Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Tijdens onze vakantie met de break naar Engeland heeft de keerring in de waterpomp het begeven en heb ik de de pomp ter plekke vervangen. Nog bedankt voor de tips in het andere topic hierover!! Motor is tijdens de rit niet opvallend oververhit, geen kokend koelwater en geen waarschuwingslampjes. Helaas had ik op de terugweg toch nog steeds minder vermogen als dat ik normaal gewend ben. Dat viel me op de heenweg trouwens ook al op in Belgie met veel tegenwind. Volgeladen over de heuvels in Engeland viel het helemaal meer op dan meestal leeg over de Nederlandse wegen.
Vandaag eindelijk de compressie kunnen meten en dat ziet er volgens mij niet goed uit:
cil- dry - wet
1 - 5.5 - 8.0
2 - 4.0 - 10
3 - 6.5 - 9.0
4 - 6.5 - 12
Veel lagere compressie dan ik verder in andere topics lees… Vanwege het verschil tussen droog en nat (met wat 15W10) vermoed ik dat de zuigerveren aan vervanging toe zijn? En kleppen van de 2e cilinder verbrand?
Wat nu?!? Motor eruit en reviseren, of op zoek naar een andere motor? Wat zijn typisch de onderdelen die vervangen moeten worden tijdens een revisie?? In de cyilinder kop staat DXII2101A, geen injectie maar gewoon een carburateur, wel LPG. Alles advies is welkom!
Kleppen al gesteld? Misschien staan de uitlaten zonder speling.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Yep, kleppen gesteld tijdens het vervangen van de waterpomp..
Compressie wel goed gemeten?
(met gas helemaal open?)
Waarom verdenk je trouwens de kleppen van cil 2?
Met olie is daar de compressie toch juist wel goed?
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
ja, met gaspedaal helemaal ingetrapt
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
goed gezien Hans over cilinder 2. Inderdaad betere compressie met olie, dus waarschijlijk toch niets mis met de kleppen daar.
Klinkt inderdaad als een motorrevisie.
Begin hier alleen aan als je een zeer ervaren sleutelaar bent.
Standaard vervangen: cylinders en bussen, hoofdlagers, drijfstanglagers, dystr ketiing met geleider en spanner. En uiteraard pakkingen en keerringen ( denk ook aan de kleine in het ontstekingshuis)
Vaak ook nodig: een aantal klepstoters, soms nokkenas, oliepomp goed nakijken.
Uitbesteden: krukas na laten meten, kop na laten kijken.
Pas op: kop minimaal laten vlakken en als binnen toleranties is niet laten vlakken.
Let op dat de axiaal speling van de krukas verkeerd staat in de NL vertaling WPH.
WPH wijst je heel goed de weg.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Is het mogelijk (en het overwegen waard) om alleen de zuigerveren te vervangen via de onderkant (carter) van het blok??
Cilinders EN bussen?
Groet, Jan
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hekkelhan schreef:Is het mogelijk (en het overwegen waard) om alleen de zuigerveren te vervangen via de onderkant (carter) van het blok??
Nee, dat kan niet. Het carter kan niet onder de motor vandaan met de motor in de auto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je kan evt de “waterman” methode doen, kop er af en zuigerse en bussen er van boven af uit halen.
zie: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/171345/P300/
Maar dat is wel een listig klusje
frankgoud schreef:Cilinders EN bussen?
Groet, Jan
sorry, ik bedoelde zuigers en bussen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Hoi,
Voor een eventuele motorrevisie bij mijn DS zit ik aan jan Konijnendijk in Berschenhoek te denken. Vijf jaar geleden heb ik hier mijn plaatwerk laten restaureren met bijbehorend spuitwerk. Nog steeds tevreden.
Heeft iemand ervaring met motorrevisies bij Konijnendijk?
Het liefst ervangingen /tips via een PB (om discussies op het forum te voorkomen).
Bedankt!
Groet,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Het heeft even geduurd, maar ik heb inmiddels een DX2 blok gevonden ter vervanging van de DY2!
Nu vraag ik me af of ik de sproeier in de carburateur zal moeten gaan aanpassen?
Grt, Han
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De hele carburateur is anders. Net als de ontsteking.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Dat is goed om te weten Waterman. Voor de zekerheid heb ik even nagekeken wat er nu in zit en wat blijkt; er zit nu een Weber 28/36 DMA2 op het oude DY2 blok. Volgens een ander draadje over carburateurs zou ik deze DMA2 dus gewoon kunnen overzetten op het DX2 blok
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane