Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hola Mensen,
Ik ga (nu) de koppeling vervangen van mijn oude XM, die is zo ver op dat hij niet meer harder wil dan 60, arme trouwe bak, en toch rijdt ie nog
Maqar goed, nu heb ik van de zomer de koppeling verangen van mijn BX TRi, dus ik heb al een aardig idee, maar ik hoop dat mensen mij nog even wat pointers k unnen geven waar ik op moet letten.
MOet ik bijvoorbeeld ook het blok kantelen zoals bij mijn bx? of gaat dit bij de xm wat mkkelijker omdat ik meer ruimte heb enz. enz. ik heb nml al eens de D_riem vervangen bij deze XM, en dat was 2 uur werk itt de anderhalve dag die het me kostte bij de bx
alle hulp is welkom!
groeten Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Je krijgt het blok alleen een stukje opzij. Je moet dan ook in een brievenbus sleutelen.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
keej thx, dus ik neem aan dat ik die stang die bij het linkervoorwiel zit weg moet halen, en dan het motorblok iets naar voren en omhoog moet tillen, en dan de versnellingsbak er tussen uit kan wurmen?
En moet ik persé de uitlaat loshalen? of geeft ie genoeg mee dat ik de maneuvre kan maken zonder dit te doen?
alle verdere tips zijn welkom!
grtz Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:keej thx, dus ik neem aan dat ik die stang die bij het linkervoorwiel zit weg moet halen, en dan het motorblok iets naar voren en omhoog moet tillen, en dan de versnellingsbak er tussen uit kan wurmen?
En moet ik persé de uitlaat loshalen? of geeft ie genoeg mee dat ik de maneuvre kan maken zonder dit te doen?
alle verdere tips zijn welkom!grtz Tonie
Ik bedoelde de bak, die krijg je alleen opzij. Mij is niet gelukt om de bak te verwijderen, ik weet niet of er hier nog een Houdini is die het wel gelukt is.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
subframe laten zakken, bak ertussendoor wurmen.
of half op het frame laten rusten en de koppeling wisselen.
frame kantelen wil ook wel lukken, dan hoeven niet alle leidingen los .
of heel de neus eruit , en motor met bak tegelijk demonteren.
een andere methode is mij niet bekend, behalve dan vreemde verhalen en wonderdokters ,maar daar doe ik nie an.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:subframe laten zakken, bak ertussendoor wurmen.
of half op het frame laten rusten en de koppeling wisselen.
frame kantelen wil ook wel lukken, dan hoeven niet alle leidingen los .of heel de neus eruit , en motor met bak tegelijk demonteren.
een andere methode is mij niet bekend, behalve dan vreemde verhalen en wonderdokters ,maar daar doe ik nie an.
mvgr wupke
Kortom je krijgt hem er niet uit.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ik heb zelf afgelopen week de versnellingsbak vervangen van mijn 2.1 TD.
Volgens de vraagbaak moest dat kunnen met de motor op zijn plaats, na veel gevloek, gewurm en rondbellen kwam er uit dat de bak er alleen bij een 2.0 B eruit kan met de motor op zijn plek.(ik moest het blok dus “wat” omhoog halen)
Als 1 van de opties om meer ruimte te maken om de bak eruit te halen hebben we de koppeling met drukgroep eruit geschroefd.
Als het jouw puur om de koppeling gaat, kan je de bak losschroeven en deze “in het gat” van het linker voorwiel leggen, dus op het subframe leggen.
Er blijft dan zat ruimte over (ook bij mijn blok) om de koppeling te vervangen…........
Dus motor kan gewoon op zijn plek blijven, alleen wel ff ondersteunen met een krik o.i.d.
Groetjes,
Martin.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ds23man schreef:kreazyV8wuppo schreef:subframe laten zakken, bak ertussendoor wurmen.
of half op het frame laten rusten en de koppeling wisselen.
frame kantelen wil ook wel lukken, dan hoeven niet alle leidingen los .of heel de neus eruit , en motor met bak tegelijk demonteren.
een andere methode is mij niet bekend, behalve dan vreemde verhalen en wonderdokters ,maar daar doe ik nie an.
mvgr wupkeKortom je krijgt hem er niet uit.
GRG
De bak opzij leggen en op het subframe laten rusten is de beste manier, en het snelste.
Je kan dan idd net de drukgroep en plaatwisselen, en met een beetje prutsen kan je ook het druklager gewoon vervangen.
