Toen ik vorige week van de Algarve naar Ronda reed met een temperatuur van 38 graden ging na de derde
lange klim mijn temperatuur lampje aan. Gelukkig kon ik snel een parkeerplaats opdraaien en heb
de radiator dop half open gezet(met doek tegen verbranding). Half uurtje gewacht en genoten van het
prachtige uitzicht.Toen ik de dop er helemaal afhaalde ongeveer 3/4 liter water bij gevuld
en ze reed weer als vanouds.Mijn vraag is : toch maar koelsysteem aftappen en met nieuwe koelvloeistof
vullen? Weet niet of de combinatie water en koelvloeistof slecht zou kunnen zijn.Alvast dank voor jullie
suggesties.






















Totaal aantal Berichten: 3443
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ooit met mijn toenmalige DSuper 5 gehad. Blok en radiator zaten vol met kalk. Maar dat was in de tijd dat mensen ‘s zomers nog gewoon drinkwater in hun systeem gooiden. Na spoelen met een hoop azijn was het over.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tegenwoordig wordt veel KVS sterk aangeleverd en moet met water gemengd worden.
Persoonlijk zou ik 3/4 liter water op ruim 10 liter KVS niet zo erg vinden.
Maar KVS hoor je wel elke zoveel jaar/km te vervangen. Vaak hebben de garage bedrijven speciale PH kaartjes waarmee ze kunnen meten of het aan vervanging toe is.
pokke schreef:Mijn vraag is : toch maar koelsysteem aftappen en met nieuwe koelvloeistof
vullen? Weet niet of de combinatie water en koelvloeistof slecht zou kunnen zijn.Alvast dank voor jullie
suggesties.
Het is in ieder geval beter dan géén vloeistof!
Maar de eigenschappen zijn natuurlijk wel veranderd na het “verdunnen” met water.
Zeker als de auto niet vorstvrij staat is het zaak om de kvs te wisselen…
Bedankt voor jullie reacties.Aan de slag vanmiddag.






















Totaal aantal Berichten: 3443
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In elk geval krijg je kalkaanslag in het systeem als je er (niet gedemineraliseerd) water in gooit.
Als je die kalk er niet uit haalt blijf je tobben.
Dus: als je het echt grondig wilt doen is dit de weg: eerst kalkvrij maken en dan koelvloeistof er in.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop