Iedereen trouwens alvast bedankt voor het meedenken, echt super.
Ben er super blij mee.!!
Citroën BX Cannes // 1991
Ik denk eerder aan een suf contactslot.
De ontstekingsmodules bij mij gaven wel horten en stoten namelijk.
Zo’n ding kost een paar tientjes, vervangen kan je zelf wel. Je moet wel koelpasta aanbrengen op de module, anders is het gauw afgelopen.
Maar eigenlijk moet je eerst even zeker weten dat het de ontstekingsmodule/bobine is.
Meten dus.
H@ns schreef:Ik denk eerder aan een suf contactslot.
De ontstekingsmodules bij mij gaven wel horten en stoten namelijk.
Bij mij niet😀 Was een hele vage storing. Af en toe was het ineens afgelopen.
Even wachten, starten, en de auto deed het weer
Rex schreef:
Ze slaat ook niet meer af als ik aan het rijden ben, maar wel als ik even met de auto heb gereden en hierna de auto even [minuut of 2] stationair laat draaien dan stopt ze ermee.
Hmmmm,
Dit past inderdaad niet zo bij het startslot…
Ontstekingsmodules kunnen erg wispelturig zijn en ze hebben een levensduur van ongeveer 25 jaar.
BX 1.4 TE schreef:
Maar eigenlijk moet je eerst even zeker weten dat het de ontstekingsmodule/bobine is.
Meten dus.
Als ie echt kapot is vind je het misschien met meten, maar als ie half brak is geeft ie wel een signaal, ook een vonk aan de bougie bij starten, maar op toeren is het zeer wisselvallig.
Dus zelfs als je een vonk hebt op je bougie kan die module toch kapot zijn…
Zijn ze nog nieuw te koop eigenlijk?
http://www.mijnautoonderdelen.nl/citroen/bx/64516/64534/ontsteking-controle-unit
Volgens mij is dat em.
Testen:
Neem een haarfohn, laat de auto lopen en verwarm de module met de haarfohn tot je je vingers er aan verbrand. ( die module moet 90 graden kunnen hebben, zo heet kan het worden onder je motorkap.. !).
Als je een beetje uitkijkt kun je ook een verfstripper gebruiken, maar dan wordt het snel te heet, of verbrand je dingen om de module heen.
Als hij last heeft van te heet worden, het meest voorkomend probleem , dat stop je motor er mee. Als hij bij hoge temperatuur nog steeds werkt is het iets anders.
Idem voor de bobine. Waarom: Bij 100-130 moet de module veel energie leveren en wordt dus warmer en bij hoge buitentemperatuur wordt het nog extra warm ( je was toch in Frankrijk….) . Problemen bij warmte zijn een eerste indicatie van het komende algeheel uitvallen.
To err is human, not to err is divine.
Da’s misschien wel een goeie tip.
Wat ook nog kan is een draadbreuk.
Vooral de draden bij de bobinestekkertjes kunnen wel eens breken. Als een draad bij het stekkertje een vrij scherpe hoek maakt dan heb je kans dat er al een paar adertjes gebroken zijn en dat de laatste het ook aan het opgeven is.
Even een up-date betreffende het uitvallen van de BX:
Dit probleem is reeds opgelost. Het ontstekingsmodule had de geest gegeven.
Het vervangen is heel erg makkelijk, het is gewoon de module losschroeven en er een nieuwe opzetten. Kind kan de was doen, je moet het alleen even weten.
Kosten van dit alles, 5 tientjes.!!
Ik wil binnenkort de auto eens laten poetsen en kleien, en zodra dit gebeurt is maak ik hier weer foto’s van. Dan rest mij alleen nog dat ik jullie heel erg wil bedanken voor het meedenken en voor de tips. Echt super bedankt.
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Je hebt bij het monteren toch wel koelpasta tussen gedaan?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
mbender schreef:Je hebt bij het monteren toch wel koelpasta tussen gedaan?
Ik heb het niet zelf gemonteerd, omdat ik niet wist hoe en wat. Maar de monteur heeft mij laten zien hoe en wat. Ik weet eigenlijk niet of hij er koelpasta tussen heeft gedaan.
Ga ik vrijdag even navragen.
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zou ik niet mee wachten. Die modules houden echt niet van te hoge temperaturen.