waterman schreef:Ga niet bijdehand lopen doen…
Eigenlijk geldt: gedraag je.
Ik vind dat de normaalste zaak van de wereld en niet alleen in Frankrijk.
En om het lijstje met verplichte attributen compleet te maken: in Frankrijk moet je ook een alcoholtester bij je hebben.
Wim,
Disciplus Simplex
Alcoholtester heb ik ook besteld, maar heeft blijkbaar een levertijd van 4 werkdagen. Dus die komt op z’n vroegst donderdag binnen en dan zijn wij al onderweg.
Het is verplicht om het ding bij je te hebben, maar heb je ‘m niet bij je, volgt daar geen boete op. Aldus website ANWB
Verder een gevarendriehoek en veiligheidshesjes voor alle inzittenden.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Aangezien er ook misschien wel mensen ‘s nachts daarheen gaan, gooi ik deze er ook nog even bij. Het zal vast niet nodig zijn aangezien het vooral om het verre Zuiden gaat. Maar er zijn schijnbaar bendes met nepagenten actief in Frankrijk. Het Noorden wordt niet genoemd, maar een gewaarschuwd mens, telt voor twee.
https://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2015.191.12
*Edit: ik zit nu te kijken en zie dat dit een bericht van meer dan een jaar geleden is, sorry.. tikje achterhaald dus
FastFred schreef:Het is verplicht om het ding bij je te hebben, maar heb je ‘m niet bij je, volgt daar geen boete op. Aldus website ANWB
Volgens mij gold die gedoogperiode alleen de eerste maanden na invoering, nu een paar jaar geleden.
Maar geen nood, die dingen worden ook bij de tankstations langs de weg verkocht.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En heeft iedereen al een telepeage-badge? Mijne is te leen voor de gemaakte tolkosten + 20%. Achteraf afrekenen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zo’n digitaal ding voor achter je voorruit zodat je gewoon door kunt rijden toch? Was uitverkocht bij de ANWB. Ik stop wel gewoon bij de tolpoortjes om te betalen. Zoveel tijd zal dat niet schelen? Kon ik in Italië ook wel mee leven
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als het druk is met file kan het aardig wat tijd schelen. Sowieso is met kaart betalen handiger omdat het aantal poortjes waar je cash kan afrekenen beperkt is. Ik weet alleen niet zeker of je ook met je nederlandse pinpas (maestro) kan betalen, met creditcards in ieder geval wel.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bij de ANWB nu met 5 werkdagen levertijd, dus dat wordt ‘m niet meer…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je komt toch maar 1 keer tol tegen? (en terug natuurlijk).
Ik heb geen idee, ben werkelijk nog nooit in Frankrijk geweest. Het lijkt me dat je alleen tol tegen komt bij het op en af rijden van de snelweg?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Voor tol betalen zijn er een paar mogelijkheden: je rijdt een bepaald stuk weg op en op een bepaald moment (einde van het toltraject of een afrit) moet je daarvoor betalen, óf je trekt een kaartje aan het begin van het toltraject en betaalt voor het gereden stuk door bij het verlaten van de peage dat kaartje er weer in te stoppen en af te rekenen. Met een tolbadge heb je dus geen stress van kwijtgeraakt kaartje, geld of creditcard die uit de auto valt als je nét niet bij de automaat kunt, etc. etc.
Op de A1 vanuit het noorden trek je bij Fresnes een kaartje en bij Senlis stop je dat kaartje er weer in en moet je €16,30 afrekenen (enkele reis dus).
Viamichelin.com geeft altijd mooi weer waar en hoeveel je moet afrekenen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Tol betalen met kaartje is toch altijd een stukje romantiek.
Wat betreft het betalen met meastro/pin is mijn ervaring dat dit heel soms werkt maar bij de meeste tolstations niet. Gewoon zorgen dat je het geld cash hebt of de beschikking hebt over een credit card.
Ik heb er in ieder geval erg veel zin in. Maar voor ik kan vertrekken moet ik de CX nog even repareren. Dus daar ga ik zo maar eens mee beginnen.
FastFred schreef:... Zoveel tijd zal dat niet schelen? ...
Dat is nou juist het leuke: het scheelt wèl veel tijd. Het is bijna standaard dat als ik enkele tientallen kilometers vòòr de tolpoortjes door een auto zonder badge voorbij geblazen wordt, ik nà de tolpoortjes weer vòòr die auto rij. Zelf vind ik dat altijd wel leuk.
Nog een leuk voordeel van de badge: de T-badgepoortjes zijn uiterst links, de steekproefcontroles van Gendarmerie en Douane zijn eigenlijk altijd rechts van het midden. Dat scheelt dan gelijk weer een hoop ongewenst gedoe en tijdverlies.
Verder is het voor iedereen die vanuit NL over Antwerpen naar FR rijdt in principe ‘appeltje-eitje’: België door, de A1 af tot na de luchthaven Charles de Gaulle en dan de A3 op.
Mogelijke knelpunten, met name rond de ochtendspits: Ring Antwerpen (Kennedy-tunnel), omgeving Gent, rondweg Lille, A1/A3 rond Charles de Gaulle.
En diegenen die bang zijn voor flitsers e.d.: tussen Antwerpen en Gent op de E17 zit een trajectcontrole waar je echt maar 90 km/u mag en het CJIB verzorgt, welwillend, de inning. De ring rond Lille kent een aantal flitsers, die weliswaar aangegeven staan, maar die je wellicht in het drukke verkeer zullen ontgaan.
In totaal zal je heen en terug samen met 18 (!) vaste flitspalen te maken gaan krijgen + wellicht een gendarme met een lasergun. Mocht je, geheel in stijl, zonder navigatiesysteem op pad gaan, kan je je hier voorbereiden:
http://www.radars-auto.com/emplacements/autoroute/A1/
N.B. Er mag trouwens, sinds vorig jaar, nog meer niet in Frankrijk:
- eten achter het stuur (€ 75,00)
- gebruik van oordopjes/koptelefoon (incl. handsfree headsets voor mobieltjes) achter het stuur (€ 135,00)
- make-up opdoen achter het stuur, tijdens het rijden, waaronder begrepen filerijden (€ 75,00)
- muziek in de auto zo hard hebben aanstaan dat je de verkeersgeluiden niet kunt horen (€ 75,00)
- achter het stuur een beeldscherm, anders dan van je navigatie/boordcomputer, bekijken. Denk aan laptops of DVD-speler (€ 1.500,00)
- vanachter het stuur, tijdens het rijden, zoeken in het handschoenenkastje… (€ 75,00)
BIENVENUE EN FRANCE!!
En voor ik het vergeet: als het regent, en volgens de huidige weersvoorspelling voor vrijdag is die kans groot, is in Frankrijk de maximumsnelheid op snelwegen geen 130 km/u, maar 110 km/u.
Op overige wegen wordt dan 110 km/u verlaagd tot 100 km/u en 90 km/u tot 80 km/u.
Snelheidsboetes zijn in Frankrijk weliswaar niet erg duur en kennen zelfs een korting bij snel betalen, maar ze komen wel, met dank aan het CJIB, gewoon in NL op je deurmat.
Het is maar dat je het weet.
BONNE ROUTE!
€ 1500,- dus voor niet-handsfree bellen achter het stuur, sodeknetter. Zouden ze hier in Nederland ook moeten doen!
Blij dat ik een Parrot heb
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon