Beste allemaal,
Mijn Saxo (VTS 1.6-16v, mét airco) uit 2001 heeft een aantal problemen m.b.t. de blower/kachel:
-1 De blower doet het op stand 3 en 4 van mijn tweepolige draaiknop (bruine stekker/plug, groene en rode draad) wél, maar op 1 en 2 niet. De weerstand is al eens gesoldeerd (zitten MJ2955 transistors op), maar een van de transistorcontacten zit aan een kant aan een draadje gesoldeerd. Ik gok dat dit is gebeurd omdat een vorige eigenaar het contactpunt van een van de pinnetjes aan de printplaat heeft gemold/weggebrand o.i.d. Nu heb ik mijn blower/weerstand gedemonteerd en daardoor is het contact van de rode draad van de blower op de weerstand (dat is de fase/plus neem ik aan) wat los gaan zitten. Als ik de blower test dan moet ik de rode stekker naar buiten drukken om contact te maken en daarbij viel het me op dat(in stand 3 of 4) beide transistors wel warm worden. Moet er niet op zijn minst 1 koud blijven als de weerstand defect is? Ik ga dit weekend langs mijn ouders en daar kan ik met een multimeter in de weer, maar ik heb weinig kaas gegeten van de te verwachten waardes en de standen van de multimeter (ik kan net een batterij doormeten). Waar en hoe moet ik meten om zeker te zijn dat deze weerstand of eigenlijk de transistors defect zijn? Kan het ook aan de draaiknop zelf liggen? Is het het waard om nogmaals te solderen op deze printplaat? Of kan ik sowieso beter eerst de boel los solderen en dan even kijken of hier een foto plaatsen ?
-2 Mijn blower is niet bepaald stil, hij sist/zoemt behoorlijk. Wellicht niet vreemd, aangezien het ding dus alleen maar werkt in stand 3 en 4, maar ik vind het vrij storend. Ik heb hem uitgeblazen middels een busje met perslucht, maar dat maakte geen verschil. Wel zit er nog wat speling op de as, dus ik kan dat ringetje aan de onderkant van de motor nog een tikje geven met een dopsleutel+hamer. Maar is dat wel verstandig? En houdt het gesis/gezoem dan op? Of kan ik net zo goed meteen een nieuwe blower+weerstand kopen, aangezien ik toch bezig ben? Zo ja, wat is daarvoor een fatsoenlijke prijs? En wat voor levertijd kan ik dan verwachten? (minstens 3 weken wachten op een goedkope Chinese weerstand vind ik eigenlijk al te ver gaan. Ik wil graag snel weer een werkende kachel/airco )
-3 Bij het demonteren van de blower kwam ik een losgekoppeld driepolig stekkertje tegen. Weer aangesloten en zodra ik de auto op contact zette kwam er van onder het dashboard een “leuk” gebrom. Ik kijken of de kleppen in het kanaal van motorruimte naar interieur dan iets deden, maar helaas. Het gebrom veranderde wel met het indrukken van de knop voor binnencirculatie en een klein speurtochtje op het forum leidde mij naar het antwoord: Er is iets met de kachelklep motor. Ik heb alleen geen idee hoe ik bij dat ding kan komen? Kan ik nog meer van het “huis” van de blower verwijderen? En zijn die motortjes of de materialen die je daarop aansluit om de kachelklep te bedienen (goed) te vinden bij een sloperij/op het web?
-4 Toen ik alles nog netjes achter het dashboard had vastzitten kwam er vrij vlot een verschrikkelijke stank in de auto als ik de kachel op warm zette (airco aan of uit maakte geen verschil). Mijn huisgenoot bestempelde het als de lucht van “een gefrituurde marmot.” Nu weet ik niet of een gefrituurde marmot zo ruikt, maar ik wil er vanaf en snel graag ). Het kanaal van mijn motorruimte naar het interieur is schoon, maar daar waar het plastic gebeuren op het metaal onder de voorruit geschroefd zit lijkt wat broos mattenwerk/isolatiemateriaal/schuim uit het interieur vast te zitten tussen het kanaal en dat metaal. Kan dat de oorzaak van de stank zijn? Of moet ik nog ergens anders kijken?
