ik heb al veel fora gelezen en gezocht maar nog niet het antwoord.
De bekende tik aan de startmotor, maar dan als de motor warm is gereden. Ik krijg haar dan niet meer gestart. Erg vervelend als je onderweg wil tanken of even naar een plek rijd en de motor afzet.
Als de motor koud is dan start de auto prima.
Wie weet hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
Eh Freek, dit gaat niet over het forum. Over welke auto gaat dit? Dan kunnen we hem in de juiste rubriek zetten.
O,sorry. Ik heb een ds id 19 uit 1967
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
Heb hetzelfde gehad met een Jumpy.
Neus in de wind parkeren en minimaal 15 minuten met motorkap open wachten, dan was de motor koel genoeg om weer te starten.
Startmotor extra massadraad gegeven, maakte niets uit.
Dynamo (en startmotor) revisiebedrijf vluchtig laten kijken naar de accu en startmotor-> geen duidelijke oorzaak…
In de winter, koude start: probleemloos
Spanning van de accu ruim boven de 12 met motor uit.
Laadstroom prima in orde…
Ik heb meer dan een jaar hier mee te maken gehad.
Probleem nu geheel opgelost, start ook warm weer als een tierelier (wat dat dan ook wezen mag…)
Nieuwe accu!
Hoe dat zit met temperatuur en de werking van de accu, ik zou het niet weten. (warme accu meer vermogen lijkt hier toch niet op te gaan)
Ik heb me wel laten vertellen dat je langzaam je startmotor aan het slopen bent door met te lage spanning te starten (geeft te hoge stroomsterkte door startmotor)
Maar verbeter me als ik onzin beweer, als ik er verstand van zou hebben, had ik niet meer dan een jaar zo rond gereden.
Uit te testen: spanning op de accu meten tijdens starten, als deze compleet onderuit gaat dan is het je accu.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Mag aannemen dat de startmotor bij warme motor wel draait maar de motor niet aanpakt. Heb dit ooit eens bij mijn ie gehad en had alles te maken met de ontsteking.koude motor start die probleemloos en bij warm met geen mogelijkheid.
Dat is dus de hamvraag: Start de motor niet of draait de startmotor de motor niet rond? Hoor je een duidelijke “klik” als je de sleutel omdraait, of helemaal niets ?
To err is human, not to err is divine.
bij koude motor start ie als een tierelier. Als hij warm is gelopen en ik heb een stuk gereden dan hoor ik de ‘klik’ en draait ie niet rond. Hij pakt hem wel op het ronsel maar heeft gewoon de kracht er niet voor om de zaak rond te draaien. Een soort Joling effect (grapje). Enfin. Om nu steeds met de neus in de wind te staan dat is hem niet. mensen adviseren al een nieuwe startmotor,maar hij doet het gewoon zonder problemen bij een koude start. Wat te doen?
eraf halen, schoonmaken en weer erop zetten? of (omdat de klus best arbeid intensief is) een geheel nieuwe erop, maar dat kost weer 200,-+ en als die ouwe gewoon bij koud werkt dan zou hij ook bij warm moeten werken.
Van een kever fanaat gehoord dat de startmotor wel 4 pk geeft, dus best even wat kracht nodig heeft,maar bij warme is uitgezet en wellicht dan geen goed contact maakt. Metaal moet dan eerst ’ krimpen’.
Is dat zo?
overigens: nieuwe accu is net binnen (varta e24 650 Ah 70A bleu), dus die ga ik erop zetten. er zit een varta al in als hulp accu,omdat de oude het had begeven ( die gaf maar max 12V), maar een verkeerde, in die zin, de polen staan aan de verkeerde kant ( is voor een kever)
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
Dag, ik heb een VALEO gevonden via Winparts ( dan kan ik de oude inleveren en krijg er zelfs nog 50,- eurie voor. Zegt iemand dit nummer wat:
Productnummer: 0493761
Fabrikantcode: 726001
Valeo CLASSIC voor voertuigen van 10 jaar en ouder
Ruilartikel
Spanning (Volt): 12
Startmotor vermogen (kw): 1,2
Aantal tanden: 9/10
Aantal gaten: 4
Draairichting: Draairichting met de klok mee
Positie / graad: L 38
Klem: NO
80/84 PK
Ik zet hem op mijn dame uit 1967 (maart)
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Succes. Deze is voor een Renooit of een volvo.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Whaha een reNOOIT. Owh, tja, had hem gevonden op zoekfunctie citroen… dan houdt het op. Ik had hem nog niet aangeschaft hoor.
heb je een andere suggestie of link? Bij citrotech zie ik er veel staan, maar welke? Wellicht heb je een IDee?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
Probeer even de nieuwe accu voordat de startmotor er aan moet geloven.
Je verhaal sluit nog steeds geheel aan op mijn Jumpy-situatie.
Nieuwe accu was voldoende als complete oplossing.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet eerst weten wat voor startmotor je hebt. Zit er een bendix op of niet?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FREEK1970 schreef:...als die ouwe gewoon bij koud werkt dan zou hij ook bij warm moeten werken.
Dat is een verkeerde aanname! En gare startmotor begint juist met kuren als ie warm is!
FREEK1970 schreef:...Van een kever fanaat gehoord dat de startmotor wel 4 pk geeft
Een DS is gelukkig geen Kever, maar ik kan je wel vertellen dat een Kever een startmotor heeft van max 1 pk en er op een ds een startmotor zit van max 2,5 pk.
Oplossing:
Niet huilie huilie maar gewoon je startmotor ff uitbouwen, wegbrengen voor een knappe revisie, 200+ eurootjes aftikken en je bent weer helemaal de sherrif. Het is allemaal niet zo moeilijk als jij het vaak maakt Freek
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Of een nieuwe Valeo is rond de 250,-.
Als je nog zo’n oud groot ding heb is deze direct een stuk kleiner. (afhankelijk van het modeljaar of het past)
Er zit een bendix op, op mijn dame uit 67 lijkt dit een type van later, dus niet origineel.
Nu heb ik gisteren de nieuwe accu geplaatst en ben gaan rijden. Na een lange rit uitgezet, ff gewacht en weer gestart. Hij deed het gelijk.
Weer stuk gaan rijden en hetzelfde, dus waarrempel, hopelijk is het opgelost. Dat scheelt me weer een klusje. Wel ga ik toch een keer op zoek naar een valeo (of revisie #Waterman ), die voor een 67 is bedoelt,dus zonder bendix.
Wederom Dank voor alle reacties, oplossingen en aimabele suggesties. Top!
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan het oude type en nieuwe type NIET uitwisselen. Je moet de tanden tellen van de startmotor en zo’n startmotor kopen/reviseren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>