Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
van de voorpagina
Bij Citroën-Forum.nl houden we van Citroëns, van auto’s en dus ook van autorijden. Als we een auto testen, zelfs al is het een oudje, dan moet er flink mee gereden worden. Kan dat wel met een Eend, waarvan het ontwerp al voor de oorlog gemaakt is? Een test, een onalledaagse test!
Regelmatig lezen jullie hier tests van actuele modellen zoals de Cactus en de Picasso, soms afgewisseld met een vergelijk van een Citroën van willekeurig bouwjaar met een concurrent uit dezelfde tijd. Voor deze test hebben we eens een andere insteek gekozen. Hoe doorstaat een auto die bijna een halve eeuw nieuw geleverd is en waarvan het concept in de basis een jaar of 80 oud is een proeve van bekwaamheid als we hem inzetten zoals we dat ook zouden doen met een auto die we nu kopen? Simpel gezegd: hoe bevalt een 2CV als je hem niet primair als object om te koesteren, maar vooral gewoon als auto gebruikt? Waaien we van de snelweg? Vormen we een langzaam voortkruipend obstakel voor de andere weggebruikers? Passen we er überhaupt in met twee volwassenen en twee opgroeiende kinderen? Is het leuk, of sta je doodsangsten uit? Duidelijk is dat er genoeg vragen zijn, voornamelijk gestoeld op clichés, en maar weinig antwoorden. We willen graag zelf de antwoorden op onze vragen formuleren en besluiten dat we op onderzoek uit moeten gaan.
We vinden Johan Oldenhage van de gelijknamige garage in Nieuw-Vennep bereid om zijn Leeneend een lang weekend aan ons ter beschikking te stellen. We nemen vol nieuwsgierigheid de sleutels in ontvangst en maken een oriënterend rondje om de auto. Het ding heeft een vrolijke uitstraling, de felrode kleur valt op, het motortje snort tevreden. Zelfs in het gitzwarte hart van de meest autohatende boomknuffelaar moet dit apparaat gevoelens van vreugde en enige blijmoedigheid opwekken. De 2CV die wij hier voor ons hebben staan, is een 2CV Club uit 1987. Een exemplaar met een kilometerstand die bijzonder laag is en in een ongerestaureerde, maar bijna nieuwe staat, dus precies wat we zoeken. Met deze Eend worden we zeker wijzer, dit is hoe een Eend zou zijn als je hem ook in 2016 nog nieuw kon bestellen.
Deze 2CV Club was in 1987 de luxere van de twee leverbare uitvoeringen; er was ook nog een ongeveer 900 gulden goedkopere 2CV Spécial leverbaar. Wat de verschillen zijn, zullen we niet allemaal op gaan sommen, want de uitrusting verschilt hooguit tussen minimalistisch en tamelijk minimalistisch. En zoals gezegd, we willen niet vergelijken met wat er toen nog meer op de markt was, maar met wat nu je alternatieven zijn. De meest realistische concurrent is dan de C1 in zijn eenvoudigste uitvoering. We hebben het dan over een C1 Live met de 68pk motor, niet bepaald een snelheidsmonster, vooral door de bak met veel te lange verzetten. Onze 2CV heeft nog niet de helft van dat aantal paardekrachten, het zijn er maar 29… Daartegenover staat voor de C1 een leeggewicht van 815 kilo en voor de 2CV een aanmerkelijk lagere 560 kilo. De C1 kost €10.400,-, wat je ook ongeveer kwijt zult zijn voor een knappe 2CV. Op papier is dit dus een aardige vergelijking.