Bij voorbaat dank,
Sybrand
Als je hem op warm zet en het stinkt mag je ervan uit gaan dat de kachelradiator lekt, ik zou zeggen toch meer dan 50% kans. Kan natuurlijk ook zijn dat er wel degelijk een marmot ligt te frituren, of iets anders.
Zou het niet het simpelste zijn een complete unit occasie te kopen en die te monteren?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bedankt voor de vlotte reactie.
Ik heb de middenconsole inmiddels ook gedemonteerd. Ik zie achter/onder de unit geen vocht, maar ik neem aan dat een paar drupjes dan al wel flink kan gaan stinken (?). Kan de radiateur ook vies/beschimmeld zijn en toch niet lekken? Voordat ik de auto kocht heeft deze namelijk minstens een half jaar niet gereden. Helaas zie ik geen methode om de radiateur uit te bouwen/te verwisselen zonder het gehele dashboard te moeten demonteren. Ik las echter dat dit wel mogelijk moet zijn. Maar hoe? Zonder het ding te demonteren is het vrees ik lastig te bekijken of de radiateur lek of vies is.
Wat bedoel je precies met complete unit? Het gehele kachelsysteem achter het dashboard? Ik heb namelijk weinig budget en ik vrees toch wel dat dat in de kosten kan gaan lopen. Ben het op web ook nog geen complete unit tegengekomen, maar ik zal daar nog eens wat langer naar gaan zoeken.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Sybrand schreef:Ik heb namelijk weinig budget en ik vrees toch wel dat dat in de kosten kan gaan lopen. Ben het op web ook nog geen complete unit tegengekomen
Daar hebben we de sloop voor! Kun je gelijk zien hoe het gemonteerd zit
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Kan natuurlijk zijn dat het vuil is, zou dan eerst eens kijken waar hij zijn lucht aanzuigt.
Als er vroeger in de auto gerookt is, er honden in zaten…. kan allemaal zichtbaar wat weggepoetst zijn.
En het is eentje met airco, zou je hem een airco reiniging kunnen geven, of een simpele zoals https://youtu.be/f9dw5mNi7vs, wel ook de pollenfilter vernieuwen of eentje bij de dealer.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Wederom bedankt voor de tips.
Ik kom net van de sloop en heb daar voor twee tientjes een werkende blower+kachelweerstand gescoord. Het grappige is dat deze sloperij naast een gespecialiseerde sloop voor Franse auto’s zit, maar daar hadden ze niks. Helaas ben ik nog op geen enkele sloop een volledig gedemonteerde Saxo tegengekomen dus dat van die radiateur blijft nog even gissen.
Wat betreft de lucht in de auto: Er heeft volgens mij wel eens een hond ingezeten als ik de achterbank ruik. Maar de lucht uit de kachel is wel anders. Zo’n spuitbus lijkt me ook ideaal om te proberen ware het niet dat mijn binnencerculatie dus niet functioneert…
Het pollenfilter heb ik ook al even bekeken. Dat is erg poreus en ik vraag me eerlijk gezegd af of dat ding iets anders tegen kan houden dan blaadjes. Ik zal in ieder geval eens kijken of ik een nieuwe kan scoren ergens.
Tijd voor een update:
Inmiddels heb ik ook de kachelklep motor (op het web ook wel te vinden als “stelelement, mengklep”) weten te repareren. Er waren twee tandwielen stuk. 1 miste alle tanden en van de tweede was er een tandje aan het afbreken.
