Stond gisteren nogal dom voor mijn nieuw gekochte BX 16TRS.
Waar kan je het onstekingstijdpunt meten met de strobo?
Heb in de diy manuals gezocht, maar dat wordt nergens beschreven waar dat zit.
Het is een 16TRS MK2 van december 86 met karburateur.
Voel me een beetje dom erbij ))))
Dank!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Al zou je het ontstekinstijdstip meten, je kunt er niets aan afstellen.
Waarom wil je het meten? Is er een storing?
Ow, en welkom hier. Foto’s doen wonderen, goede verhalen ook
Veel plezier met je BX en hier op het forum!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Natuurlijk kun je het ontstekingstijdstip afstellen het enige wat je niet kunt afstellen is de contactpunten want die heeft ie niet…. Verder zit er gewoon een te verdraaien verdeler op.
Het ontstekingstijdstip moet zijn: 10 graden voor bdp bij 850 toeren en met losgenomen en afgedopte onderdrukslang.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad, daar was iemand sneller als ik
De vraag is dus: waar zit de OT markering waar ik met de strobo op kan
Groet + dank
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De OT markering zit op het vliegwiel. Je kunt hem vinden via het gat in het koppelingshuis, aan de bovenzijde, zo’n beetje onder de stroomverdeler.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Misschien ten overvloede, maar het is handig om je luchtfilterbox te verwijderen, dan kom je er wat gemakkelijker bij.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Dankjewel! Dat met de luchtfilterbox had ik al gedacht dat dat helpt om het te vinden. De opening schijnt bij de BX in tegenstelling tot bv. een golfje of zo lekker verstopt Nou kan ik’m vanavond effe uit elkaar halen en kontroleren. Jongens bedankt! Ben benieuwd of hij goed staat. De reden waarom ik het wil kontroleren is omdat hij nogal “nadieselt”. Als ik de sleutel omdraai dan ploft hij soms nogal erg na, en da’s nie goed. Ik ga eerst de ontsteking kontroleren en dan de karburateur. heb ook de indruk dat hij nogal vet staat, want de bougies worden altijd nogal zwart… heb hier spijtig genoeg op dit moment geen co meter, maar dat regelen we nog wel. keep u posted
Luc
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik schaam mij diep. Ik was in verwarring met het elektronisch zijn van de ontsteking.
Om het goed te maken: zo ziet het eruit bij die opening. Hoewel dat plaatje weleens verdwenen wil zijn.
Succes!
Bij mijn 16 TRI ‘87 zit ie onder de verwarmingsslang. Lastig te vinden
En het is een blokje ipv een gradenboogje.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bij jou ziet het er hetzelfde uit, alleen zat er maar 1 inkeping in, zonder tekst erbij .
Bril was vies zeker…
Maar nog even terugkomend op het nadieselen, dat gebeurt wel vaker bij carburateur motoren omdat de brandstof niet wordt afgesloten bij het uitzetten van de motor.
Vaak zit er daarom een elektrisch bediende stationairsproeier op die de toevoer wel afsluit.
Effe nog een dankjewel aan iedereen.
Ik heb er de luchtfilter uitgekiepert, en dan werd het duidelijk waar het te vinden is…
Hij stond nog wel juist ingesteld, maar ik wou even op nummer zeker gaan.
Dus dankjewel nogmaal voor de tips!
BTW: Dat met dat nadieselen heb ik ook, vooral als het warm is.
Ik ben overgestapt van 95 op 98 oktaan. En ziedaar. Geen nadieselen meer…
Ik heb een 171C motor en ik herinerde me aan hetvolgende:
Als ik in 1991 mijn eerste BX kocht (een 14RE) was het nog normaal dat er benzine met lood was.
Hoeveel oktaan die had weet ik niet meer, maar daar had ik zulke problemen nooit.
Als ik een paar jaar later een 16RS kocht, was de omzetting van de loodvrije benzine er.
In mijn garage vertelden ze me 95Oktaan loodvrij geen probleem.
Na een paar tankbeurten: slecht starten bij warme motor, nadieselen, ...
Ik heb toen weer omgeschakeld naar loodbenzine. Probleem opgelost.
Nu tank ik dus 98 en doe er een beetje loodvervangingsvloeistof (liqui moli) in.
Ik weet niet of het “placebo” is, maar het nadieselen heeft hij niet meer tot nu toe
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Nadieselen gebeurt vooral als de carb te rijk staat afgesteld. Getuige ook je zwarte bougies.
H@ns schreef:Bij mijn 16 TRI ‘87 zit ie onder de verwarmingsslang. Lastig te vinden
En het is een blokje ipv een gradenboogje.
Klopt inderdaad niet H@ns!
Het is een soort gradenboog met in het midden een inkepinkje met een vaag nulletje erboven.
Bij de 10 gr (?) verspringt het boogje, misschien om het merkteken wat beter zichtbaar te maken.