Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Probleemloos - natuurlijk . 160 km lekvrij. Na 80 km moest er een beetje vocht bij - zal ergens nog een luchtbelletje hebben gezeten. Kreeg nog de tip een paar keer achteruitrijdend te remmen - kan helpen om de remklauw weer aan de gang te krijgen. Of dat gewerkt heeft ga ik morgenochtend zien, als de garage nog even de apk-puntjes na gaat lopen. Vervelend: de koplampstelschroefjes zitten ondanks meerdere kruipolie-behandelingen nog echt vast. Eens kijken of we daar uit gaan komen.
Ander experimentje: Met extra geluiddemping (Gamma noppenschuim) onder de kap is de radio beter te horen, maar de dieseldreun blijft toch wel heel erg aanwezig.
En morgen of op vakantie de rubbers van de achterkleppen op maat snijden en monteren, want daar ben ik door al het gesleutel niet meer aan toegekomen. Nu zitten alleen de hoekstukjes op de plek - net genoeg om de boel niet te laten klapperen. Maar misschien een beetje tochtig.
Staan beide koplampen even veel verkeerd?
Dan kan je nog wat rommelen met de grille, bovenste bouten lossen en de grille wat naar binnen of naar buiten duwen
De hogere frequenties van het motorgeluid kan je dempen met absorberend materiaal (schuim)
De lagere (en de hogere) met zwaar materiaal zoal bitumen.
Ik heb wat antiedreunplaat op de kop getikt, eens kijken wat de beste plekken zijn om dat toe te passen.
Ik verwacht het meeste effect op grote vlakke stukken plaatwerk zoals de bodemplaat.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat is inderdaad mijn plan.
Totaal aantal Berichten: 9406
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hoe is dit afgelopen, met een verse APK op vakantie met het hok?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Grrr. Nee, te veel verschil in remkracht. De man had toegezegd direct s morgens daar naar te kijken, maar op de dag zelf zou het opeens een latertje worden, tussen de bedrijven door. Niet handig als je die dag de bus vakantie klaar wilt maken. Dus met het laatste staartje van de lopende apk op vakantie en daarna maar even schorsen.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Na een probleemloze vakantie weer thuis Hellinkje op, hellinkje af, haarspeldbochtjes omhoog en naar beneden. En stukken snelweg. Bij snelwegstukken omhoog is de auto bijna gevaarlijk traag. En wordt de motor erg warm - de meter ging richting rood, het lampje ging nog niet aan. Voor het eerst sinds ik de auto heb na dit soort tochten helemaal geen koelwaterverlies. De waterpomp moet dus al heel lang iets gelekt hebben.
De auto staat nu geschorst op de inrit. Ik moet nu maar eens gaan ontdekken hoe je aan de remmen sleutelt. Het Nederlandstalige werkplaatshandboek geeft geen informatie, alleen over het ontluchten. Voor zou dat moeten lukken me de wielen op de grond, achter moeten daarvoor de wielen er af.
Ik heb een Franstalig ‘L’Expert Automobile’ en daar staat het vervangen van blokken en uit elkaar halen van de remklauwe wel in, maar wel heel erg beknopt en natuurlijk in het Frans. Hm. Als het een keertje iets langer achter elkaar droog blijft, kruip ik er maar eens onder. Als ik de remklauwen uit elkaar schroef, heb ik dan een revisiesetje aan rubbertjes en dingetjes nodig, of is alles gewoon weer terug te monteren?
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Ofschoon ik geen expert ben op dit gebied, is het wel beter om eerst revisie-setjes te scoren.
Als je ze toch uit elkaar trekt kun je dat gelijk mee nemen, heb je daar weer jaren geen omkijken naar.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Als je ergens revisiesetjes vindt, laat mij dat dan ook even weten svp!
Ik heb de voorklauwen uit elkaar gehad en weer in elkaar gezet met de oude
plunjer afdichtingen, ik had geluk want niets lekte.
Veel beter is het natuurlijk om alle afdichtingen te vervangen.