Na alle sloperijen in Groningen te hebben bezocht en meerdere kachelklep motoren te hebben bekeken was ik het spoor aardig bijster. Niks leek bij (het motortje) van mijn Saxo te horen. Gelukkig bood de volgende link uitkomst door onderaan de pagina een aantal merken en types op te noemen waarbij de kachelklep motor dezelfde tandwielen heeft als de Valeo 509219 uit mijn Saxo. Met mijn motortje in de hand ging ik weer terug naar de sloop voor Franse auto’s en daar heb ik gevraagd of er nog van die motoren lagen. In een la kon ik zo een exacte kopie van mijn motor zien, maar dan met een andere connector. Voor 20 euro het motortje gekocht en na de tandwieltjes te verwisselen en de motor terug te plaatsen heb ik weer een werkende recirculatie stand .
Een how-to voor de kachelklep motor met versleten tandwielen:
Als je motortje versleten tandwielen heeft hoor je de motor contstant draaien en/of kun je wat horen schuren vanuit je dashboard. In de kachelklep motor zag het er bij mij zo uit:
Wat heb je nodig:
- 1 Kruiskopschroevendraaier.
- 2 Platte schroevendraaiers (breed en smal).
- Bitje Torx 20.
- Een vervangende kachelklep motor/vervangende tandwielen (zie deze link voor meer info over de interne delen en op welke merken types je vervangende motoren/delen kunt vinden).
Aan de slag:
1- Verwijder de middenconsole door (in mijn geval) 5 schroeven te verwijderen (2 in het midden ondersteboven, 1 midden onder en 2 achter de hoekplaatjes van de dashboardschakelaars), de connectors van de aansteker, verlichting van de kachelschuiven en van de draaiknop voor de aanjager los te koppelen en (wederom in mijn geval) het blokje met schakelaars van de middenconsole te scheiden.
2- Verwijder vervolgens ook de uitstroomopening/buis die je nu in het midden voor je ziet van het kachelsysteem (als het niet met de hand lukt kun je de smalle platte schroevendraaier gebruiken als hefboom).
Het volgende zicht houd je als het goed is over:
3- Verwijder de uitstroomopening aan de passagierszijde door de brede platte schroevendraaier te gebruiken als hefboom. De opening zit goed vast in de buis van het kachelsysteem en het kan daarom makkelijker werken door eerst alle louvres uit de uitstroomopening te halen om vervolgens de uitstroomopening eruit te wippen.
4- Haal het dashboardkastje los door de schroeven te verwijderen.
Als het goed is kun je door het dashboardkastje opzij te schuiven nu goed de rechterbuis van het kachelsysteem zien zitten:
5- Til de buis op van zijn plastic plugje aan de rechterkant, trek hem naar rechts, en werk hem los van de unit in het midden. Verwijder de buis vervolgens vanuit het midden door hem aan te trekken en te draaien. In mijn geval zat de kabel van de antenne aan de buis getaped, dus het kan zijn dat die ook nog losgesneden/losgeknipt moet worden.
Met het dashboardkastje aan de kant en de buis verwijderd is de kachel klep motor te zien. Let ook op het eerder beschreven plastic plugje in het circeltje:
Zo ziet het motortje eruit via de uitstroomopening aan de passagierszijde:
6- Verwijder nu de schroeven van de kachelklep motor in de linkeronderhoek en rechterbovenhoek, haal het motortje los van de pootjes die de kleppen bedienen en haal de kabel los van de connector.
7- Vervang het motortje/vervang de tandwielen. Let hierbij op dat je het grote tandwiel juist monteert in de behuizing. Er is maar een manier om dit tandwiel gecentreerd te krijgen door de breedte van een van de sleuven in het tandwiel en de uitstulping van de behuizing. Controleer daarom bij het monteren van het tandwiel dat de uitstulping in de breedste sleuf gaat.
8- Herhaal stap 6 in omgekeerde volgorde en test de werking van de kachelklep (motorkap open, verwijder plastic deksel onder het raam aan de passagierszijde en verwijder het pollenfilter om de kleppen te zien zitten).
9- Werkt het naar behoren? Herhaal dan de stap 5 t/m 1 in omgekeerde volgorde.