Hallo forumleden!
Als klein kind stond ik al gefascineerd te kijken wanneer mijn buurman zijn toenmalige CX ging starten. Hoppa, daar kwam de kont omhoog! Een beeld dat mij nooit meer zal loslaten, die witte Type 2 hoog op de pootjes! Ik moest en zou ooit een hydropneumaat hebben, alleen al vanwege die herinnering.
Vorige week donderdag (30/6) heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik overgegaan tot de koop van mijn eerste auto. Als student met een kleine portemonnee (mede mogelijk gemaakt door de belastingbetaler, dat wel) ben ik natuurlijk niet in de markt om een paar rooi op de tafel te gooien en voor een keiharde en technisch in topstaat verkerende BX te gaan. Daarom een opknappertje.
Mijn exemplaar heeft inmiddels 400256 kilometer over ‘s lands wegen gereden en is daarmee een dame met enige ervaring. Zoals wel vaker bij oude dames, verliest ze wel her en der af en toe wat vloeistoffen en zit ze ook niet meer zo strak in de huid. De roestduivel heeft al aangeklopt en op sommige plekken - zoals bij de hoek tussen dak en raamstijl van de bestuurderskant en de dorpels - met iets meer doortastendheid getracht mijn BX om te vormen tot Bastognekoekje.
Voor de rest is het een BX uit het boekje, ze loopt onregelmatig stationair (koud maar 600 rpm en bokkend), ze schakelt licht maar wel hakerig, ze komt netjes binnen 20 seconden na het starten omhoog en de achterkant zat als eerste terug na stilzetten. De uitlaat is lek in de bocht naar de einddemper. Mijns inziens zijn dit allemaal niet de grootste euvels, kan ik er met geringe kosten toch nog een goed werkend geheel van krijgen en ondertussen blijven genieten van het ongelofelijke veercomfort.
Na de aanschaf heb ik gelijk een half busje injectiereiniger in haar drankje gedaan, heb ik haar mee naar mijn ouders in Lichtenvoorde gebracht en kwam ik na het regenachtige ritje erachter dat mevrouw een paar gaten in haar bodemplaat heeft. Natte voeten dus…
Mijn intentie is om haar weer in technisch goede staat te brengen, de directe problemen betreffende roest kordaat aan te pakken en te zorgen dat ik nog vele fijne kilometers kan maken. Ik zal gedurende deze periode dan ook proberen om zo veel en zo vaak mogelijk een update te geven over dit BX’je.
Groetjes en tot op de weg!
KoenB
Een tweetal kiekjes:
Citroën BX 16 TZI 1990
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Van harte met je aankoop en veel plezier ermee, hoop voor je dat het niet al teveel werk is om alles weer technisch goed te krijgen.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gaaf! Geweldige kleur ook. Heel veel plezier ermee en succes met opknappen
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Toffe wagen, en welkom hier!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Gefeliciteerd met je aankoop! Dit blauw is inderdaad heel mooi en TZI is volgens mij ook nog eens de meest luxe uitvoering. Kunnen lassen is wel een pre, anders moet je dat allemaal láten doen. (Ik woon zelf in Puiflijk, niet ver van Nijmegen dus, maar beheers de kunst van het lassen helaas niet.)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Leuke BX! 4 ton met een benzine BX, best respectabel. Succes met het opknappen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Kiek es aan.. een Nijmeegse BX.. eens kieken of ik die ga zien in Nijmegen..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
GWHENDRIKS2 schreef:Kiek es aan.. een Nijmeegse BX.. eens kieken of ik die ga zien in Nijmegen..
Je woont ook in Nijmegen? Dan zie ik je vast nog wel een keer op de weg, woon zelf in Lindenholt.
Citroën BX 16 TZI 1990
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Leuk apparaat! Blue memphis? (Kleurcode EMQ)
Roest kan bij een bx best hardnekkig zijn en op lastige plaatsen zitten. Zaak om dat eerst goed in kaart te brengen voordat je er veel euro’s in stopt. Vooral bij de subframe ophanging achter kan nare roest zich uit het zicht ontwikkelen.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
KoenB schreef:GWHENDRIKS2 schreef:Kiek es aan.. een Nijmeegse BX.. eens kieken of ik die ga zien in Nijmegen..
Je woont ook in Nijmegen? Dan zie ik je vast nog wel een keer op de weg, woon zelf in Lindenholt.
Ik werk zelf in Nijmegen.. maar soms neem ik de bx mee naar het werk..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Op de brug met dat ding en met de schroevendraaier eens flink prikken en kloppen, vooral op plaatsen waar zich vuil verzamelt. Kofferbakbekleding eruit en de hoeken inspecteren, achter de bumpers checken en de wielkasten aan de voorzijde. Vergis je niet in de natte voeten. Die worden zelden veroorzaakt door een gat in de bodem, maar vaker door een rotte plek achter het voorwiel en aan de onderzijde van de stijl die langs je raam naar de dorpel loopt. BX-en zijn daar vaak zeer krokant of zelfs compleet opgelost. Bekleding eruit (is toch zeiknat en als er isolatie onder zit, wordt het ook nooit meer droog als je het laat zitten) en prikken dus. Dan kun je een inschatting maken van het totale roestplaatje. Wat het hakerige schakelen betreft, dat is soms goed op te lossen door de versnellingsbakolie te vervangen. Enfin, wordt ongetwijfeld vervolgd.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik wens je veel succes met deze BX, maar pas wel op dat je niet in een bodemloze put stapt.
