





















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Plotseling LHM verlies. Links voor.
Het blijkt de leiding van de HD pomp naar de drukregelaar te zijn, zeg maar de aorta van de DS.
Effe snel naar Chyparse voor een nieuwe. Ik hoor daar dat dit veel voorkomt. Na vijf DS’en met een paar honderdduizend km nooit gehad.
Ik kom er al snel achter dat de radiator en de dynamo er uit moet wil je een kans hebben er bij te kunnen. Ook nog de leiding van radiator naar waterpomp en kachel.
Daar zit een leidingklem met een moertje vlakbij een remklauw. Er af wil wel. Hoe dat er ooit weer op moet?
Midden boven de bak nog een. Met een dopje 11 op een lange steel te doen.
Dit moet je niet tijdens een vakantie overkomen!
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Uurtje werk Jan. Nooit een probleem mee gehad, als je de auto maar laat afkoelen. Originele leidingen blijven honderdduizenden kilometers goed, leiding van chyparse al meerdere malen na enkele duizenden kilometers zien ontploffen… Eerst maakten ze ze van cunifer, dat bleef een half jaar heel. Daarna van een of ander staal. Doet het wat langer. Maar nog steeds geen originele kwaliteit. Blijft kennelijk moeilijk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Van cunifer moet je zo iets niet maken, inderdaad.
Elk alternatief kost dagen en ik heb de auto juist nu nodig.
Uurtje werk lijkt mij grootspraak.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ach, wat de een vind en de ander presteert hoeft niet in één lijn te liggen.
Overigens had je hier zo een originele stalen leiding kunnen ophalen. Maar goed, dat is mosterd na de maaltijd, je bent nu al voorzien. Succes met de klus, dynamo en radiateur kun je laten zitten trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heel benieuwd hoe je dat moertje bij die remklauw los- en vast krijgt met de dynamo en die slang op zijn plek.
Misschien met een brug?
Ik was blij onder mijn carport te komen op de laatste drup LHM. Auto dus plat op zijn buik.
Chyparse is 15 min rijden, hier vandaan, dus niet lang over alternatieven nagedacht.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb het ook eens gehad.
Kort na een grote reparatie bij een garage.
Ik ben er van uitgegaan dat de monteur de leiding te strak heeft aangedraaid.
Er zat namelijk een scheurtje ter hoogte van het bobbeltje.
Er komen dan ook geen kinderachtige pulserende drukken op de leiding te staan…
Ook al meerdere keren gehad. Daarom in beide DS-en nu een rubberen hydraulique slang en wat aanpassingen met nippels.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als ik geweten had dat Yuri dit klusje in een uur doet (en naar zijn zeggen zelfs zonder monteren van radiator en dynamo) dan zou ik het onmiddellijk bij hem hebben uitbesteed, zelfs voor een advocatentarief uit de hoogste categorie.
Alleen al het op zijn plek krijgen van het beugeltje boven de bak en het er op krijgen van het moertje kostte me anderhalf uur.
Om daar redelijk bij te kunnen moet je eigenlijk je stuurhuis demonteren.
Het andere beugeltje ging per ongeluk in een kwartier, maar ook daar kan je pech hebben.
Nu vol met schrammen en schaafwonden en met vuile klauwen naar een bruiloft…..
Als ik het weer moet doen kies ik de optie van Egbert, maar dan moet je er niet vrijdag eind van de middag mee beginnen.
Mijn hydrauliekslangenboer werkt namelijk niet op zaterdag.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Als ik geweten had dat Yuri dit klusje in een uur doet (en naar zijn zeggen zelfs zonder monteren van radiator en dynamo) dan zou ik het onmiddellijk bij hem hebben uitbesteed, zelfs voor een advocatentarief uit de hoogste categorie.
Nice try Jan, maar zelfs voor het salaris van een advocaat werk ik er niet meer aan
Ik ben nu echt met ds pensioen. Heb net van de week al het gereedschap verpatst aan een forummer.
De oplossing van Egbert is top. Bij Van der Laan bedacht en vaak uitgevoerd op ds en sm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
waterman schreef:Uurtje werk Jan. Nooit een probleem mee gehad, als je de auto maar laat afkoelen. Originele leidingen blijven honderdduizenden kilometers goed.
De originele leiding op mijn DS begaf het na 98.000 km.
Dat uurtje werk moet je me nog maar eens komen uitleggen…...
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Net in het bochtje zie je een scheurtje in de langsrichting.
Met 8 Bar perslucht en lektester kan je net wat belletjes waarnemen.
Merkwaardig….
Verder naar boven zie je een naad. Het lijkt wel een niet-naadloze buis!
En omdat ik vrijwel zeker weet dat dit ding er af fabriek op zat kan ik me slechts verbazen over het gebrek aan kwaliteit.
Voor zo’n essentieel onderdeel toch bijzonder.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat jij nog loopt te tobben man met die Franse rommel…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een DS in nu eenmaal karaktervoller dan een Subaru.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
, ach als ik m’n sleutels kan vinden weet ik in ieder geval dat ik zonder gezeik, milieurampen en vertraging thuiskom. Zelfs Bogaard is overtuigd geraakt en rijdt nu Subaru
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Daarmee wordt het steeds raadselachtiger wat je nog op dit forum doet.
Want:
“Citroen is de hel,
Subaru is de hemel”.
Is er eigenlijk een Subaru forum?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wie begon er huilie huilie te doen over de kwaliteit van een 40 jaar oude leiding? Ik niet Jan… Niet de rollen gaan omdraaien nu he ..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste