Jaja, het is echt waar, Ik heb mezelf een xantia gekocht.
Een 1.8 16v pallas uit ‘98 2e type omdat ik die wel het mooiste vind tov de 1aof 1b types (sorry, persoonlijke smaak)
Lange tijd vond ik een xantia eigenlijk niks, maar laatste tijd begonnen ze me ineens op te vallen als ik er 1 zag rijden of staan. Ik denk dat het komt doordat ze langzaamaan een beetje uit het straatbeeld verdwijnen en niet zoals vroegah op elke hoek meer te vinden zijn. En dat maakt ze voor mij dus interessanter.
De xantia heb ik gekocht voor dagelijks gebruik en om de cx,en in de winter te vervangen omdat die dan in de stalling staan. Hiervoor gebruikte ik daar een renaultje 5 voor maar die werd te krap met 3 kinderen en bovendien wel erg oud voor dat doeleinde. Daarvoor heb ik een stuk of 5 bx,en gereden als dagelijkse auto. Maar ook een bx word inmiddels wel erg oud om als dagelijkse auto te gebruiken en zijn nu meer liefhebbers/hobby auto,s vind ik. En daar heb ik er al 2 van (cx,en dan). Ohja en op een blauwe maandag nog een Mazda premacy gehad, wat een saaaaaai kuthok was dat. Verschrikkelijk.
Maargoed..een xantia dus. De aanschaf was niet duur, dus er zit wel wat werk aan.
Het to-do lijstje.
Distributieriem met waterpomp vervangen
Grote beurt
Airco deed het niet.
Airbag lampjes knipperen en branden
Flink poetsen en schoonmaken.
De laatste 3 dingen heb ik inmiddels al verholpen.
Airco was gewoon vullen en de stekker van de druksensor maakte slecht contact.
Airbag was de stekkers onder de stoelen schoonmaken, pennetjes bijbuigen en het slot van de passagiersairbag
heb ik uit elkaar gehaald en een uur laten weken in een bakje contactspray. Daarna goed droogblazen en is weer als nieuw!
Poetsen en schoonmaken ben ik in etappes 3 dagen mee bezig geweest, het resultaat mag er zijn!
Zijn de witte letters het kleurnummer en de gele het orga nummer??????????
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ziet er netjes uit Art!
Wat betreft je laatste foto, klopt.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Leuk Art! Ik herinner me je Premacy nog. Dit is absoluut een verbetering.
Veel rijplezier!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Leuke kar , dat is vert vega ...
Veel plezier ermee
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Bedankt voor de reacties
Het bevalt me erg goed, xantia rijden. Beter dan verwacht. De bollen zijn gelukkig vorig jaar allemaal al vernieuwd.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Afgelopen zaterdag de xantia op de brug even aan een grondige inspectie onderworpen en het zag er allemaal nog goed uit. Enige is dat de achterbanden gecupt zijn en dus vervangen worden en wat droogtescheurtjes in de linker veerpoot retour. Verder zeer binnenkort even alle filters en vloeistoffen verversen.
De distributieriem blijkt na onderzoek nog niet nu aan vervanging toe te zijn. De laatst bekende vervanging was namelijk bij een citroen dealer in 2009 bij 72.000km en die gebruikt alleen orginele onderdelen (heb ik gevraagd)
De riem die ik er nu op heb zitten heb ik bekeken en is een gates riem welke er nog fris uitziet. Hij is daarna nog een keer gedaan dus, volgens de vorige eigenaar bij 150000 km.Dat moet in 2014 zijn geweest.
!00% zekerheid wat betreft de exactie datum en km.stand heb ik helaas niet kunnen achterhalen. Het hoeft in elk geval nu nog niet te gebeuren maar wanneer precies wel???? Ik vervang hem dus volgend jaar in elk geval.
