Hallo allemaal,
Mijn vader heeft onlangs een rode citroen bx sport gekocht. Het is een originele Nederlander uit ‘87. De bx heeft sinds 1990 geen apk meer gehad en behoeft dus de enige aandacht.
Afgelopen week is de bx bij de garage geweest voor apk keuring om te zien wat er allemaal aan scheelt.
Daar kwam o.a. het volgende uit:
-remverschil te groot
-schokbrekers voor werken niet
-voorzijde + LA retour leidingen vd vering verstikt/deels weg
Tevens duurt het langer voordat de voorkant omhoog komt ten opzichte van de achterkant. Nu heb ik al een WPH aangeschaft om het één en ander te kunnen bestuderen.
Klopt het dat het waarschijnlijk een hydraulisch probleem is dat de schokbrekers niet willen veren? Ik las her en der iets over een hoogteregelaar aan de voorkant die mogelijk vervuild kan zijn?
Voor de rest is het lijstje afkeurpunten vrij kort (voor een auto die 26 jaar heeft stilgestaan).
Gr. Tip
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
als de Bx aan de voorkant wel omhoog komt, maar niet veert dan zijn de bollen kapot en moeten worden vervangen.
- Remverschil, zit dat in het verschil tussen links en rechts of in voor en achter?
-
- Als de retourleidingen deels weg is, dan ligt er waarschijnlijk heel veel olie op de grond.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Dit is de APK lijst.
Dr ligt geen drupje olie op de grond, dus waarschijnlijk zal de monteur iets anders bedoeld hebben.
Vanzelfsprekend krijgt het blok een grote beurt, worden de carburateurs gereviseerd, alle vloeistoffen e.d. vervangen, remmen gereviseerd.
De schokdempers zullen dus weer gaan veren als de veerbollen vervangen worden?
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Tip schreef:De schokdempers zullen dus weer gaan veren als de veerbollen vervangen worden?
Wel indien de auto nu omhoog komt.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
De veerpoten (schokbreker) kunnen ook gewoon vast zitten of stroef zijn. Heb je straks andere bollen, veert het ding nog niet. Als de leidingen gaar of weg zijn, valt er natuurlijk weinig te veren. Als dat zo is en er ligt een LHM onder de auto, dan lijkt het veer/remsysteem mij druk- en vloeistofloos. Dat kan niet, want remmen en rijden doet het ding blijkbaar wel? (er is remverschil gemeten, maar brandstofcontrole niet mogelijk?)
Enfin, als de wagen vanaf 1990 stilstaat lijkt APK mij niet de eerste prioriteit. Alle rubbers, keeringen, leidingen en ga zo maar door mag je controleren op scheuren en verdroging. Je zult er door moeten kruipen Succes, leuk project! Hebben jij en/of je vader ervaring met sleutelen aan een BX of citroën met bollen?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
En foto’s zijn natuurlijk ook altijd tof om te zien!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
“Voorzijde retourleiding van de vering verstrikt deels weg” zouden de veerpootretouren kunnen zijn.
Als de auto vlot omhoog komt en ook weer na enige tijd op z’n buik ligt dan zijn de veerbollen “op”
Als de auto van voren erg stroef naar beneden gaat of zelfs blijft hangen zijn de veerpoten vastgeroest.
De bollen zijn na 25 jaar zeker vrijwel leeg, maar het kan ook nog een combinatie zijn van de beide problemen…
Bedankt voor alle reacties!
Hij rijdt op lpg. De sproeiers van de carburateur zijn hoogstwaarschijnlijk helemaal verstopt.
Ik weet dat APK niet de eerste prioriteit is, maar het geeft al wel een leuk lijstje om mee te beginnen.
Sleutelervaring heb ik wel, echter nog niet in de bx wereld.
Ik zal, zodra de auto weer thuis staat, enkele foto’s online gooien.
Omdat hij de banden ook verstikt vindt denk ik dat hij bedoelt dat het rubber “scheurtjes” vertoond. Voor een reoutrleiding wil dat zeggen: lekken nog niet maar moet je wel vervangen, want ze gaan lekken.
Ik denk dat je de veercilinder en schokbreker door elkaar. De schokbrekers zitten in de bollen.
Je bollen zijn “plat” d.w.z. hebben geen stikstofdruk meer, dan veren ze niet. Ik zou dus maar direct 5 bollen vervangen, de 4 van de veerpoten voor en achter en voorraadbol. Vervang dan ook de LHM voor zover je kunt, en datzelfde nog eens na 3 maanden.
Je hebt een lekkende remklauw: Ik denk dat als je alle remklauwen eens uit elkaar haalt en nakijkt, inclusief de mechanische onderdelen en de rubbers vervangt je een gerede kans hebt dat je remmen weer goed wwerken. Verdiep je ook eens in het complete hydraulische systeem van een Citroen/BX als je dat nog niet gedaan hebt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 22-06-2009
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
mooi ! weer een Sport waar aan gewerkt wordt !
Have a break ...
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Die bollen zullen inderdaad flink plat zijn ondertussen, gelukkig kosten nieuwe bollen de wereld niet en is het redelijk makkelijk zelf te vervangen (als het goed is).
Auto in de hoogste stand zetten en dan een klein beetje LHM of een flinke dot teflon spray in de bovenkant van de veerpoot doen, daarna de auto een paar keer laten “gymnastieken” (hoog-laag door alle standen heen) wil bij stroeve veerpoten nog wel eens helpen.
Als de auto op rijhoogte is en je oefent eens kort flink druk uit op een hoekpunt (bij de neus even naar beneden duwen, en bij de achterklep bijvoorbeeld), veert ‘ie dan wel netjes terug? Of golft de wagen? Of misschien krijg je ‘m voor wel helemaal niet goed naar beneden?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ervaring of niet, het is redelijk overzichtelijk en je kunt hier op veel vragen antwoord vinden of krijgen. We branden van nieuwsgierigheid, dat heb je wel door denk ik.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat betreft de opmerking “voorzijde + LA retour leidingen vd vering verstikt/deels weg”.
Weet de keurmeester wel dat er op de veercilinderhoezen een tweetal kunststof slangen zitten?
1 ervan is de lekleiding naar het reservoir onder de kap.
De andere is een korte leiding, waarmee de hoes ademt.
Die houden inderdaad op.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Volgende week komt de auto weer bij de deur en kan ik het één en ander beter bekijken. Ik heb me al een beetje ingelezen in de vraagbaak.
Het is natuurlijk makkelijker het allemaal in het echt te zien.
Dit is ‘em! Her en der de plekjes, maar die worden deze zomer weggewerkt.
Wat is logischerwijs het makkelijkst om mee te beginnen?
Eerst de veerbollen en poten e.d. nakijken of eerst beginnen met het individueel demonteren van de remklauwen en deze te reviseren?
Motorisch laten wij wel uitbesteden. De koppeling zal hoogstwaarschijnlijk vervangen worden, D-riem en alle standaard ‘grote beurt’ delen.
Tevens heb ik een hele partij nieuwe stangetjes (buisjes??) bij de auto gekregen. Ik zal hier eens een foto van maken, want ik kan er niet uit opmaken of het remleidingen zijn of hydraulische leidingen.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het is 1 hydraulisch systeem, dus remmen, vering en stuurbekrachtiging.
Alle leidingen zijn dus van hetzelfde materiaal, kunnen mogelijk alleen in diameter verschillen.
En uiteraard in diverse lengtes.
Nog een tip, maak een account aan op http://service.citroen.com/pages/index.jsp
Alle informatie over de BX is daar nog te vinden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986