Moeilijker dan dit moet je niet gaan doen. Het is als je een beetje handig bent, te doen in een uurtje of 8 als je een brug hebt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
iemand die enigsins bedreven is met zn XM, haald de neus eruit in een klein uurtje.
dan heb je plek te over, en zet je niet onnodig de vele leidingen en kabels onder spanning,of erger breek je er enkele.
wat me soms verbaasd is dat veel mensen een uurtje extra werk schuwen, om vervolgens met een hoop ellende gevloek en getier vrolijk een halve dag verprutsen om iets gedaan te krijgen.
ik haal fluitend de neus eruit, laat het subframe kantelen en pluk lachend de bak eruit,, zonder stres vloeken en geneuzel, want ik heb plek zat.
daarnaast heb ik dan de mogenlijkheid om eea leuk op te poetsen, en lastig bereikbare puntjes even preventief mee te nemen..
maar ja,, dan moet je wel de neus eruit halen..
mvgr wupke
waterman771 schreef:Ds23man schreef:kreazyV8wuppo schreef:subframe laten zakken, bak ertussendoor wurmen.
of half op het frame laten rusten en de koppeling wisselen.
frame kantelen wil ook wel lukken, dan hoeven niet alle leidingen los .of heel de neus eruit , en motor met bak tegelijk demonteren.
een andere methode is mij niet bekend, behalve dan vreemde verhalen en wonderdokters ,maar daar doe ik nie an.
mvgr wupkeKortom je krijgt hem er niet uit.
GRG
De bak opzij leggen en op het subframe laten rusten is de beste manier, en het snelste.
Je kan dan idd net de drukgroep en plaatwisselen, en met een beetje prutsen kan je ook het druklager gewoon vervangen.
Moeilijker dan dit moet je niet gaan doen. Het is als je een beetje handig bent, te doen in een uurtje of 8 als je een brug hebt.
Ik heb het liggend onder de auto gedaan!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
GRG
Ik heb het liggend onder de auto gedaan!
GRG
Ik ook
IJspeert schreef:GRG
Ik heb het liggend onder de auto gedaan!
GRG
Ik ook
Wat???
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
had je een kussen en een dekbed erbij?
en koffie en ontbeit op bed?
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
okeej, het wordt dus een beetje wurmen daaronder.
Maar nou heb ik dus nog een vraagje, als ik de bak er toch niet ondervandaan krijg, maar moet gaan werken in de spleet die ik kan creeerden (klinkt een stuk leuker dan het is ) kan ik dan het motorblok geheel op zijn plek laten? want dan kan ik een hoop zooi laten zitten waarvan de vraagbaak me verteld dat het los moet, zoals bijv. de uitlaat, en ik wil idd de alleen de koppeling met drukgroep vervangen, de bak is verder goed, dus ik kan wel zeggen dat ik best blij ben om te horen dat de bak niet geheel weg hoeft.
Maar als ik het goed begrijp dan gebeurt er met het motorblok niets, alleen ondersteuning door een krik oid, de bak losschroeven en opzij leggen in het gat van het voorwiel, en dan kijken of mijn armen frans genoeg zijn (3 ellebogen 7 knokkels per vinger) om ertussenin de drukgroep los te schroeven en het zooitje te vervangen.
bedankt alweer voor de vele antwoorden!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Zo hebben we het bij de xantia gedaan.
Motorsteun boven de bak er af, en via deze brug het motorblok scheef laten zakken (met de uitlaat er nog aan)
Mechuccio schreef:okeej, het wordt dus een beetje wurmen daaronder.
Maar nou heb ik dus nog een vraagje, als ik de bak er toch niet ondervandaan krijg, maar moet gaan werken in de spleet die ik kan creeerden (klinkt een stuk leuker dan het is ) kan ik dan het motorblok geheel op zijn plek laten? want dan kan ik een hoop zooi laten zitten waarvan de vraagbaak me verteld dat het los moet, zoals bijv. de uitlaat, en ik wil idd de alleen de koppeling met drukgroep vervangen, de bak is verder goed, dus ik kan wel zeggen dat ik best blij ben om te horen dat de bak niet geheel weg hoeft.Maar als ik het goed begrijp dan gebeurt er met het motorblok niets, alleen ondersteuning door een krik oid, de bak losschroeven en opzij leggen in het gat van het voorwiel, en dan kijken of mijn armen frans genoeg zijn (3 ellebogen 7 knokkels per vinger) om ertussenin de drukgroep los te schroeven en het zooitje te vervangen.
bedankt alweer voor de vele antwoorden!
Bij de 2.0 benzine versie zou de bak er dus wel uit moeten kunnen, maar dat is dus niet nodig…
De motor moet je ondersteunen omdat de motorsteun die op de bak zit er af moet.
De “spleet” is ongeveer 15 cm, dus ruimte zat….
Martin.