De operatie stelt overigens niets voor, een uur per kant en je hebt weer
heerlijk licht lopende remklauwen
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kijk - dat is dan weer hoopvol, een uurtje per kant. Enne - nee, ik ben nog geen revisiesetje op het spoor. Voorlopig geen enkel idee in welke auto deze remklauwen nog meer zitten, want een revisiesetje specifiek voor de C35 lijkt me een beetje kansloos. .
Ik vrees dat de klauwen specifiek C35 zijn.
Maar misschien is er met de maten van afdichtingen iets te beginnen, er zullen vast remklauwen zijn
met de zelfde diameter plunjer.
Misschien heeft eriks alkmaar wel wat liggen, ik meen dat ze een redelijke voorraad quadringen hebben.
Bij Eriks kunnen ze die misschien wel maken, geen idee van minimum afnamen dan, ik heb voor Eriks Hoboken vroeger veel gietmallen gemaakt voor afdichtingen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Vandaag na het eten maar eens aan de gang gegaan. Auto opgekrikt (blokjes achter de achterwielen) en op een assteun gezet. Met remmenreiniger geprobeert het ergste vuil weg te spuiten. En kruipoplie op alles waarvan ik denk dat het los moet komen. Begonnen met de remmen kan ontluchten, ik verwacht daar een boel prut. En jawel, dat lukt, lekker alle donkere olie (met zwarte stukjes verontreiniging) weg laten lopen en het nippeltje weer aangedraaid. En daarna eens gekeken of er beweging in de remzuigers zit. De garage heeft gelijk, de zuiger aan de zijde van de motor kan ik terugduwen. Maar de andere komt niet in beweging. En nu de vragen. Om de remblokken er uit te halen moet het asje er toch uit getikt worden? De borgveer heb ik er wel uit gekregen. Zie de foto en de pijl. De as zit muurvast. Daar maar een kruipolie op gezet. Maakt het uit vanaf welke kant je tegen die as tikt?
En als ik de klauw uit elkaar wil halen, kan dat dan op de auto? Door de vier bouten aan de achterzijde los te halen? Zie de foto met de rondjes. En loopt er dan aan alle kanten de groene olie uit? Of moet het hele spul er eerst helemaal af? Ik ben maar weer gestopt - beter even wachten dan dingen kapot maken, nietwaar?
Totaal aantal Berichten: 9406
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je de remklauw op de auto uit elkaar haalt, loopt inderdaad de LHM er aan alle kanten uit.
Om de pen van de remblokken te kunnen verwijderen, zou je kunnen proberen de aluminium ogen waar die doorheen loopt iets warm te stoken met bijvoorbeeld een soldeerbrander.
Aluminium zet namelijk meer uit dan staal.
En dan in warme toestand de pen een flinke mep verkopen met bankhamer en doorslag.
De zuiger krijg je mogelijk ook nog wel gangbaar door ‘m goed schoon te maken en in te spuiten met een echte kruipolie zoals IMAL.
Het is mij al diverse keren gelukt door na demontage van de blokken eerst de gangbare zuiger volledig in te drukken.
Dan de daar vrijgekomen ruimte opvullen met hard materiaal, bijvoorbeeld stukjes stalen strip of een brokje echt hardhout.
Daarmee voorkom je dat de remschijf in die richting beweegt als je met een wigvormig brok staal, bijvoorbeeld een koudbeitel, eventueel in combinatie met een stalen plaatje, de vastzittende zuiger terug probeert te tikken.
Helder dit?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Je kunt een vastzittende plunjer het gemakkelijkst verwijderen met de LHM druk van het remsysteem.
Ik heb een stuk staalstrip tussen de ruimte waar de remschijf in draait gehouden.
Als je nu op de rem trapt komen beide plunjers een flink stuk naar buiten.
Doe je het zonder strip dan komt hoogstwaarschijnlijk maar één plunjer naar buiten, namelijk de lichtst lopende.
Het laatste stukje ging met perslucht, plunjers met een waterpomptang op de laatste twee mm rondraaien.
Leg een doek over de klauwen want als de plunjers loskomen onstaat er anders een LHM douche
Totaal aantal Berichten: 9406
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je aan weerszijden van de remschijf een stuk strip gebruikt met minimaal de dikte van het metalen deel van een remblok, kan de zuiger er nooit volledig uitkomen, maar maakt die wel zijn maximale slag.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986