





















Totaal aantal Berichten: 3444
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
....hier nog een. Met schaamrood.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Waren die trillingen door een ontbrekende kogel van de aandrijfas ook alleen bij ca 110 km, of bij elke snelheid ?
De assen zijn gewisseld met andere zonder effect.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik dacht het wel. Het ding bonkte ook raar bij diepe vering op de snelweg. Het kwam dus door het monteren van de assen en dan niet opletten dat alle drie de kogels op de tripoide (blijven) zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tijdens een sleuteldag bij Regio West van de IDDS-club hebben we al eens een DS-rijder gehad die zijn kogels door elkaar had gegooid, de klacht waar hij die dag mee aan kwam was dat het geheel schudde er was bijna niet mee te rijden.
Tijdens het ronddraaien van het bestuurderszijde wiel (1 kant van de auto van de grond) zag je werkelijk het motorblok iets op en neer gaan. Visueel was het enige wat ik opdat moment kon waarnemen na demontage aandrijfas dat 1 kogel wat doffer was dan de andere twee, de digitale schuifmaat gaf een verschil van 0,3mm dat 1 kogel in maat van de andere twee afweek. Klaarblijkelijk zocht citroen de kogels en de triodehuizen bij elkaar. Later heb ik de eigenaar nog eens gesproken nadat hij met aandacht de kogels weer had uitgezocht en op de juiste wijze gemonteerd was het problemen over
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Dit alles roept bij mij ook de vraag op of deze kwaal vaker optreed bij oudere types tripode huizen of juist de jongere?
Even een update :
Door frequent uitwisselen van onderdelen sluiten we nu in ieder geval de wielen en aandrijassen en tripoiden uit.
Vandaag heeft Jansen een proefopstelling gemaakt buiten, waarbij de DS op blokken 120 kon ” rijden”.
Behoudens een lichte trilling misschien, zie je niets, geen schudden oid.
Het schudden treedt dus alleen op bij een zekere belasting van de wielen/vering.
Als je rijdt, is het schudden niet afhankelijk van belasting, bochten of versnelling, ook bij ontkoppelen.
De versnellingsbak blijft verdacht, kan het zijn dat een difstuk krom is ? Of bestaat dat niet ?
Nog vergeten : sporing en chassis, ophanging , uitlijning professioneel nagemeten : alles perfect
Klein beetje trillen kan misschien wel een resonantie geven.
Omdat het zo precies bij een bepaald toerental van de wielen optreedt.
Ook niet toevallig een beetje hoogteslag te zien in de wielen bij die proefopstelling?
Toevallig heb ik nu ook meer trilling in de auto bij 110, na het wisselen van de wielen.
Ik had een lichte trilling, heb vanwege droogtescheurtjes een paar nieuwe achterwielen (gebalanceerd lang geleden) eropgezet , voorbanden laten balanceren en nu trilt ie nog harder dan voorheen.
Of het vóór of achter is kan ik niet voelen.
Zijn je achterwielen ook al gecontroleerd? neem aan van wel?
Ja, ook achterwielen verwisseld en geen enkel verschil









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Achterwiellager en ophanging geen speling?
Achterkant lijkt prima in orde.
Vandaag motorophanging veranderd, afgesteld en perfect gemaakt.
Vandaag gehoord dat garage Jansen het ook niet meer weet !
Hij zegt dat het net zo aanvoeld alsof de bussen van de voortrein uitgescheurd zijn, maar dat is dus meermalen gecontroleerd en zeker niet zo !
Heel frustrerend allemaal , en veel geld verder zonder enige oplossing.
Wie kan ik nog eens vragen naar mijn auto te kijken ? Hoe kom ik verder? Er is zo niet mee te rijden !














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is het chassis niet ergens aan het scheuren?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ergens op een rollenbank 110 km/uur rijden, en dan het chassis van buitenaf navoelen / nalopen? Of is dat niet verantwoord?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Jeetje zeg wat vervelend allemaal! Zoiets kan je gevoel bij een auto kapot maken. Wellicht een treffen organiseren waar een brug aanwezig is?
-Ik heb ooit aan iemand zijn DS gesleuteld waarbij de motor teveel kantelde. Ik kwam er pas achter toen ik samen ben gaan rijden zonder motorkap. Of beter nog zoals Robbedoes voorstelt op een Rollerbank met het plaatwerk er af.
Als ik je lijst bekijk lijkt chassis, motor en bak de enige verdachten die zijn overgebleven?
We hebben het hier wel over een (oord)4 ?? deurs CABRIO. Zit die trilling er al in sinds hij is omgebouwd tot cabrio ???. Dit i.v.m. het ontbreken van een stuk(je) stijfheid van het chassis cq het torderen van het chassis.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.