








Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Niet mooi, wel dicht. Getest met zeepsop. Kreeg het laspistool en mijn hoofd niet op de juiste plek in die krappe ruimte!
Remmen schoongemaakt met een natte doek, zat een redelijk wat troep in. Schoenen zitten niet vast. Remblokjes beetje opgeschuurd. Remmen opnieuw afgesteld. Ik had het idee dat rechts iets aanliep en links strakker zit. Nog ff ontlucht, hydraulische olie had geen mooie groene kleur, na het “spoelen” wel.
Remmen doet de wagen goed, maar komt met name van voren. Bij flink remmen duikt de neus. Eens flink op de rem gedrukt (bescheiden piepende bandjes), wagen trekt niet naar links of rechts. Geen idee hoe ik zelf een test kan uitvoeren. De veerbollen zijn opnieuw op druk gezet, waren te hoog, namelijk de druk van een break i.p.v. berline. Hoe check ik die hydraulische zuigertjes? Remschoen opzij drukken en eraan trekken?
Wanneer je op een zandweg met je DS een noodstop maakt zou je aan het spoor toch moeten zien welke een minder goede streep trekt
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Heb je getest of de remzuigers goed gangbaar waren?
Succes
pm, DS-TT heeft een film over de achterremmen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gjvdh schreef:Hoe check ik die hydraulische zuigertjes? Remschoen opzij drukken en eraan trekken?
door ze naar binnen te duwen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Toch niet verkeerd, het zijn 2 losse testjes. Kon geen aanloop nemen, daarvoor was dit zandpad te kort. Maar toch flink opgetrokken en op de rem getrapt.
Cilindertje moet ik nog testen of die gangbaar is. Zandpad was ik zondag niet meer aan toegekomen:
Ik heb pas sinds kort een horloge om, als aandenken aan mijn vader. Dit horloge heeft een metalen bandje. Ik was met een 1-2-3 erin aan het klussen. Tijdens het plaatsen de pen in het gat van de voorontsteking leunde ik met mijn linkerhand op het accubakje. Vervolgens de pluspool aangeraakt, het horlogebandje aan elkaar gelast en pols verbrand. Kon ik naar de huisartsenpost. Normaal gesproken ontkoppel ik de minpool, maar vanwege het klussen aan de 1-2-3 had ik dat die keer niet gedaan. Die fout maak je ook maar 1 keer… Geen metalen bandjes om!












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, tijdens het klussen helemaal géén sieraden dragen! Geen ringen, geen horloges, zeker geen armbanden en al helemaal geen kettingen. Alles afdoen en wegleggen, je wil niet weten hoeveel mensen zich zelf al dan niet ernstig verwonden door sieraden te dragen tijdens de beun. Levensgevaarlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mooie remmentets! ziet er evenwichtig uit.
Griezelig verhaal van dat horloge. Bij het lezen van de 1e regel voelde ik hem al aankomen. In aansluiting op Waterman: geheel mee eens… aanvullend: geen lange haren, baarden etc. En geen rafelige kleding. En maak ALTIJD de massa los… (ik heb zo’n snelschakelaar op de minpool)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Tja, daar ben ik op de harde manier achter gekomen. Dieptepunt van mijn gebeun. Accupool er inderdaad af, ik hèb zo’n schakelaar… Ben er niet trots op, maar wel wat geleerd.
Bandentest ziet er hoopgevend uit, in ieder geval geen grove afwijking. Nog wel die zuigertjes checken, die remsporen zijn ook niet heilig. Dinsdag om 8u een nieuwe poging voor de APK.









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Zuigertjes zijn ok: In te drukken en droog onder de rubbers.
gjvdh schreef:
Ik heb pas sinds kort een horloge om, als aandenken aan mijn vader. Dit horloge heeft een metalen bandje. Ik was met een 1-2-3 erin aan het klussen. Tijdens het plaatsen de pen in het gat van de voorontsteking leunde ik met mijn linkerhand op het accubakje. Vervolgens de pluspool aangeraakt, het horlogebandje aan elkaar gelast en pols verbrand. Die fout maak je ook maar 1 keer… Geen metalen bandjes om!
Dat heb ik jaaaren geleden ook es gedaan.
Enige verschil was dat het een budget horloge was zonder emotionele waarde…
Jaren lang litteken gehad…
Al doende leert men…









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Voel me toch iets minder lullig nu ik weet dat ik niet de enige ter wereld ben.
Zit nog te twijfelen of ik iets aan die achterremmen moet doen. Zou het nog zin hebben de uitlijntool te gebruiken? Of maak ik het dan alleen maar erger met bestaande remschoenen. Misschien nieuwe remblokken erop? Of maar gewoon proberen hoe het na schoonmaken, opnieuw afstellen door de test komt?
Het venijn zit hem in de metalen beugel om de accu die ook nog eens goed geaard blijkt te zijn…
En er zit maar een centimeter of zo tussen die beugel en de pluspool…
Maar daar ben je inmiddels ook al achter gekomen












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb altijd een groot stuk binnenband om de pluspool liggen die die rand afschermt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik ook. Gewoon geen siertaden om.