Met de cijfers zijn we nu wel klaar, want daar kwamen we niet voor: we willen rijden! We trekken op, de motor pakt lekker op en heeft zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen veel Drehfreude. We volgen braaf het eigenzinnige schakelpatroon, schakelen soepel op en het tweepittertje met de weinig indrukwekkende 29pk gaat er rap vandoor. We slaan af naar links en jeetje, we hellen over en niet zo’n beetje ook! Is het erg? Nee! Is het anders dan we gewend zijn? Ja! Ik zal het voor de vorm nog maar even opbiechten, maar ik heb doorgaans een voorkeur voor auto’s van een aantal maten groter dus ik ben misschien niet de meest voor de hand liggende kandidaat om de 2CV in deze context te testen, maar aan de andere kant ben ik een ruimdenkend en ruimhartig autoliefhebber en weet ik elke auto in zijn context op waarde te schatten.
We zetten koers richting een speciaalzaak in kampeerbenodigdheden, want we hebben nog het een en ander nodig voor de zomervakantie. Om daar te komen moeten we een kilometer of 25 over de snelweg. Ik besluit mij over te geven aan deze onvermijdelijkheid. Ondertussen rond ik nog wat rotondes, maak ik lekker gang op een stuk provinciale weg en mijn eega begint de angst om tijdens het nemen van de bocht uit de Eend te worden geslingerd rap te verliezen. De kinderen op de achterbank vinden het gewoon te gek, zeker na een korte tussenstop waarbij ik het dak openvouw. Waar normaal boekjes en tekenspullen een noodzaak zijn om de vrede tussen broer en zus te behouden, is het riante uitzicht op de wolken, de beleving van het snelheid maken en het hangen in de bochten genoeg om ook bij hen een grote grijns op het gezicht te toveren. Ik kom bij de oprit van de snelweg. Het is niet zo’n heel lange invoegstrook en het gaat ook nog eens bergop. De 29 paarden mogen in hun werkruimte van 602cc nu laten zien wat ze waard zijn. Het gaat beter dan verwacht en met een gang van zo’n 90 kilometer per uur voeg ik soepel in. Goh, ik waai helemaal niet weg! Sterker nog: hij is lekker koersvast en met één hand nonchalant op het stuur vliegen de kilometers asfalt onder ons door.
Na het bezoek aan het kampeerwarenhuis volgt nog een blijkbaar onvermijdelijk bezoek aan een interieurwinkel. We kopen een poef, we lopen naar buiten en ik denk, tsja, hoe krijgen we dat ding eigenlijk mee? Ik doe in een wanhoopspoging de kofferbak open en het blijkt geen enkele moeite te kosten om de poef in de kofferbak te werken. Als ik het vergelijk met de armetierige kofferruimte van een C1 is dit gewoon riant. Geparkeerd tussen moderne auto’s valt op hoe compact de 2CV is. Ik geef toe, ik zit in de breedte met mijn wellevende postuur niet riant, maar de beenruimte is wel erg ruim, de stoelen zitten ook op een langere rit verrassend goed en de bediening laat weinig te wensen over. De besturing is behoorlijk licht, dankzij de smalle bandjes valt het bij inparkeren ook erg mee en het stuurgevoel is prima.
Toch rijdt een 2CV wel degelijk anders dan de C1 en dan iedere moderne auto. Het schakelpatroon is zoals ik eerder schreef anders dan we tegenwoordig gewend zijn, de positie van het stuur is misschien wat vreemd en de knoppen voor bijvoorbeeld de ruitenwissers die maar op een snelheid werken, zitten misschien op een wat vreemde plek, maar moet het dan allemaal zo eenvormig zijn? Is het per se nodig dat zoals in veel moderne auto’s alles bij elk merk op dezelfde plek zit, hetzelfde geluidje maakt en de bediening altijd precies hetzelfde werkt? Ik vind van niet. Elk huis is toch ook verschillend? Zitten lichtschakelaars daar altijd waar je ze verwacht? Het antwoord daarop is nee. Als je daaraan gewend bent, maakt het dan nog iets uit? Een auto koop je doorgaans toch ook voor langere tijd en aan een beetje eigen identiteit wen je snel genoeg.
We zetten de auto een paar dagen in zoals we dat normaal ook met een van onze moderne auto’s zouden doen. De 2CV laat nergens steken vallen. Zelfs de kachel zorgt voor voldoende warmte als het ’s avonds plots flink afkoelt. Aan het eind kunnen we niet anders dan concluderen dat de 2CV anno 2016 als auto nog steeds prima voldoet. Door zijn unieke karakter geeft hij de gemaakte kilometers zelfs kleur en maakt hij het autorijden weer tot een beleving. Je kunt natuurlijk van alles afdingen op de veiligheid van de 2CV, maar die discussie gaan we simpelweg niet aan. Soms is het nemen van een risico de zekere beloning waard. De onderhoudskosten en vaste lasten van een 2CV zijn zo mogelijk nog lager dan die van een C1, vooral als je zelf handig bent. Het rijplezier is vele malen groter en de praktische bruikbaarheid net zo groot. Je moet wel de flexibiliteit op kunnen brengen om je aan te passen aan het karakter van de auto, maar dit ontwerp dat niet zo onderdanig is aan het verwachtingspatroon van zijn gebruiker heeft misschien juist wel daarom in 2016 nog niets aan aantrekkingskracht ingeboet.
Bij dezen willen wij Garage Johan Oldenhage hartelijk danken voor het ter beschikking stellen van de geteste 2CV. Heb je een auto die je ook eens voor het voetlicht zou willen brengen in bijvoorbeeld een vergelijkende test met een tijdgenoot of in een andere context? Meld je dan bij .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) en we werken je idee samen uit.
tekst: Lucas, foto’s: 2d
Heel mooi stuk over de 2CV.
Alles klopt wat er gezegd wordt!!
Zelf heb ik m’n nieuw gekochte Eend (83)ook nog steeds, en rijdt nog beter dan ooit op het moment.
Ik heb hem wel naast een andere Citroën, maar doe hem nooit weg!! (het wordt hopelijk een erfstuk)
Wel moet ik toegeven dat ik op langere afstanden oordopjes draag vanwege het geluid, zeker met alle ventilatie-gaten open!
En voel me soms niet meer zo veilig tussen het gespuis wat met dik 130 langs je heen blaast, en bij de allejesus grote vrachtwagens die je tegemoet komen, houd ik nog steeds m’n hart vast.
Verder zou ik het me nooit vergeven als ik niet meer in zo’n kuiken mag rijden.
Groet
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
ja ik kan dat onderstrepen. Ik heb een ‘peugeot c1 (107)’ gehad en qua praktisch gebruiksgemak vind ik de eend beter. er passen gewoonweg meer spullen in. Het enige wat ik af te dingen vind aan de eend zijn inderdaad de snelwegkilometers. 90% zit ik op de snelweg en rond de 90-100km/uur loopt ie het mooist maar met een modern blik kun je makkelijker even doorjakkeren zonder dat je het idee hebt dat je teveel van de auto vraagt. Wellicht over een paar jaar een ds, daarmee kan het beiden.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
En zo is het!
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
mooi verhaal lucas, mijn vriendin rijdt in een eend, en deze neem ik graag even mee om mijn jeugd nog even te beleven
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Leuke test!
En ja, heerlijk zo’n eendje.
Zou me geen raad weten zonder…
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Leuke test, je krijgt spontaan zin om in te stappen en een stuk te gaan rijden. Ik kan me ook geen leven zonder eend indenken, zodra de garage opengaat komt er al een glimlach op mijn gezicht.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Tijdens het fotograferen van deze eend heb ik zelf ook een paar stukken gestuurd. Het blijft treffend: hoe dichter een auto bij de essentie van het autorijden - of misschien zelfs wel de verplaatsing - staat, hoe leuker het is om er in te rijden. Moderne auto’s maken het allemaal veel te vanzelfsprekend!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ja, de essentie van de auto komt wel dichterbij. Je wordt blootgesteld aan de techniek, aan de geur, aan het geluid en aan wat er gebeurt in en buiten de auto, in tegenstelling tot modernere auto’s waarbij je in een soort van cocon zit. Rijden in een oldtimer en in een eend in het speciaal is meer dan rijden of reizen, het is beleven. Er is geen twijfel mogelijk, zodra ik terug in Nederland ben haal ik de eend ook weer uit de stalling…
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Mooi verhaal, vol waarheid, hart pijn en heimwee naar mijn geel service wagentje Acadiane.
