Bx 1400 motor vervangen door 1600?
axel002
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 12-04-2008

- BX 14
Gepost: 06 juli 2016 12:06 PM

Hey allen,
Ik heb een vraagje.
Ik heb de mogelijkheid een bx motorblok te kopen van een bx16 met cerburator en automatische choke met versnellingsbak eraan voor 400 euro.
De joint de cullase en piston ringen zijn al vervangen.

Ik heb in mijn bx14e een 1400cc motor met carb insteken. En vroeg me af als het een goed idee was die met de 1600cc te swappen.
Is daar veel aanpassingswerk aan? Is dat een slecht idee?

Laat maar iets weten

Groeten
Awel

Groetend

Axel

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 juli 2016 02:14 PM
  [ # 1 ]

Weet t niet zeker, maar ik dacht dat de motorophanging heel anders is…
Versnellingsbak en aandrijfassen ook.
16 en 19 zijn wel makkelijker uit te wisselen.
14 is een ander ontwerp.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 06 juli 2016 02:18 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad, de motorsteunen zitten op een andere plek, deze zullen er dus uitgeslepen moeten worden, en andere motorsteunen ingelast moeten worden.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 juli 2016 02:40 PM
  [ # 3 ]

Het hangt een beetje af wat voor 1400 je er nu in heb liggen. Als je een XY motor hebt is het veel werk. Als je een TU hebt, heb je alle motorsteunen al. Dus is het relatief eenvoudig te swappen. Het is wel handig als je de aandrijfassen bij de 1600 zou hebben. Ik weet bijna zeker dat die anders zijn.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 juli 2016 02:57 PM
  [ # 4 ]

Volgens mij is de Belgische wetgever ook niet zo gecharmeerd van dit soort motorwissels.

Profiel  
 
axel002
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 12-04-2008

- BX 14
Gepost: 06 juli 2016 03:30 PM
  [ # 5 ]
tim1993 schreef:

Het hangt een beetje af wat voor 1400 je er nu in heb liggen. Als je een XY motor hebt is het veel werk. Als je een TU hebt, heb je alle motorsteunen al. Dus is het relatief eenvoudig te swappen. Het is wel handig als je de aandrijfassen bij de 1600 zou hebben. Ik weet bijna zeker dat die anders zijn.

Hoe kan ik zien welke motor blok ik heb? En wat vedoel je met de aandeijvingsas. Die dat naar de versnellingsbak gaat?

Groetend

Axel

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 juli 2016 03:36 PM
  [ # 6 ]

Dit is een TU:

Dit is een XY:

Een aandrijfas is de as tussen je versnellingsbak en je wiel.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
axel002
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 12-04-2008

- BX 14
Gepost: 06 juli 2016 05:19 PM
  [ # 7 ]

Het is een TU. Dus dat is al goed. De aandrijvingsas heeft die niet. Dat zou ik dan nog moeten ergens tepakken krijgen…
Of nazien dat ik niet mijne kan opzetten. Misschien mijn versnellingsbak behouden en op de nieuwe blok vijzen?

Groetend

Axel

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 juli 2016 05:34 PM
  [ # 8 ]
axel002 schreef:

Misschien mijn versnellingsbak behouden en op de nieuwe blok vijzen?

Dat gaat niet passen. XU’s hebben een BE1 of BE3 bak, TU’s een MA5.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
axel002
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 12-04-2008

- BX 14
Gepost: 06 juli 2016 08:00 PM
  [ # 9 ]

Ik leid van dit dan af dat een 1600 motor een XU is?

Groetend

Axel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 juli 2016 08:02 PM
  [ # 10 ]

Ja, dat klopt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 06 juli 2016 08:34 PM
  [ # 11 ]

Subframe zul je ook moeten vervangen voor eentje geschikt voor de XU.
de onderste motorsteun zit op een andere plek bij de TU versie.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 06 juli 2016 08:35 PM
  [ # 12 ]

Als je een 1600 wil zou ik een 1600 TU zoeken uit een Xsara ofzo.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
Gepost: 06 juli 2016 09:04 PM
  [ # 13 ]

Mijn advies: ruil je hele BX (in) voor een 1600, da’s een pak minder werk. Houd er wel rekening mee dat een 1600 wat dorstiger is dan een 1400.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 07 juli 2016 09:43 PM
  [ # 14 ]

voor de topicstarter is dat waarschijnlijk wel een goed advies.
maar een ombouw is wel leuker.
tevens worden goede koetsen schaars. Dus als deze koets goed is…

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook