Afgelopen weekend was ik in Anzin voor het dak.
Het probleem was het mitrailleur geluid dat het motortje van het dak maakt bij het sluiten. Het dak werkte nog wel, maar ja het was niet geheel OK, met dat geluid.
De meneer van SBauto59 bekend van eerdere Pluriel rijders op dit forum, was snel klaar(5min) met onze pluriel: de motorsteuntjes van het motortje zaten los. Minstens 1 zodat het dak niet goed meer dicht gaat. Hij gaf aan dat het hele raam en dak vernieuwd moesten worden: kosten 1.250€ Het bestellen van het raam+dak is 2 maanden. Ik vroeg aan hem of hij nog een 2e hands raam had. Dat was niet zo.
Op het moment dat ik er was werd hij voortdurend gebeld door pluriel rijders. Er kwam intussen een 2e pluriel aan rijden. Ook het dak was stuks. Er kon een keuze gemaakt worden tussen 400 of 800€ om het dak te maken. Ze kozen voor de 800€ na een tijdje nadenken.
Een 3e persoon kwam aan rijden om zijn pluriel op te halen. Hij rekende af en gong weer.
Onder tussen wordt er voortdurend gebeld. Een normaal gesprek was er bijna niet te maken.
Uiteindelijk heb ik nee gezegd en dat ik er misschien op terug kom.
Hij stelde voor een 2e hands raam+dak in Holland te kopen en dan hij het erin zetten voor 500€.
Op dit moment doe ik niets. Weet iemand iets van het loszitten van het motortje en het geluid?
Na het resetten van het dak gaat de klep weer gewoon open.
Ik denk er aan het motortjes gewoon vast te lijmen, zodat er geen beweging in het motortje is te maken.
Gerret
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Al contact gehad met/geweest bij Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb daar eerder mee gebeld. Nu ik het probleem begrijp ga ik hen nog een keer benaderen (bellen)
Maar weet jij of de motor ophanging van de 3 boutjes de oorzaak is van het mitrailleur geluid van het motortje?
Het lijkt me de oorzaak dat de ‘fitting’ met de kabel voor het dak dan gaan slippen, maar klopt dit?
Gerret
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het ratelende geluid ontstaat door het slippen van het kunststof aandrijftandwieltje op 1 of beide trek/duw-kabels van het dak.
Dit is een worm/wormwiel-constructie, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Wormwiel
Het aandrijftandwieltje is het wormwiel, beide kabels zijn de wormen, aan weerszijden van het tandwieltje dus 1.
Het kan best dat ruimte op de motorophanging effect heeft op de plek van het tandwieltje, en daarmee op de mate van grip op de kabels.
Dat gedeelte van de dakcassette is van kunststof.
Overigens hoeft je geen complete dak te begaan, jouw dakdoek kan hergebruikt worden.
Je hebt alleen een andere dakcassette nodig, het gedeelte waar de achterruit in zit.
Elke sloop/schade-Pluriel, waarvan dit nog onbeschadigd is, kan dus als donor dienen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René bedankt voor je snelle reactie.
Wat ik niet snap is dat het motortje een rond tandwiel is en de wormen(kabels) draaien. De aandrijfkracht komt toch uit het motortje? Of draaien de wormen vanuit een andere aandrijving en is het ronde tandwiel puur voor de synchroniteit van de kabels voor het dak?
Overigens het tandwiel(asje) van het motortje is toch staal en niet van plastic?
Het heeft wel een plastic fitting aan de kabels kan ik me herinneren, of vergis ik me nu?
Kun je een raam makkelijk plaatsen eigenlijk en weer verbinden met het dak?
De monteur in Frankrijk gaf aan dat je dit altijd samen moet inzetten?
Overigens gaf hij wel aan dat ons dak nog goed was en dat hij dat wel over wilde nemen als ik 2 daken zou hebben. Heeft dat te maken met plaatsen van het dak en raam?
Opm:Ik ben wel technisch, maar geen echte monteur. Dus ik ga ook niet zelf echt sleutelen.
Gerret
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even wat meer toelichting met een foto, overigens geleend van Taco.
Je ziet boven het asje op de motor, bij dit exemplaar is al een deel van de spiebaantjes weggesleten.
Onder door het gat in het plaatje zie je het tandwieltje wat dus op het asje hoort.
Onder en boven dit tandwiel zie je de geleidebuizen van de kabels.
De kabels draaien dus niet, maar worden geduwd bij sluiten en getrokken bij het openen van het dak.
De kabels zijn dus een hele lange worm.
En je hebt gelijk, het is een stalen tandwieltje. Deed het even uit de blote bol.
Je moet niet een los raam hebben, maar de complete cassette waar de ruit in zit.
Het dakdoek kan los van de dakcassette en is dus gewoon bruikbaar op een ander exemplaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Rene bedankt voor de heldere info
Hoi René
Ik wil het tandwiel vervangen: weet jij het nummer om ergens te bestellen? En weet je ook waar dat kan?
Mijn idee is eerst dit te vervangen, dan het motortje goed vastzetten desnoods lijmen en als het dan toch niet werkt op zoek naar een nieuw dakraam.
Gerret
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mijn advies: vervang altijd de combinatie van kabels en tandwiel.
Het slijt namelijk op elkaar.
Onderdeelnrs.: kabels 8401Z0 ( 81,17 Euro) en tandwiel 8484C4 ( 35,31 Euro).
Prijzen zijn bij de dealer, geen idee of je deze onderdelen langs andere wegen kan begaan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René
Bedankt. Ja ik denk dat je gelijk hebt.
Het vervangen van de kabels lijkt me een moeilijke klus.
Ik probeer dit en anders moeten we de auto verkopen en een andere Pluriel kopen.
We zijn behoorlijk besmet met het pluriel gevoel van Cabrio rijden.
Gerret
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
pootjes afgebroken van de ruit, andere ruit. lijmen lukt niet.
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Johan
Bedankt voor je info over dakraam. Het verlijmen wat ik bedacht had, werkt dus niet. Dit ter info voor eventuele volgers die dit ook willen weten
Gerret
Garage Johan Oldenhage (Adverteerder) schreef:pootjes afgebroken van de ruit, andere ruit. lijmen lukt niet.
Wij zouden graag met ons probleem even tot bij u komen dus ik heb u een PB gestuurd!
Met Johan getelefoneerd maar deze heeft pas in September tijd en aangezien Jeffry normaal gezien volgende week met de auto op verlof ging gaan moeten we het nu toch echt eens oplossen.
Ik ben nu zelf met mijn zoon aan het dak bezig en we hebben wel degelijk het probleem kunnen insluiten.
De intersliders hebben wel degelijk een volgorde maar er zijn er maar 2 v/d 4 die je kan verkeerd monteren!
De voorste is natuurlijk duidelijk en de achterste is duidelijk maar de 2 middelste is er één met een dik blokje onderin en één met een veel smaller dus als je ze demonteerd goed kijken wat mijn zoon dus niet gedaan had want aan één kant zaten ze mis. Je kan dit zien aan de hand van de sleuven in de dakrail waar je kan ziet dat die met het dikste blokje vooraan moet!
We hadden ze dus omgewisseld maar nog steeds blokeerd de EERSTE slider als hij een cm of 20 in de dakrail geschoven is.
We hebben de voorste sliders gedemonteerd en zonder dak in de dakrail geschoven en dit is geen enkel probleem. Aan de achterkant van deze slider zit een systeem om het dak bij 1/8 opening te blokeren maar daar gaat hij vlotjes voorbij en blokkeerd dan op een stuk waar NIETS zit waar een pin of iets anders zou kunnen de boel blokkeren???
Het is dus duidelijk een mechanische blokade want ook met de motor en het tandwiel gedemonteerd kunnen we het dak maar tot daar trekken???
Ongelooflijk frustrerend en waarschijnlijk weer iets heel belachelijk maar wij zijn er hier al een tijdje ons hoofd over aan het breken en komen er niet uit!
Is er nu echt niemand die hier al zijn probleem laten oplossen heeft die hetzelfde heeft voorgehad buiten onze vriend hier op dat ander topic die duidelijk hetzelfde voorheeft en die we dan ineens ook de oplossing kunnen geven?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ivo, gaan we nu hier verder met de zoektocht naar de oplossing van jouw probleem of in dit topic http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227769/ ?
Wat het blokkeren van de eerste interslide betreft, laat je die enkel in de rail schuiven of als onderdeel van het treintje van 4?
Volgens mij haken de interslides in elkaar en blokkeren ze elk op de daarvoor bestemde plek in de rail.
Dit is omdat bij het openen van het dak alleen het te openen stuk te laten vouwen en het gesloten stuk strak te laten staan.
M.a.w. bij het openen wordt de 2de interslide ontgrendelt op het moment dat de voorste interslide met hem koppelt, enz. voor nr. 2 en 3 en voor nr. 3 en de achterste/laatste.
Dus probeer het nog eens met het treintje van 4 interslides.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986