Als ook al die andere avonturen, met de A types in mijn jeugd en puber jaren.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
2cvMaarten schreef:Leuke test, je krijgt spontaan zin om in te stappen en een stuk te gaan rijden. Ik kan me ook geen leven zonder eend indenken, zodra de garage opengaat komt er al een glimlach op mijn gezicht.
Jaaaa en die GEUR !!! Heerlijke benzine/rubber en plastic dak geur!!!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Ik ben al jaren groot fan van de eend en ben nu van plan om er eindelijk een te gaan kopen. Omdat ik bang ben dat ik m niet veel ga gebruiken als ik m als auto voor erbij koop, wil ik dagelijks met de eend gaan rijden om er zoveel mogelijk plezier van te hebben. Dwz dat ik er 4 dagen in de week ca 50 km mee zal rijden (ca 10.000 km per jaar). Weer of geen weer en het hele jaar door. Ik heb een garage tot mijn beschikking om de auto te stallen in de winter of als het regent. Het plan is om goed onderhouden eend te kopen uit de 2e helft van de jaren 80 met een goed chassis.
Aangezien ik geen ervaring heb met het bezit van een eend maar wel de verhalen ken over pekel/vocht/roest bij 2cv’s vraag ik me af of er iemand advies heeft hoe haalbaar dit is. Waar moet ik aan denken en op letten bij dagelijks gebruik?
Als er gepekeld is en ik heb gereden, hoe snel moet ik de auto dan wassen om roest te voorkomen!
(Ik besef me uiteraard dat het een enorm verschil is wat betreft comfort en veiligheid in vergelijking met een moderne auto)
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat kan prima. Ik zou een zo oud mogelijke eend kopen. De oude chassis en carrosserien zijn veel beter dan de laatste jaren.
Met pekel moet je eigenlijk niet rijden. Maar doe je het toch- ik doe het ook- dan is zo snel moegelijk afspoelen het best. (doe ik niet).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Een eendje is prima als dagelijkse auto!
bogaard77 schreef:Dat kan prima. Ik zou een zo oud mogelijke eend kopen. De oude chassis en carrosserien zijn veel beter dan de laatste jaren.
Met pekel moet je eigenlijk niet rijden. Maar doe je het toch- ik doe het ook- dan is zo snel moegelijk afspoelen het best. (doe ik niet).
Welke bouwjaren raad je aan dan?
Mijn Eend (zie avatar) is nog steeds dagelijks…ik heb hem nieuw gekocht in 1983, en is nu 315.000 KM oud. De laatste jaren ben ik wél wat voorzichtig, en rij er niet mee in de pekel, tenzij het een wintersportvakantie is (zeer de moeite waard) Geen betere auto kwa rijeigenschappen in de bergen of platte land met veel sneeuw, echt genieten!!
Maar pekel hier probeer ik er zo snel mogelijk af te krijgen, gelukkig (in dit geval) regent het hier in NL nogal snel na een pekelperiode, dus een rit in de schone regen is dan een uitkomst.
Onze witte staat ook in de garage.Een must, voor dit type auto.
Ik heb veel roest problemen gehad met deze uit 83…maar een uit de jaren 70 die zijn mijninziens veel beter!!Mijn vriendin had er een uit ‘77 en die deuren zitten nu aan die van 83, en de bumpers ook!!
Toch is mijn chassis nog origineel, heb het vroeger volgegoten met olie..niet milieu-vriendelijk, maar het is er nog steeds!!!
Wij doen hem nooit meer weg!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)