













































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Precies….... Jij kunt gedachte lezen Citroen23
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Begrijp de reactie. Het chassis van een Oord- cabrio is echter veel steviger dan de originele cabrio.
Bij rijden merk je ook meteen dat er nauwelijks enige torsie oid optreedt.
Toen ik hem net had, was er weliswaar bij 110 een beetje trillen, zoals wel vaker bij andere auto’s ook, maar nu is er echt sprake van schudden van de voorkant.
Jansen meldt dat na vervanging van een motorsteun nu meer schudden optreedt!
Is het redelijk te veronderstellen dat de trilling dus uit de versnellingsbak/motorunit voortkomt ?
Het op een rollenbank zetten van de auto lijkt me wel wat. Kan je ook voor en achterzijde apart controleren.
Wie weet waar zo iets zit ?, waar moet ik dat zoeken ?
Ik heb destijds de stalen bollen vervangen door deelbare.
Door de verstevigingen van het chassis is hij wle veel zwaarder.
Zou het zin hebben break bollen te monteren ?
Je zou kunnen zoeken op chiptuning voor een bedrijf met een rollenbank.
Ik denk niet dat andere bollen het probleem van het schudden zullen oplossen.
Update 2:
De DS in het weekend teruggehaald ivm hun vakantie.
Als laatste hebben ze nog de motorsteunen vernieuwd(er was er een doorgezakt). Terugplaatsen ging moeilijk, en wat bleek ? Een motorsteun van de motor, dat gietijzeren ding, was een cm krom. Andere op geplaatst, en toen bleek de dwarsbalk van de versnellingsbakophanging ook nog een beetje scheef. Toen hing de motor , na deze ook verwisseld te hebben , er mooi recht en spanningsvrij in.
Maar het rijden is totaal veranderd : waar eerst alleen trilling/schudden was bij 110 km , en daarboven en onder niets, begint nu een fors schudden bij ca 100 km en loopt door naar 120, 130 en zelfs 140 en daarboven. Totaal ANDERS dus !
Nu is er geheel niet meer mee te rijden, en wordt ik erg moedeloos.
Maar wat is nu de conclusie ?
Toch onbalans in de motor/versnellingsbakunit, die door de soepele ophanging is versterkt tov vroeger?
Omgekeerde : de unit stabiliseerde het chassis met die slechte stugge en deels afsteunende motorsteunen, en het chassis is de boosdoener.?
Het is zeker dat er destijds een andere unit in is geplaatst. Het chassis en ophanging is geheel professioneel nagemeten en is exact goed.
Ik ben geneigd te denken dat er primair een onbalans is, die evt door het chassis wordt versterkt.
Wie kan me raad geven, wie me zou kunnen helpen ? Er moet toch iemand te vinden zijn, bv een rally auto bouwer, die dit soort zaken gemakkelijk weet te vinden ?
Rubber versnellingsbak ophanging ?? deze kan wel eens vervormd zijn door de (voorheen)
scheef hangende unit. Zou dat rubber nu niet uitgesleten/gevreten kunnen zijn?
Tripoides die nu ingevreten zijn door de (voorheen) scheef hangende unit ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Zit maar even wat te verzinnen hoor, maar weet je echt zeker dat de gietijzeren ophangsteun krom was?
Het is nogal een stevig ding…
Als de versnellingsbaksteun ook al niet goed bleek dan zou het hele aggregaat misschien nog wat schever staan?
Misschien die ophangsteunen links en rechts verwisseld (als dat mogelijk is)?
Tweede optie (als dat kan) het hele aggregaat teveel naar links of rechts zodat één aandrijfas geen speling meer heeft om het verschil in lengte op te vangen bij in- en uitveren?.
H@ns schreef:
Misschien die ophangsteunen links en rechts verwisseld (als dat mogelijk is)?
Uh.. lijkt erop dat dat niet kan..


Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Ooit heb ik tijdens een sleuteldag van de DS club bij een DS gezien dat als je met de hand, aan het opgekrikte voorwiel draaide, je de motor enkele cm heen en weer zag gaan. Nadere inspectie bleek dat de kogels van de tripoide vastliepen in de kogelbaan van het huis. Toen we de kogels opmaten bleken er verschilende maat kogels gemonteerd. Deze auto trilde ook zo erg en er was ook al heel veel aan gedaan zonder succes. Nadat de tripoide was vervangen was de trilling geheel verdwenen.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl






















Totaal aantal Berichten: 3444
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
H@ns schreef:
Tweede optie (als dat kan) het hele aggregaat teveel naar links of rechts zodat één aandrijfas geen speling meer heeft om het verschil in lengte op te vangen bij in- en uitveren?.
Alles overziend is dit wellicht de enig overgebleven optie.
Aandrijfassen er uit en opmeten van wielflens tot bodem tripoid. Per kant moet dat dan overeenstemmen met de lengte van de aandrijfas.
De tripoids hebben best een ruim werkgebied, maar als er één aandrijfas tegen de bodem zit krijg je rare dingen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Rogier23 schreef:
Inmiddels vervangen en gecheckt :
Stuurinrichting nieuw (citrotech)
Binnen en buiten spoorstangen nieuw, neiuwe kogels.
Hulpstuurhuizen gereviseerd, via DS club, ook afgesteld met richtapparaat
Sporing gecontroleerd
Nieuwe fusees rechts en links.
Nieuw lagerblok links wgs hoorbaar lager.
Halve voorbruggen gecontroleerd, rechts door hen iets aangedraaid
Nieuwe banden en nieuwe (!) velgen, die ook nog eens uitgewisseld
Aandrijfassen uitgewisseld, maakte niets uit
Tripoiden gecontroleerd, een kant vernieuwd (kleine speling)
Bussen chassis doorgelast, zaten scheuren in
Nieuwe lagerschalen stabilisatorstangVolgens de garage is de hele voortrein nu ape strak en spelingsvrij.
Eén kant is al vervangen, misschien de andere kant?





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er staat mij vaag bij dat in het WPHB maten staan voor de afstanden tussen remschijf en voorsnip. Deze zijn NIET gelijk!! Is dat al gecontroleerd?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dwars op de rijrichting gemeten? Dat scheelt wel 10 cm namelijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dwars inderdaad. Die maten staan er niet voor niets, dus het controleren waard.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
id20driver schreef:Ooit heb ik tijdens een sleuteldag van de DS club bij een DS gezien dat als je met de hand, aan het opgekrikte voorwiel draaide, je de motor enkele cm heen en weer zag gaan. Nadere inspectie bleek dat de kogels van de tripoide vastliepen in de kogelbaan van het huis. Toen we de kogels opmaten bleken er verschilende maat kogels gemonteerd. Deze auto trilde ook zo erg en er was ook al heel veel aan gedaan zonder succes. Nadat de tripoide was vervangen was de trilling geheel verdwenen.
Ooit bij mijn SM de laatste NOS tripoide van Cypharse gemonteerd .
auto liep voor geen meter : na lang onderzoeken en veelvuldig dé en monteren
bleek er één nieuwe kogel een andere ronding te hebben , waardoor deze vast kwam in het huis .
een goede tweedehandse en nu loopt hij al acht jaar super !
Walter
Meten is weten , gissen is missen