Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
GS/A - geschiedenis
Productieaantallen
GS: 1.895.722
GS Birotor: 847
GSA: 576.457
Op 26 augustus 1970 werd de GS in Parijs geïntroduceerd om gelijk daarop in 1971 uitgeroepen te worden tot “Auto van het Jaar”. Dit was niet verwonderlijk want een auto in deze klasse, uitgerust met een hydropneumatisch veersysteem zoals bekend uit de D-modellen, die ook nog eens bijzonder modern en aërodynamisch gelijnd is, moet haast wel succes boeken!
GS 1e serie, 1970 - 1976
foto: CitroMuseum Castellane
De GS, die het gat tussen de Ami 8 en de D-serie moest opvullen, werd uitgerust met een 1015CC motor (GS Comfort). Omdat dit enigszins aan de krappe kant was, kwamen er later al snel motoren beschikbaar van 1130CC en 1220CC. Er werd gebruik gemaakt van een gesynchroniseerde 4 versnellingsbak of een halfautomatische 3 versnellingsbak (C-matic) die tegen meerprijs leverbaar was.
Eind 1973 werd de meest bijzondere GS geïntroduceerd; de Birotor. Deze GS was o.a. uiterlijk herkenbaar aan zijn verbreedde wielkassen, maar het grootste onderscheid bevond zich onder de motorkap. Hierin was namelijk een 2 schijfs wankelmotor met een inhoud van 995CC geplaatst. (Dit is vergelijkbaar met een conventionele motor met c.a 1990CC) Deze motor leverde een vermogen van 107 DIN-pk. Ook de Birotor was met een halfautomatische 3 versnellingsbak uitgevoerd. De Birotor is tot 1975 in productie gebleven. In totaal zijn er 847 Birotors gebouwd. De meeste zijn in 1977 middels een terugroepactie verschroot. Er wordt geschat dat er tussen de 200 en de 250 Birotors zin overgebeven.
GS Birotor
foto: Citroën Communication
In 1977 werd de GS opgefrist met een andere grille en een gewijzigde achterkant met kleinere achterlichten. Vanaf 1979 werd de GS opgevolgd door de GSA, die werd voorzien van een krachtigere 1300CC motor. In de sportieve X3 kwam een 5 versnellingsbak, die tegen meerprijs ook in de Pallas leverbaar was. De GSA is tot 1984 in de handel gebleven en heeft toen ruimte gemaakt voor zijn opvolger, de BX, die in 1982 al in de showroom stond.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
1970-1986 Citroën GS/GSA, modelontwikkeling
De Citroën GS/GSA bestaat in twee carrosserievormen (berline/hatchback en break/stationwagon) en in twee generaties: de GS en de in 1979 verschenen GSA. De GS heeft stalen bumpers en een kofferklep, de GSA heeft kunststofbumpers en een vijfde deur.
GS berline
GS break
GSA berline
foto’s: Citroën Communication
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De geschiedenis van de GS en GSA is uitgebreid beschreven in Citroën GS & GSA, Topklasse in het Middensegment, Marc Stabèl, Citrovisie.
Discussiëren over de geschiedenis van de GS/A kan hier!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
1970-1986 Citroën GS/GSA, actiemodellen/speciale series
1978 GS Basalte (2.000)
1982 GSA Tuner (1.500)
1983 GSA break Cottage (1.850)
1983-1984 GSA Pallas SE (UK)
1984 GSA Chic (1.200)
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
1970-1986 Citroën GS/GSA, afgeleiden
1971-1973 MEP X27 (FR, 101), citroen-forum.nl
1972-1986 Citroën GS/GSA ambulance (ES)
1975 Citroën helicopter RE-2 (FR, 1), fr.wikipedia.org
1976-? André Starck AS-37 (FR, 23), en.wikipedia.org
1978-1981 Van Veen OCR 1000 (NL/DE, 38), citroen-forum.nl
+/- 1978 Ladog K126 (DE), ladog.de
foto: Stephan Wendt via citroen-gsa.de
1981-1995 Oltcit/Oltena/Rodae Club 11/12 (RO)
1982-1984 Africar (GB, 5), citroen-forum.nl
1982-1988 BFG/MBK 1300 (FR, 650), citroen-forum.nl
1983-1985 Trihawk (US, 100), designmassif.com/trihawk
1984-? Poncin VP 3000/GP65 (FR), vehiculesponcin
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
1970-1986 Citroën GS & GSA, kleurenwaaier
structuur ontleend aan citrovisie.nl. De gebruikte jaartallen duiden modeljaren aan (een modeljaar loopt van zomerstop tot zomerstop), behalve waar specifieke maanden worden aangegeven.
Heb je correcties of aanvullingen (ontbrekende foto’s!) op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.
Beige AC087 Beige Albatros 1972 - 1973
Beige ECF Beige Atlas 1986
Beige AC069/GDB Beige Colorado 1981 - 1983
Beige AC063/GDF Beige Daim 1982 - 1983
foto: XBXG
Beige AC090 Beige Erable 1971
Beige AC079 Beige Gazelle 1977 - 1978
Beige EDY Beige Impala 1984 - 1985
Beige AC078 Beige Opale 1977 - 1978
Beige AC074 Beige Névada 1979 - 1980
foto: XBXG
Beige GDH Beige Sloughi 1984 (vervalt in de loop van het jaar)
foto: citromusem.com
Beige ECD Beige Sphinx 1984 (vervangt Beige Sloughi) - 1986
Beige AC085 Beige Tholonet 1973 - 1974
foto: XBXG
Beige AC083 Beige Vanneau 1974 - 1976
foto: XBXG
Blauw GNE Bleu Argenté 1982 (vanaf maart 1982) - 1983
Blauw AC650 Bleu Azurite 1980 - 1981
foto: XBXG
Blauw AC635/GNX Bleu Camargue 1972 - 1973, 1984 (vervalt in de loop van het jaar)
foto: XBXG
Blauw AC640 Bleu Delta 1974 - 1975
foto: XBXG
Blauw AC646 Bleu Gentiane 1977 - 1978
foto: NN
Blauw AC636 Bleu Grignan 1973
foto: waterman
Blauw AC641 Bleu Hunaudières 1976
Blauw AC639/GNA Bleu Lagune 1974, 1982 - 1983
foto: punky
Blauw AC645 Bleu Myosotis 1977 - 1979
foto: cxfanatic
Blauw AC643 Bleu Pétrel 1975 - 1976
Blauw AC632 Bleu Platine 1972, 1982 (tot maart 1982)
Blauw AC644 Bleu Régate 1979 - 1981
Blauw EPT Bleu Romantique 1984 - 1986
Blauw AC631 Bleu Thasos 1971
Blauw ELB Bleu Uzès 1984 (vervangt Bleu Camargue) - 1986
Bruin AC320 Bronze 1971
Bruin AC434 Brun des Andes 1976
Bruin AC436 Brun Cigale 1978 - 1979
foto: NN
Bruin AC433 Brun de Santal 1975
Bruin AC427 Brun Scarabée 1974 - 1975
Bruin AC438 Brun Vésuve 1979 - 1981
foto: clubgsafrance.fr
Bruin GKD Cuivre Pargas 1982 (vanaf april 1982)
foto: XBXG
Bruin AC440 Cuivre Tammela 1980 - 1982 (tot april 1982)
foto: Citroën Communication
Geel AC331 Jaune Cédrat 1976
foto: XBXG
Geel AC328 Jaune Hélianthe 1975
foto: CitroenAZU
Geel AC333 Jaune Mimosa 1979 - 1980
foto: XBXG
Geel AC321 Jaune Primevère 1971 - 1972
Grijs AC086 Gris d’Anjou 1971
Grijs AC095 Gris Nacré 1975 - 1981
foto: XBXG
Grijs GVE Gris Perlé 1982 (vanaf maart 1982) - 1986
foto: XBXG
Grijs AC065 Gris Requin 1982
Groen AC527 Vert Argenté 1972 - 1974
foto: Joost J. Bakker
Groen ERA Vert Cali 1984 (wordt in de loop van het modeljaar toegevoegd) - 1986
foto: XBXG
Groen AC522 Vert Charmille 1971 - 1972
Groen GRC Vert Chartreuse 1983 - 1984
foto: XBXG
Groen AC541 Vert Chevreuse 1982
Groen AC539 Vert Jade 1981 - 1983
Groen AC532 Vert Nopal 1975 - 1976
Groen AC536 Vert Papyrus 1977 - 1978
foto: CitroenAZU
Groen AC537 Vert Reinette 1979
Groen AC540 Vert Tamaris 1980 - 1981
Oranje AC332 Orange Ibiza 1978
Oranje AC329 Orange Ténéré 1/1974 - 1976
foto: XBXG
Rood EKA Rouge Delage 1984 (vanaf oktober 1983) - 1986
foto: XBXG
Rood AC435 Rouge Géranium 1978 - 1982
foto: XBXG
Rood AC423 Rouge Masséna 1971
Rood AC424 Rouge de Rio 1972 - 12/1973
Rood AC432 Rouge Soleil 1977
foto: Citroën
Rood GKB/EKB Rouge Vallelunga 1983 - 1986
foto: NN
Wit GWA Blanc Alaska 1983
Wit AC088/GWB/EWT Blanc Meije 1971 - 1986
foto: citromuseum.com
Wit AC084 Ivoire Borély 1973
Zwart GYA/EXY Noir 1983 (incidenteel geleverd vanaf modeljaar 1979) - 1986
De GS Birotor (GZ) was leverbaar in de volgende kleuren:
Blauw AC640 Bleu Delta 1975
Bruin AC433 Brun de Santal 1974 - 1975
Bruin AC427 Brun Scarabée 1974 - 1975
Grijs AC095 Gris Nacré 1975
Groen AC532 Vert Nopal 1975
Alle kleuren zijn in ieder geval in modeljaar 1975 leverbaar geweest met een zwart vinyldak. Birotors in de basiskleuren Brun de Santal en Brun Scarabée konden in beide modeljaren naar keuze met een dak in één van die twee kleuren worden besteld. Daardoor zijn er tweekleurige Birotors geleverd in Brun de Santal met een Brun Scarabée dak, in Brun Scarabée met een Brun de Santal dak en geheel Brun de Santal of Brun Scarabée. Met dank aan Citroensmgz voor het aanleveren van de kleurenkaart van de Birotor.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!