Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Hallo mede-forummers,
Wederom vraag ik jullie hulp. Mijn DS is zojuist afgekeurd. Laten keuren bij een “normale” Citroën garage, waar ik altijd kom. Ik heb de wagen al 10 jaar, nog nooit een opmerking gehad. Banden konden nog net, moeten dus vervangen worden, maar niet voor de APK. Verder 4 afkeurpunten:
-1- koplamphoogte afstellen
-2- remverschil 45% achter
-3- linker ruitensproeier verstopt
-4- scheur in uitlaatdemper
Punt 4 is relatief eenvoudig toch? De garage had het over scheurtje lassen, maar daar moet gewoon een nieuwe in. Ik was nieuwsgierig welke demper, want ik heb een pallas, maar ik heb helemaal geen einddemper! Ik heb een DS20 pallas uit sept 1969. Daar hoort toch een einddemper op? Nu zag ik bij Citrotech een heel nieuw uitlaatsysteem en een losse einddemper. Is dat wat? Of kan ik beter bij het clubmagazijn langs?
Punt 1 en 2 vind ik kut, want dat kan ik zelf niet meten. Dus ik kan niet checken of het ok is. De remvoering van de achterremmen is dun. mm of 3, 4 nog. Remmen voor zijn ok, maar daar zitten dan ook net nieuwe remschijven met Textars in.
punt 3 is ff met de spelt doorprikken en de compressor erop zetten. Bij thuiskomst al gedaan.
Zit eraan te denken de DS bij een specialist in te leveren, APK verloopt op 30 juni.
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat kan je zelf?
Je mmoet eerst weten hoe erg de demper gescheurd is. Als de deper verder mooi hard is kan je het prima lassen.
Waar woon je?
Koplamp hoogte doe je op gevoel. Als ie iets te hoog stond draai je em een stukje naar beneden. Ik deed dat altijd terwijl hij gekeurd werd. kan met de hand..
Achterremmen even openmaken en goed gangbaar maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
De demper ziet er zeer roestig uit, maar is geen gatenkaas. Het scheurtje zit in de las van het pijpje. Misschien heb ik de motor te ver opgekrikt. Ik kan proberen het te lassen. Als ik het mooi schoonslijp kan ik het misschien zelfs tig te lassen. Lijkt me makkelijker dan vervangen, is een beetje geworstel met die aansluitingen gok ik zo.
Ik woon in Amersfoort. Die koplamp stellen moet de garage zelf ook wel kunnen lijkt me.
Achterremmen klinkt ook niet moeilijk, maar geen idee wat het resultaat is. Ik heb er wel afgesteld, maar niet schoongemaakt. Kan nog kijken of dat beter kan.
Ik vind het lijstje niet heel moeilijk.
Edit: scheurtje is precies niet te zien… Zit waar het overbelicht is door mijn garagelampje.
Dat scheurtje is wel te zien en ook goed te lassen denk ik. De koplamp stellen hadden ze gewoon ff voor je moeten doen, kun je zo bij. Het meest linke vind ik het remverschil en daarvan moet je de oorzaak opzoeken.
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ff de schoenen checken, of ze los zitten. en of de zuigertjes gangbaar zijn. Soms is ontluchten al genoeg.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Lassen viel tegen. Geen brug, roestige meuk. Bak en braadwerk weer weggeslepen, morgen weer verder. Mocht het niet lukken knal ik er een andere demper in. Bdabjt voor de tips
Waar las je mee? Tig? Mig/mag? dan oet het wel schoon zijn, maar dat wist je al Ik heb een flux core apparaatje en daar gaat het meestal beter mee als het wat roestig is.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Begonnen met tig, dat was geen handig idee. Te roestig en te weinig ruimte. Ik krijg amper de laskap op! Mig werkt beter, maar het smeltbad startte niet goed. Ding wat heter zetten. Het is een superdeluxe Kemppi. Het is de bediener, niet het apparaat.
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je voor nieuw gaat pak dan ook de flex mee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik geloof dat het bij een break anders werkt, maar ik had vorig jaar 35% verschil achterremmen. Mocht niet. Terwijl alles vernieuwd was en perfect afgesteld. Wat bleek: een van mijn veerbollen was slecht. Niet gemerkt want was 500m van huis over glad wegdek zonder drempels. Thuis verwisseld voor oude bol die wel goed was. Et Voila: minder 10% verschil.
Was een gouden tip van Repelsteeltje.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
@ han s : wat is een flux core apparaatje ?
@ idealist : werkt dat bij een berline ook zo ?
Nee, ik denk van niet omdat een break de remdruk achter ontleent aan de veerbollen. Bij mijn weten is dat bij de berline niet zo. Toch kan een slechte veerbol wel enige invloed hebben omdat op de remmentestbank een piekbelasting wordt gemeten waarbij een DS behoorlijk duikt met z’n kont. Als je dan verschillende drukken hebt op de verbollen kan ik me voostellen dat dat zich ook uit in een verschillende weerstand die aan de band wordt gemeten. Verschillende banden hebben zo dus ook invloed.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
IDealist schreef:Ik geloof dat het bij een break anders werkt, maar ik had vorig jaar 35% verschil achterremmen. Mocht niet. Terwijl alles vernieuwd was en perfect afgesteld. Wat bleek: een van mijn veerbollen was slecht. Niet gemerkt want was 500m van huis over glad wegdek zonder drempels. Thuis verwisseld voor oude bol die wel goed was. Et Voila: minder 10% verschil.
Was een gouden tip van Repelsteeltje.
Ook nog nooit gehoord inderdaad. Weer goede tip dus.
C’est une voiture du ministre !
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook een ds berline haalt remdruk uit de veercilinders. (De cilinders, niet de bollen dus ) Alleen de ID met rempedaal heeft een ander soort systeem.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, uit de cilinders. De bollen vangen alleen de pieksrukken op.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Rogier23 schreef:@ han s : wat is een flux core apparaatje ?
Dat is een lastoestelletje dat werkt met gevulde draad, dus net als mig/mag, maar zonder gas. Het voordeel is dat je in de wind kunt lassen en het last makkelijker als het staal wat roestig is. Damwanden worden om die reden vaak gelast met gevulde draad.