5 van de 9
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Simon’s Rode BX 16TGI: nu lekker rijden!
Gepost: 23 mei 2016 11:17 AM
  [ # 61 ]

Wel ongelooflijk jammer dat je die bouten niet los kreeg. Helemaal uitboren (zodat er nauwelijks bout overblijft, zodat je de restanten kunt verwijderen) was geen optie? Je kunt er misschien nog een moer op (laten) lassen om de bout alsnog te lossen, of uitboren en een nieuw draad aanbrengen (eerst boren, tapsetje erin en daarna nieuw draad aanbrengen zodat je de oorspronkelijke kopboutmaat weer hebt. Google op helicoil bijvoorbeeld voor een demonstratie). Of is het blok er inmiddels uit?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 23 mei 2016 11:59 AM
  [ # 62 ]

Ja, heel jammer, maar een afgebroken schroefverwijderaar in een afgebroken bout…

Ik heb met de gedachte gespeeld om em met salpeterzuur eruit te bijten, maar dat is nu geen optie en ik heb geen idee hoe het alu zich gaat houden.

Ach, er moest toch een nieuwe oliekering in bij het vliegwiel, dus de bak moet er sowieso uit. ‘t is alleen jammer van alle moeite die ik in de kop gestoken heb.

de groeten van simon

Profiel  
 
Gepost: 23 mei 2016 12:41 PM
  [ # 63 ]

Dat zuur is af te raden inderdaad. De afgebroken ‘schroefverwijderaar’ is er toch uit te tikken? Enfin, ik kan me ook wel weer voorstellen dat je de hele sakkerse bende in de container wilt gooien… Overigens heb ik ook nog nooit een ‘speciaal hulpmiddel’ van 24 mm gebruikt bij het verwijderen van aandrijfassen. Je doelt op deze passage, denk ik:

Before removing the right-hand driveshaft,
the differential sun gears must be supported in
place, if possible using Citroën special tools
7101-TM and 7101-TN (see illustration). If
these special tools are not available, it is
possible to improvise using a suitable length of
wooden dowel or tube approximately 24 mm
in diameter, chamfered at the leading end to
allow entry into the side gear splines.

Je zou dus iets in het gat van de aandrijfas moeten duwen. Met beleid de as eruit en dan is het prima. Vervang je alleen het blok, of motor en bak? Motor en bak zijn trouwens samen uit te bouwen, als je takelt met beleid (extra handje is welkom). Je kunt natuurlijk ook eerst de bak verwijderen, dan heb je bij het uitbouwen van het blok meer ruimte. Anderzijds is de bak weer makkelijk te lossen als het blok naast de auto staat. Net wat je voorkeur heeft, keuzes keuzes

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 04 juni 2016 01:06 PM
  [ # 64 ]

Alleen de bak eruit krijgen wordt lastig. De kop ligt eraf, waardoor de bovenste motorsteun ontbreekt. moet ik op een of andere manier dat blok laten zweven.

Hoe haal je de bak eruit. die moet dan naar beneden als ik het goed begrijp en helemaal de wielkast in om de aandrijfas los van de koppeling te krijgen.

de groeten van simon

Profiel  
 
Gepost: 04 juni 2016 11:23 PM
  [ # 65 ]

Heb je geen motortakel? Als het goed is, zitten er twee of die ogen aan het blok, of zijn die met de kop vertrokken? Anders spanbanden er omheen. De aandrijfassen moeten uit de bak en dan de bak naar beneden. Die wielkast in, dat kan ik me dan weer lastig voorstellen.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 05 juni 2016 11:43 AM
  [ # 66 ]

Nee, nog niet. Heeft iemand in de omgeving van zutphen er eentje te leen voor een week? Smile
Ik gooi wel een band om het blok heen want inderdaad zitten de hijsogen aan de kop vast. De bak moet de wielkast in (van het blok weg) om de ingaande as van de koppeling los te krijgen. dat zal niet veel zijn. hoogstens een cm of 5, maar toch.

de groeten van simon

Profiel  
 
Gepost: 05 juni 2016 01:38 PM
  [ # 67 ]

Aha, zo bedoel je (in de wielkast). Ja, je ‘schuift’ de bak weg van het blok en laat het ding naar beneden zakken. Ook mogelijk: motor en bak aan elkaar laten zitten en de hele boel bovenlangs wegtakelen. Wel handig om met zijn tweeën te doen, met het ook op het ‘sturen’ het blok.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 04 juli 2016 02:25 PM
  [ # 68 ]

we zijn weer en paar weken verder en inmiddels is het vervangblok bijna klaar voor inbouw. Helaas beginnen de reserveonderdelen langzaam op te drogen. heb best veel moeite om een vervangende koelwaterslang te vinden die naar de pomp loopt bijvoorbeeld. die met die aftakking voor de brandstofinjectie. Gates 3542 schijnbaar, maar op hun site staat ie er niet bij voor de BDY motor in deze break.

Heeft iemand de maten voor de stofhoezen voor de aandrijfassen?

Oh, en is het erg om een asafdichting te gebruiken die voor een as gemaakt is die linksom ipv rechtsom draait? heb per ongeluk een verkeerde besteld.

de groeten van simon

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 04 juli 2016 04:08 PM
  [ # 69 ]

Dat laatste moet je niet doen. Even de juiste keerring bestellen. Je krijgt anders geheid lekkage.

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 04 juli 2016 04:27 PM
  [ # 70 ]

Voor de prijs zeker niet. ik heb em besteld. nu alleen de hoezen en koelwaterslang nog. Ik zit er aan te denken om als straks e motor er toch uitligt, de octopus ellende ergens anders onder te brengen. kan er dan mooi bij.

de groeten van simon

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 05 juli 2016 05:07 PM
  [ # 71 ]

Heeft iemand in de buurt van arnhem/zutphen een dop 35 voor me te leen? ik heb het idee dat die wielen er toch af moeten om de motor te verweideren en de haynes weet nergens van. duidelijk een vrijdagmiddag-hoofdstukje.

de groeten van simon

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 juli 2016 05:10 PM
  [ # 72 ]

De wielen moeten er af en de aandrijfassen moeten er idd uit. Dop 35 is noodzakelijk dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 05 juli 2016 05:20 PM
  [ # 73 ]

kijk, da’s tenminste klare taal. Smile

de groeten van simon

Profiel  
 
Gepost: 05 juli 2016 05:21 PM
  [ # 74 ]

O. Wielen eraf leek me voor de hand liggen. Tjsa. ‘Mijn’ dop ligt echter aan de andere kant van het land, kopen is handiger Wink

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 05 juli 2016 06:48 PM
  [ # 75 ]

dat heet het obvious knowledge syndroom. doe je niets aan en kom je overal tegen. Smile

de groeten van simon

Profiel  
 
 
5 van de 9
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook