Hey allen,
Ik heb een vraagje.
Ik heb de mogelijkheid een bx motorblok te kopen van een bx16 met cerburator en automatische choke met versnellingsbak eraan voor 400 euro.
De joint de cullase en piston ringen zijn al vervangen.
Ik heb in mijn bx14e een 1400cc motor met carb insteken. En vroeg me af als het een goed idee was die met de 1600cc te swappen.
Is daar veel aanpassingswerk aan? Is dat een slecht idee?
Laat maar iets weten
Groeten
Awel
Groetend
Axel
Weet t niet zeker, maar ik dacht dat de motorophanging heel anders is…
Versnellingsbak en aandrijfassen ook.
16 en 19 zijn wel makkelijker uit te wisselen.
14 is een ander ontwerp.
Inderdaad, de motorsteunen zitten op een andere plek, deze zullen er dus uitgeslepen moeten worden, en andere motorsteunen ingelast moeten worden.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Het hangt een beetje af wat voor 1400 je er nu in heb liggen. Als je een XY motor hebt is het veel werk. Als je een TU hebt, heb je alle motorsteunen al. Dus is het relatief eenvoudig te swappen. Het is wel handig als je de aandrijfassen bij de 1600 zou hebben. Ik weet bijna zeker dat die anders zijn.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Volgens mij is de Belgische wetgever ook niet zo gecharmeerd van dit soort motorwissels.
tim1993 schreef:Het hangt een beetje af wat voor 1400 je er nu in heb liggen. Als je een XY motor hebt is het veel werk. Als je een TU hebt, heb je alle motorsteunen al. Dus is het relatief eenvoudig te swappen. Het is wel handig als je de aandrijfassen bij de 1600 zou hebben. Ik weet bijna zeker dat die anders zijn.
Hoe kan ik zien welke motor blok ik heb? En wat vedoel je met de aandeijvingsas. Die dat naar de versnellingsbak gaat?
Groetend
Axel
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Dit is een TU:
Dit is een XY:
Een aandrijfas is de as tussen je versnellingsbak en je wiel.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Het is een TU. Dus dat is al goed. De aandrijvingsas heeft die niet. Dat zou ik dan nog moeten ergens tepakken krijgen…
Of nazien dat ik niet mijne kan opzetten. Misschien mijn versnellingsbak behouden en op de nieuwe blok vijzen?
Groetend
Axel
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
axel002 schreef:Misschien mijn versnellingsbak behouden en op de nieuwe blok vijzen?
Dat gaat niet passen. XU’s hebben een BE1 of BE3 bak, TU’s een MA5.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Ik leid van dit dan af dat een 1600 motor een XU is?
Groetend
Axel
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat klopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Subframe zul je ook moeten vervangen voor eentje geschikt voor de XU.
de onderste motorsteun zit op een andere plek bij de TU versie.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Als je een 1600 wil zou ik een 1600 TU zoeken uit een Xsara ofzo.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Mijn advies: ruil je hele BX (in) voor een 1600, da’s een pak minder werk. Houd er wel rekening mee dat een 1600 wat dorstiger is dan een 1400.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
voor de topicstarter is dat waarschijnlijk wel een goed advies.
maar een ombouw is wel leuker.
tevens worden goede koetsen schaars. Dus als deze koets goed is…
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.