagger uit je blok komt.
Daarna wel de goede, blauwe koelvloeistof erin.
Robert,Dank!
Als ik die dop/bout eruit draai dan loopt toch heel mijn motorblok nat en bruin te worden? Heb je daar nog een tip voor?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat snel afspoelen. Deze spoel actie doe je bij voorkeur buiten op straat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>