Vanmorgen vroeg op weg naar mijn werk zag ik een ongeval. Er was tot mijn schrik een Cactus bij betrokken. Zo te zien ging het om een voorrangs fout op een rotonde.
De betrokken Cactus was een donkergrijze met grijze airbumps. Op dit forum heb ik ook al eens een schade Cactus gezien op foto’s en jawel ook een grijze Cactus.
Nu vraag ik mij af of donkere Cactussen meer bij ongevallen betrokken raken dan fel gekleurde Cactussen? Of zit het in het feit dat er meer grijze Cactussen rondrijden?
Misschien wel een aardig discussie punt.
Ik hoop voor de Cactusrijder van vanmorgen dat alles weer op orde komt want er was behoorlijk wat schade aan de voorkant. Ik zag zelfs een wiel scheef staan. Jammer wanneer je dag zo heftig begint.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Dat is natuurlijk een “probleem” van tegenwoordig, men rijd nu eenmaal graag in donkere en zilvergrijze auto’s en die vallen nou eenmaal wat minder op. Maar de dagrijverlichting zorgt er toch voor dat je aan de voorkant wel zichtbaar bent?
Waarom schrok je trouwens extra toen je zag dat er een Cactus bij was betrokken?
Het is nooit leuk een ongeval te zien, zeker niet wanneer er een auto bij betrokken is waar je wat meer mee hebt.
Dat extra schrikken was een beetje gechargeerd.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014
- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
Als het zo is , heb al spijt dat ik geen blauw of gele genomen heb .
Maar ja , ben toch al blij dat mijn keus op aluminium grijs is .
le sage
-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014
Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dit soort kleuren veroorzaken gewoon meer ongevallen, vooral tijdens omstandigheden met beperkt zicht. Toch kiest heel NL voor dit soort saaie kleuren, waarschijnlijk al dan niet gedwongen door de leasemaatschappij die metallic soort van verplicht stelt.
In landen als Zweden zie je trouwens heel veel auto’s in signaalkleuren, juist omdat die goed zichtbaar zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Heeft dan ook niets met een Cactus van doen ...
https://www.centraalbeheer.nl/blog/verkeer/Paginas/autokleur-bepaalt-kans-op-ongeluk.aspx
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
In de jaren 70 verkocht Volvo opmerkelijk veel oranje en gele auto’s met hele dikke bumpers. En na verloop van tijd kwamen er ook steeds meer gele en oranje Mercedessen. Ook toen was uit onderzoek bekend dat deze kleuren beter opvallen. En toen waren de klanten daar gevoelig voor. Zou weer een stuk vrolijker op de weg worden als mensen dat besef weer opnieuw zouden krijgen.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Ik zeg altijd, dit is nou het verschil, van voorrang nemen , of krijgen, dus denk je dat de ander je niet hebt gezien, dan stop je gewoon, vooral als je weet dat je slecht zichtbaar bent. Je bent bv ook slecht zichtbaar als je de zon in je rug hebt, de ander wordt dan verblind, oké ik weet dat dit allemaal niet met de kleur heeft te maken, maar wel waarom het gaat,
Goede link Menno, geeft enige helderheid in de kleurendiscussie.
Wit of zilver is het veiligst, met een goede chauffeur dan wel weer.
Hebben de cactus rijders op het forum wel eens stilgestaan bij dit onderwerp toen zij de kleur kozen voor hun Cactus?
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014
- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
ik heb wel nagedacht over de kleur.
ik heb al mijn dealer de opmerking gegeven dat in de toonzaal bijna een begrafenis plechtigheid was.
lichtgrijs, donkergrijs , zwart ...maar geen witte of andere lichte kleur.
Spijtig genoeg bij ons als je een wagen wil als overname binnen brengen krijg je de commentaar “ik krijg deze niet verkocht omwille van de kleur .
dus als je je wagen niet wil rijden tot dat deze uit elkaar valt kies je een kleur die in de markt ligt.
jammer maar helaas.
le sage
-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014
Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70
Edit mod: artikel 5
om nog even terug te komen op een veilige kleur voor de Cactus.
Of zou het zo zijn dat er zoveel van die donkere Cactussen rondrijden?
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Na een heel stel donker metallic Lexussen nu een rode Cactus gekocht met zwarte bumps. Ik vind het effect van de airbumps op die manier lekker zichtbaar. Het valt me op dat er vrij veel Cactussen rijden met de airbumps zoveel mogelijk in een kleur die in de buurt komt van de lakkleur. Ik vond dat bij aanschaf zonde van het grappige ontwerp. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, want ik voel me buitengewoon zichtbaar. Bij mij in de buurt staan een grijze met zwarte bumps en een zwarte die meestal vies is met zwarte bumps. Het lijken wel gecamoufleerde wagens; tegen het grijs-zwart van het wegdek vallen ze vrijwel niet op.