Eerst maar eens kijken hoe de auto zich verder gedraagt en een irritantante storing oplossen voordat ik daar in investeer.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
De storing is dat wanneer de motor warm is en ik rij er een stadsrit mee (truttig verkeer met veel afremmen/optrekken en lage toeren de motor na een minuut of 10 tijdens het optrekken opeens in gaat houden alsof je je voet tussendoor steeds van t gaspedaal haalt. Dit doe ik natuulijk niet en is best wel irritant.De auto reageert gewoon totaal niet op het gaspedaal schoksgewijs. Als je weer door kan rijden verdwijnt de storing weer. Op de snelweg ook nergens last van. Stationair loopt de motor ook mooi, zelfs als de storing er is. En enkele keer is hij wel afgeslagen maar kan gewoon gestart worden en loopt dan ook gewoon goed.
Wat ik tot nu toe heb gedaan is
Gasklephuis gedemonteerd en schoon gemaakt
Stappenmotor schoongemaakt
Meer malen na het bokken Foutcode,s uitgelezen—-> Er is slecht maar 1x een storing opgeslagen (38 inlaatbuisdruksensor storing)
Controle op valse lucht met remmenreinigert (geen lek)
Vanavond heb ik ff de mapsensor eruit gehaald en schoongemaakt voor zo ver mogelijk, als dat niet helpt ga ik een andere sensor proberen.
Iemand nog ervaringen met soortgelijke storing en opgelost????
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik zou juist eerst met de ontsteking beginnen, bougies en bobinerail, vooral die laatste is berucht.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Kan idd, maar meestal als dat het is gaan ze bokkend op 3 cilinders verder en reageert nog wel soort van op t gaspedaal.
Is mijn ervaring daarmee. Nu kan ik het pedaal naar de bodem trappen als ik wil en is er gewoon geen reactie voor 1 sec om daarna vervolgens weer op te pakken tot de volgende dip. Alsof de ecu de benzine toevoer onderbreekt omdat ie door een fout signaal denkt dat ik het gas loslaat.
Bougies heb ik al besteld met de rest van de beurt spullen
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Vandaag zowaar geen storing gehad…..
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
De storing is verholpen, het was de mapsensor. Na het schoonmaken was het al weg, maar toch besloten om er een nieuwe in te zetten. De oude houd ik wel als reserve.
Verder vandaag wat onderhoud gedaan nl. het volgende.
-motorolie en oliefilter vervangen
-bougies vervangen
-luchtfilter vervangen
-pollenfilter vervangen
-benzine filter vervangen
-lhm ververst en remmen door gespoeld
-versnellingsbakolie vervangen
-nieuwe ruitenwisserbladen
De auto rijd echt heerlijk!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 27-10-2004
- CX 25 GTI Turbo 2
- GS/GSA Pallas
- XM 2.0 16v SX break automatic
- C5 2.0 HDiF 16v Break Exclusive automatic
Gefeliciteerd met je aankoop! En goed dat je een mogelijke oplossing geeft voor het knipperende airbag-lampje. Bij m’n break is dat lampje deze week ook ineens begonnen met knipperen, en ik vroeg me al af waar dat aan kon liggen.
En? heb je hem inmiddels uit gekregen?
Vandaag een andere hoedenplank in de xantia gezet. Nu heb ik er 1 met zonnescherm!
wat ben ik gek op zonneschermpjes
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Omdat de lak na het poetsen toch wat ruw aan voelde (je kon het ook horen als je er met de hand overheen ging)
heb ik gisteravond de hele auto met klei behandeld, en daarna opnieuw in de was gezet. Wat een verschil zeg!
De lak voelt aan als nieuw en heeft ook een veel diepere glans gekregen. Helaas was het al te donker voor een foto, en vandaag te nat…......komt dus nog.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Vraagje, sinds een paar dagen valt het me op dat bij het naar rechts sturen, de stuurbekrachtiging bromt/resoneerd en je hoort een zuigend/slurpend geluid. De resonantie voel je ook in de auto.
Komt iemand dit bekend voor? Bij het naar links sturen is het nauwelijks.
Edit. Vooral bij stilstaan komt het voor
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Na het ea op het forum gelezen te hebben ga ik erst maar eens de kruiskoppeling smeren.
Wellicht gaat ie zwaar (voor de stuurbekrachtiging dan) en resulteerd dat is het brommen en sissen/slurpen.
Morgen weer een dag
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)