Beste mensen,
De dynamospanning van mijn Dsuper5 fluctueerde tussen 14,2 en 14,8v bij 2000 toeren en een aantal ingeschakelde gebruikers. Vanochtend de truc met het relais toegepast zoals beschreven elders op dit forum. En het werkt…. Bij 2000 toeren en de verlichting aan geeft de voltmeter constant 14,45V aan. Bij 1000 toeren 13,6 V en bij 700 toeren 12,7V.
Ik vind 14,45 volt te hoog. De accu vindt het niet leuk en ook andere elektrische onderdelen krijgen rode wangen. Om over de vorming van knalgas maar te zwijgen. Mijn Volvo 940 geeft 13,6 volt bij vrijwel alle toerentallen en dat werkt prima. Ik wil graag de spanningsregelaar van mijn DS een stukje terugregelen. maar hoe?
Ik heb een defecte Ducellier regelaar opengeschroefd, maar kom er niet uit. In deze regelaar zitten vier afstelmechanismen: Twee gekartelde draaibare wieltjes waarmee de veerspanning van de puntjes kan worden vergroot of verkleind en twee instelbare contactpuntjes.
Wie heeft ervaring/kennis van deze regelaars of kan mij verwijzen naar een afstelprocedure?
groeten
Rinus van Son
Rinus






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
14,5 is de juiste spanning voor “nieuwe ” batterijen .
ik zou dat niet proberen te veranderen .
weet ook dat bij een hogere spanning , de stroom lager is , dus daardoor heeft de bedrading het minder lastig .
Boven de 15 volt moet je niet gaan , daar kunne Ds componenten niet tegen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die contactpuntjes zijn ervoor om het middengebied langer of korter te maken. De regelaar heeft namelijk 3 output waarden. Niet laden, half laden en vol laden. ( EXC: 0 volt, 4 volt en 6 volt bij benadering).
Met de veerspanning zet je effectief het hele beriek hoger of lager. je kan beginnen met de veer iets te lossen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok, van de contactpuntjes blijf ik dus af.
Er zijn twee wieltjes voor het verstellen van de veerspanning. Kun je ook aangeven welke van de twee versteld moet worden?
Rinus












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Foto? ik herinner me er maar 1. Of bedoel je twee spoelen met elk een wieltje?
De ene spoel is namelijk alleen voor het lampje. die doet niks met de regeling..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De foto’s die ik met mn Samsung neem kan ik niet verder verkleinen dan 850kb en kan ik dus niet plaatsen. jammer…
Er zijn inderdaad twee spoelen elk met een eigen wieltje. De ene spoel zit naast de aansluiting L van lampje. Daar kom ik niet aan. De andere spoel zit naast de aansluiting BOB+. Het wieltje op deze spoel zou dus ingedraaid moeten worden om de veerspanning te verkleinen. Ben benieuwd.
Rinus












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep. Maar heel weinig draaien. echt milimeter werk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
olga schreef:
Ik vind 14,45 volt te hoog. De accu vindt het niet leuk en ook andere elektrische onderdelen krijgen rode wangen. Om over de vorming van knalgas maar te zwijgen. Mijn Volvo 940 geeft 13,6 volt bij vrijwel alle toerentallen en dat werkt prima. Ik wil graag de spanningsregelaar van mijn DS een stukje terugregelen. maar hoe?
14,45 volt is de enige juiste waarde waarmee moderne accu’s geladen moeten worden om vervuiling van de platen te voorkomen. De nieuwste auto’s met calciumaccu’s worden zelfs met een “boost"lading van 15 of 16 volt als piekstroom geladen. 13,6 op je moderne Volvo is te laag, de boeken voor die auto geven 14,2 tot 14,5 volt op. Ds elektriek kan straffeloos 15,5 tot 16 volt bolwerken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3444
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Je kan ook één keer doorbijten en er een ruildynamo met ingebouwde regelaar inzetten. Einde alle gelazer.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En die laad dan gelijk met 14.4 volt
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dat doet ie nu toch ook al? Wat is nou het probleem?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ik ben, denk ik, op het verkeerde been gezet door het meten van de spanning bij mijn Volvo. 13,6 volt heb ik daar gemeten en heb aangenomen dat dat ook voor de DS zou moeten gelden. Gisteravond ben ik met de DS naar Utrecht gereden, een rit van 100 heen en 100 terug en onderweg had ik constant 14,4 op de voltmeter. Ik ben na deze berichten overtuigd dat dit de juiste spanning is. Overigens rijdt het een stuk plezieriger in het donker nu de verlichting niet meer fluctueert bij rijden in het donker.
Ik ga mijn Volvo maar ns inspecteren!!
bedankt
Rinus
Rinus