Uiteraard komt de TCT niet door de aanstaande APK, vorige week hen ik een voorkeuring laten doen. Naast de inmiddels welbekende ashoes en stuurashoes is de TCT afgekeurd op te hoog CO in de gasmeting. Vorig jaar heb ik gebluft door even een stukje flink warm te rijden en daarna snel de sensor in de uitlaat, dit jaar komt ie terug, dus er is iets aan de hand…
De Citroen garage waar ik hem laten keuren zei dat de motor ook niet lekker loopt. Izelf leg dan het verband tussen conditie van de motor en te hoog CO. De TCT stottert een beetje maar ik heb daarmee leren leven omdat ik al meerdere keren op dit forum heb gelezen dat dit normaal is voor een TCT. Maar om er veilig mee naar Italie te rijden dit jaar zonder gedonder met de motor? De motor is origineel met 340k op de teller.
Dan de grote vraag: Ik heb een TCT nodig met een zeker 100% lopende motor waarmee ik eens kan vergelijken. Is er iemand hier die eens de twee TCTs naast elkaar wil zetten ?
Ligt er aan waar je huis woont.
Mijn TCT stottert niet hoor , misschien heb je nieuwe bougies nodig o.i.d.
XM TCT Ambiance`94
als je constant 50 km/u rijdt, in z’n 3 of 4, gaat ie dan niet schokken ?
Echt niet!
XM TCT Ambiance`94
Of een stappenmotor die niet helemaal meer fris is, bougiekabels, bougies, verstuiver(s) die niet meer lekker afsluit en zo zijn er nog wel wat dingen. P.s je hebt toch niet die bougies met 4 elektroden ???
Heb zelf een xantia activa TCT en m’n vader een xm 2.0 TCT lopen beide als een zonnetje
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De dame in kwestie woont in Leeuwarden. Misschien dat er hier iemand toevallig in Sneek woont?
Het schokkerige gedrag is altijd zo geweest en ik heb haar dertien jaar. Equem, Champion, NGK, Beru, heeft er allemaal ingezeten zonder verbetering. Ook bougiekabels vervangen en injectoren in een US badje laten sudderen. De stationair klep/regelaar schoongemaakt en gecontroleerd op lekken. Het sist wel in de motor maar ik kan er niet mijn vinger op leggen.
Ik zoek met name een relatie met te hoog CO, waardoor APK afkeur.
Soms vraag ik me af waar ik in God’s naam aan ben begonnen.
loopt hij beter als je het luchtfilter verwijderd ??? Overgens is dat gesis ook geen goed teken.
valse lucht aanzuiging “ziet” de lamda als arm mengsel en gaat meer inspuiten om te compenseren
hetgeen resulteerd in een hogere CO waarde. Lamda sonde kan ook z’n beste tijd hebben gehad.
Van welk bouwjaar is je XM ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
luchtfilter ga ik morgen maar eens proberen. Lambda sonder al eens eerder preventief vervangen ivm hetzelfde euvel.
TCT is uit 1993.
Je zou waar je dat gesis hoort ook eens remmenschijfreineger kunnen spuiten: veranderd het toerental nu ??? Je kan altijd eens naar sneek kunnen komen om er een andere ECU aan kunnen hangen.
Ik heb ook nog een lexia3 maar of dat gaat werken op jouw XM type1 en een foutmelding geeft ?????
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat zou ik wel eens willen proberen, een andere ECU. UItlezen van de Motronic doe ik met een ledje en een schakelaartje, geen foutcodes. Zal ik deze week eens naar Sneek komen?
Zie PM
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 12-09-2005
- LN/LNA 1.1 Cannelle
- C5 2.0-16v Exclusive Aut
gaat het hier niet om dit hikje?
dat linkje had ik graag eens eerder gezien
Dat stotteren met een tct is wel een ding.
Heb ook halve auto elkaar gehad maar ging mooi niet weg.
Niet zo lang geleden nog eens in lisboa geweest voor tct exclucive met 60k op teller. Jahoor stotteren.
Met dure bougies en kabels ging het.
Maar meeste tct flink gas, gas los. dan kleeeeein beetje gas en stotteren maar.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
vandaag bij citroen23 langs geweest. Zijn Xantia TCT stottert niet. De motor loopt iets lekkerder maar veel verschil is er naar mijn idee niet. Stotteren hoort niet dus. Dit weekend maar eens de verstuivers checken. De spruitstukpakking zoals in het draadje is het niet, die he ik al eens vervangen,
De Xantia van Citroen23 is nieuwer, een RGX motor ipv RGY, misschien zijn die minder gevoelig.
Met het stotteren heb ik leren leven maar ik he een te hoog CO waardoor APK afkeur. Zonder APK geen vakantie.
Een update van het voorgaande vanuit een warm Italië.
De TCT is goedgekeurd. De hoge CO is opgelost door voor de APK de motor goed warm te rijden. Ik heb preventief een nieuwe dynamo geplaatst, nieuwe bougies gemonteerd, diverse koelslangen vervangen en de riemen vervangen. We zijn heerlijk zwevend over de autobahn richting Italië geknald met een gemiddeld verbruik van 1 op 11,3 met twee kratten vol vloeistoffen, de garagekrik met een pootje en diverse onderdelen in de kofferbak. We hebben diverse files in de hitte overleefd en het koelsysteem heeft het tot nu toe lekvrij volgehouden en dat mag ook wel na alle lekkages die ik inmiddels heb opgelost. Overmorgen zweven, nee vliegen is een beter woord, we weer terug. Gek genoeg zijn we onderweg één XM tegengekomen bij een oude boerderij nabij Venetië maar die was niet meer in staat om te rijden…
Man wat rijdt dit toch lekker.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je er echt niet uitkomt is een bezoek aan Lijzenga in Damwoude aan te bevelen. Vanuit Leeuwarden “dichtbij”. Inventieve lieden, met ook nog een mooie verzameling Citroens in de showroom.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop