waterman schreef:...Dat Citroën dat niet weet is volledig logisch: zij bouwden die gepantserde cx’en niet zelf namelijk. Er waren wel vijf firma’s die een cx op bestelling pantserden en dat deden zij niet alleen op basis van een nieuwe cx maar ook als je een gebruikte bij zo’n bedrijf inleverde. Citroën stond dus buiten de feitelijke productie.
Dat Citroën de gepantserde CX-en niet zelf produceerde klopt slechts gedeeltelijk en dat maakt het nog steeds niet ‘logisch’ dat ze er geen gegevens van hebben, want we hebben het hier over een officiële fabrieksversie: de Citroën CX Prestige ‘Haute Protection’. Deze versie werd, volgens de gegevens van het Conservatoire, “...Produite et commercialisée par Citroën…” (in het Engels “...Produced and marketed by Citroën…”).
Wat er buiten Citroën om door carrossiers gebeurde is een ander verhaal, maar van de fabrieksversie, die in samenwerking met Labbé werd gemaakt, is het een wonderlijk verhaal dat er zelfs geen aantallen bekend zijn, terwijl andersom, althans volgens de gids van het Conservatoire de ‘haute protection’-versie op het ‘Certificat de naissance’ wel als zodanig herkenbaar zou zijn. Dus als je er een hebt en je vraagt het certificaat op, zou het daar wel op staan…
van de voorpagina
Le Conservatoire Citroën
Ten noorden van Parijs, in Aulnay-sous-Bois, stond tot voor kort de Citroënfabriek die begin jaren zeventig de Javelfabriek in hartje Parijs verving. Op het fabrieksterrein staat een soort loods, het Conservatoire Citroën. Geen museum, geen designpand, geen vrije toegang, maar o zo bijzonder.
Het Citroën-Forum heeft een bezoek voor veertig liefhebbers georganiseerd en wij hebben ons ook aangemeld. Voor de vijfde keer, maar het blijft elke keer wonderbaarlijk om tussen al het moois rond te mogen lopen. Het is maar een kort bezoek, maar daarvoor moet je wel even naar Parijs. We besluiten deze keer niet met de auto te gaan. Vliegen is een optie, maar dan zit je langer op het vliegveld dan in het vliegtuig. Het wordt een combinatie van Thalys en TGV. Met 300 kilometer per uur door het Franse land terwijl je een boek leest is weer eens wat anders! Vanaf Aéroport Charles-de-Gaulle 2 een paar haltes met de RER B en dan nog een stukje lopen.
Aangekomen bij het Conservatoire zien we de parkeerplaats vol staan met Nederlandse Citroëns van diverse bouwjaren: DS, CX, BX, C6 en nog meer. We komen bekende forumers tegen en de sfeer is meteen gemoedelijk. Rond 13:00 uur gaan de deuren open en mogen we de ontvangstruimte in. De rondleiding begint een half uurtje later. Een Franse jongeman leidt ons langs de rijen met auto’s en vertelt in het Frengels bij elk model wat bijzonderheden. Hoewel het verhaal zeker niet slecht is, maakt toch de enorme verzameling aan bijzondere voertuigen meer indruk. Er staan nu weer andere zaken uitgestald dan twee jaar terug, maar de historische basis is hetzelfde. Mooi om te zien hoe men elke keer weer gebruikmaakt van de mogelijkheden van de productietechnieken van de betreffende tijd om iets bijzonders te creëren. Sommige conceptauto’s gaan erg ver in hun ontwerp en die zie je nooit zo in productie gaan. Maar van andere hoop je dat stiekem weer wel.
Voor iedere smaak staat er wel een nostalgische Citroën in de collectie. Voor ons de oer-CX uit 1974 - met het afwijkende benzineklepje! Maar er staat nog veel en veel meer. De vroege achterwiel aangedreven auto’s uit de tijd van André Citroën zelf. Uiteraard de Traction en de 2CV in al haar varianten. Verder hydraulische Citroëns in allerlei uitvoeringen, de rally-auto’s, de bedrijfsauto’s, de kleine zuinige auto’s. Maar ook presidentiële auto’s, die niet altijd mooi zijn.
