Hallo BX’ers,
Omdat ik de laatste tijd vooral na de start wat gepiep van een van de riemen hoorde en ik ook zag dat de V-snaar van de HD-pomp hier en daar een rafeltje had, heb ik vandaag die snaar en de multiriem door nieuwe vervangen. Vóór ik de nieuwe riemen erom legde, heb ik alle wielen waar de riemen omheen draaien goed met wasbenzine schoongemaakt (en laten drogen uiteraard). In verband met de rafeltjes heb ik ook nog gevoeld of er misschien ergens bramen zaten, maar alles was glad.
Nu heb ik een 16 TRS Automatic (1990) met airco, dus de multiriem loopt over drie schijven (krukas, dynamo en airco) en wordt gespannen door de tweede.
Probleem: alhoewel de multiriem naar mijn idee echt behoorlijk strak staat, krijst hij nogal bij gas geven (meer dan eerst). Ook treedt het krijsen eerder op als je de airco inschakelt, wat erop wijst dat het inderdaad om de multiriem en niet om de HD-pompriem gaat. Moet de multiriem toch nog iets strakker, of had ik niet met wasbenzine mogen schoonmaken?
Rougefurio
PS: de riemen zijn mijns inziens niet scheef gemonteerd!
Je kan eens een schoolkrijtje of een kaars langs je riem halen. Dit wil het piepen nog wel eens stoppen.
Naar mijn idee was het geen goed plan om de wasbenzine op je poulies te doen.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Wasbenzine verdampt toch, laat nauwelijks residu achter.
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Een multiriem slipt vaak niet zo snel, echter de v-snaar van de HD-pomp doet dat maar al te graag en moet bij de BX 16-19 (bijna extreem !) strak staan. Ook is het raadzaam de nieuwe v-snaar nogmaals na te spannen, dit is nml. vaak nodig weet ik uit eigen ervaring.
Ja, G-ikX, dat klopt, maar in dit geval lijkt de snaar van de HD-pomp niet de schreeuwlelijk, want het geluid wordt erger als je de airco inschakelt, en die zit op de multiriem.
Dom dom dom! Natuurlijk heeft G-ikX gelijk. Zowel de multiriem als de V-snaar van de HD-pomp worden door de krukas aangedreven. Schakel je de airco in dan worden beide riemen zwaarder belast.
Ik kwam erachter dat de V-snaar de boosdoener was door te letten op het moment waarop de drukregelaar even opengaat; op dat moment begon het gepiep of werd het erger. Met het ietsje strakker zetten van de V-snaar is het probleem nu opgelost.
Iedereen bedankt voor het meedenken,
groeten Rougefurio
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Een kaars langs je riem halen raad ik af. Kaarsvet op je riem? Enfin, goed dat jee het hebt opgelost.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Die truc met een waxinelichtje heb ik wel geprobeerd, en het leek zelfs of het (heel even) hielp, maar dat was kennelijk toeval.
R.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Beetje vet… Natuurlijk houdt het krijsen op. Als je er vaseline op smeert ook. Het bevordert de aandrijving natuurlijk niet echt.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Nee, dat waxinelichtje heb ik alleen langs de draaiende multiriem gehouden, niet langs de V-snaar. Dat het dan even leek of het piepen weg was, was dus toeval.
Groeten Rougefurio
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Rougefurio schreef:Dom dom dom! Natuurlijk heeft G-ikX gelijk. Zowel de multiriem als de V-snaar van de HD-pomp worden door de krukas aangedreven. Schakel je de airco in dan worden beide riemen zwaarder belast.
Dat lijkt me niet, de krukas moet meer koppel afgeven aan de poulie als de airco inslaat, maar dit heeft geen relatie met het slippen van de v-snaar. Daarvoor zal echt de HD-pomp meer koppel moeten vragen. Wat ik me nog voor zou kúnnen stellen is dat de rimpel in het snelheidsverloop van de krukaspoelie, door het inslaan van de airco, ook ervoor zorgt dat de toch al slappe v-snaar even gaat slippen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat waxinelichtje is een beunoplossing. Snaren en riemen moeten gewoon stil kunnen lopen. De snaar die de HD-pomp aandrijft moet gewoon goed strak staan. De snaar voor de dynamo/airco iets minder. Als de Airco inslaat mag de snaar van de HD-pomp niet gaan janken, tenzij de auto een krukaspouly heeft die uit twee delen bestaat met een rubberen dempingslaag.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik had eens een lekke hydrauliek slang die vrolijk stond te pissen over de poelie van de HD pomp. Dit resulteerde ook in een driftig gejank, en zelfs een brandend lampje. Ik had dat toen opgelost door de hele zooi met remmenreiniger in te spuiten en natuurlijk dat lek te fixen.
Dank voor de bovenstaande reacties. De discussie wordt echter wat academisch, omdat het probleem inmiddels is opgelost: het is nooit de multiriem geweest die het piepen veroorzaakte, maar de snaar van de HD-pomp. Door deze strakker te zetten is het krijsende biggetje overleden.
Rougefurio
De titel van dit topic blijkt tóch correct te zijn. De laatste tijd weer flink gepiep als je de airco inschakelt en een beetje gas geeft. De V-snaar van de HD-pomp nog iets spannen helpt niet. Daarom vanmiddag de multiriem (krukas-dynamo-aircopomp) strakker gezet door de dynamo iets omhoog te trekken en voilà: het geluid is weg. De aircopomp vraagt flink veel kracht en de riem moet daarom behoorlijk strak staan, veel strakker dan als je geen airco hebt.
(Het is de vraag of de eerste eigenaar er verstandig aan heeft gedaan een BX 16 TRS carburateur met automatische versnellingsbak te laten leveren mét airco, want je kunt horen dat de motor het stationair een beetje moeilijk krijgt als je de airco aanzet, zeker op het moment dat óók de drukregelaar van de hydrauliek opengaat én je voor een stoplicht staat met de automaat in A en je voet op de rem. Aan de aircopomp zelf ligt het m.i. niet, want die is betrekkelijk nieuw.)
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Rougefurio schreef:
(Het is de vraag of de eerste eigenaar er verstandig aan heeft gedaan een BX 16 TRS carburateur met automatische versnellingsbak te laten leveren mét airco, ...)
Dat is héél verstandig geweest, want je moet eens weten wat het verschil in waarde maakt met eentje zonder airco…