Om iets extra’s uit het bezoek te halen, vragen we na afloop of de motorkap van de Rally-CX even open mag. De respons is uitermate teleurstellend: de gebruikte smoes is dat alles ‘très, très fragile’ is… Dat is gewoon ronduit ongeloofwaardig voor een auto die de Rally van Senegal heeft uitgereden. Overigens wordt heel netjes een alternatief aangeboden: we kunnen een afspraak maken (en dus een andere keer terugkomen), waarbij de motorkap wél geopend kan worden en er foto’s kunnen worden gemaakt. Nimmer leek een beoogd doel letterlijk zo dichtbij en zo ver weg!
De tijd vliegt en we moeten al weer vertrekken. Op de parkeerplaats blijven we nog even hangen en dan gaat iedereen weer naar huis, of nog even naar Parijs. Iedereen stapt in en de auto’s worden gestart. Een voor een rijden ze weg. Wij gaan weer naar de TGV en na een lange rit komen we ’s avonds laat thuis.
Een bezoek aan het Conservatoire is absoluut de moeite waard. Als je de auto’s die Citroën heeft gemaakt liefhebt, bezoek het. Je kan de evolutie van de Franse voiture van ons merk er prachtig ervaren. Je wordt geheid hebberig van alle bijzondere uitvoeringen die er staan. Neem wellicht je wederhelft mee, om deze ervan te overtuigen dat nóg een auto toch echt een goed idee is!
tekst: Citrohenno, Nielsje; foto’s: 2d, HP4all, Brekend
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Rougefurio schreef:Een Franse jongeman leidt ons langs de rijen met auto’s en vertelt in het Frengels bij elk model wat bijzonderheden.
Grappig, ik noem het altijd Frenglish
Eigenlijk vind ik dat de jongeman wel een complimentje verdient.
Hij wist zich best verstaanbaar te maken en het verhaal was ook goed te volgen.
Maar ook als er vragen gesteld werden die niet in het standaard verhaal zaten kreeg je duidelijk antwoord. Dat wat betreft kennis (ook van de pre war modellen) zat het ook wel goed.
In elk geval de moeite waard om weer eens na jaren te bezoeken. Het zag er nu ook veel beter uit dan jaren geleden. Het was meer opgeruimd en er was meer ruimte gemaakt om meer modellen te kunnen neerzetten.
Hij wist ook te vertellen dat ze eens paar jaar de collectie wisselen met auto’s die op een andere locatie staan. Er stonden nu zo’n 300 auto’s in de hal, de totale collectie bestaat uit 700 auto’s!
Het “Frengels” komt van Niels! Ik heb alleen maar wat zitten knippen en plakken, met hier en daar een kleine wijziging.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hier wat foto’s van deze mooie dag: https://flic.kr/s/aHskyBGUEm
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Die Berlingo Mobilhome vind ik wel wat voor m’n hobby Rallycross.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het is een ‘Romahome’: http://www.romahome.com.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Mooie foto’s!
Ik denk alleen dat zo n Berlingo niet de beste rondetijden zal hebben vtske 😂
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
wie weet
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Palas schreef:Op FB, in de groep ‘Citrofielen & Citrozielen’ heb ik een kleine fotografische impressie gepost. Maar op de parkeerplaats van het Conservatoire zag het er dus zo uit:
De rest staat hier: https://www.facebook.com/groups/157062311161551/523493664518412/?notif_t=like¬if_id=1466222232269449
Spijtig gebruik geen facebook kan ze niet bekijken. Staat daar een vreemde eend tussen ?
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Pluspunten overigens voor de Frengelse gids, niet alleen had hij er echt veel kennis van en vertelde hij het mooi, hij rijd zelf ook nog eens een oude Citroën. Na afloop kwam hij even naar buiten, iets pakken uit zijn auto en tot mijn verbazing liep hij niet naar de Renault die daar geparkeerd stond, maar naar de Dyane, die was dus blijkbaar van hem!
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
vtske schreef:...
De rest staat hier: https://www.facebook.com/groups/157062311161551/523493664518412/?notif_t=like¬if_id=1466222232269449Spijtig gebruik geen facebook kan ze niet bekijken. Staat daar een vreemde eend tussen ?
Heb je de link wel gecheckt? Volgens mij is ‘Citrofielen en Citrozielen’ een ‘Public Group’ en zou iedereen de posts moeten kunnen bekijken. FB-gebruiker of niet.
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Ja heb ze ondertussen kunnen bekijken, soms lukt ‘t soms ook niet. Mooi !!!!
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
FastFred schreef:Ah, dus jij bent JanB op GoT denk ik? Had al zo’n vermoeden
Sssssssttttt, niet verder vertellen…..