De roest die jij nu al omschrijft beloofd niet veel goeds voor een echt kritische inspectie.
Veel plezier ermee gewenst, en hopelijk ook veel veilige kilometers.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Eerst halfjaar rijden en dan in december aanbieden voor APK.
Kun je nog twee maanden beslissen over opknappen/doorrijden, of uitkijken naar een beter exemplaar en deze als donor inzetten.
Zo ben ik destijds met een DS begonnen…
Oké, een eerste update nu ik weer een paar dagen verder ben en een aantal zaken zich hebben voorgedaan. Vanochtend werd de dame luid wakker, het gat in de uitlaat is iets forser geworden na een zachte priksessie gisteravond op de oprit (auto in hoogste stand, eronder liggen en beetje rondpoken). Dat wordt dus een keertje dichtlassen, want ik wil niet rijden in een BX die klinkt als een opgevoerde Honda Civic.
Echter, andere problematiek overschaduwde het enigszins geile heesje van de dame. Op de Graafseweg van Nijmegen schakelde ondergetekende niet helemaal lekker terug naar de tweede versnelling, waardoor de balkoppeling van de versnellingsbak besloot zich niet langer verbonden te voelen met de schakelstang. Aparte ervaring, zo’n losse stok in je handen. Enfin, na een ongewild robbertje op de oprit van een onbekende snel weer de weg kunnen vervolgen, het stangetje floepte zo terug op zijn plek maar is desondanks toegevoegd aan de immer groeiende lijst van problemen die ik tref.
Daarnaast vond ik vanavond een paar drupjes olie onder de auto, de olie schijnt bij de vuldop te lekken. Mijn 1.6 heeft een aparte vuldop in plaats van bovenop het kleppendeksel, waar de vorige eigenaar op geheel onverstandige wijze besloot om een afgebroken pijpje te verankeren met ducttape. Een tripje langs Citrotech in Oldenbroek en 5 euro armer heb ik een nieuwe kop op de vulpijp gezet, ik was immers toevallig die dag in Hierden. Overigens schrok ik bijzonder van de gele drab onder de dop, omdat ik dit direct associeer met een lekke koppakking. Kan dat? Mijn auto rookt eigenlijk totaal niet, behalve enig condens na een koude start. Ik heb de drab maar verwijderd met een doek en gelijk een kwart litertje dwangmatig in het keeltje van de dame gegooid. Ook vond ik een tweetal draadje loshangend in de motorruimte, één bij de gasklepsensor (welke na opnieuw aansluiten resulteerde in een heel slechte stationairloop) en ééntje onder het apparaat dat onder de vulbuis hangt.
Het plan was om de auto twee weken lang te testen, bevindingen te noteren en daarmee een reddingsplan te maken. Het doel is om eind deze zomer gedurende drie weken naar Lissabon te rijden terug (ik doe het rustig aan met een tweetal racefietsen, een tent, kampeerspullen en een vriendin in de auto). Inmiddels is de lijst met zaken die ik wil aanpakken vrij fors geworden en heb ik zitten dubben wat ik wil aanpakken. Mijns inziens is het volgende stappenplan het meest realistisch/haalbaar:
1. In kaart brengen wat roest en dat repareren;
2. Specialist bezoeken voor controle (wat moet er gebeuren, wat kost het, wat is rendabel);
3. Ontsteking vernieuwen (bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap, bobine, dynamo doormeten (gasklepsensor?);
4. Olielekkages aanpakken: slangen vervangen, kleppendekselpakking wisselen, olie wisselen, nieuw filter;
5. Electronica nalopen: Lampjes dashboard vervangen, claxon repararen, verlichting (stadslicht RV kapot) en misschien een setje betere speakers in de voordeur hangen en in de kofferklep nieuwe monteren. Don’t worry, geen “Plastic Fantastic”/Randje Maatschappij niveautje. Alleen iets meer ‘Fidelity’.
6. Interieur reinigen
Ik denk dat ik een enigszins beheersbaar plan heb. Mijn budget is 750 euro tot 1000 euro, maar ik wil niet stukslaan op topkwaliteit en gloedjenieuw als gereviseerd volstaat omdat ik bang ben voor die mogelijke koppakking. Ik ben na iets meer dan 8 dagen en nu al 700 kilometer al te gehecht aan d’r om haar nu al richting de eeuwige asfaltwegen te jagen.
Als laatste wil ik mededelen dat ik blij ben dat er zo’n levendige community is rondom de BX en dat ik zéker een keer een meeting bijwoon mits de dame nog uit d’r luie stoel kan komen en ikzelf niet verhinderd ben door werk/studie/sport.
Groetjes,
KoenB
Foto van de motorruimte vóór vulbuisreparatie:
Citroën BX 16 TZI 1990
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Sowieso complimenten voor je schrijfstijl, erg vermakelijk om te lezen!
Wat betreft de gele drab in je vuldop, dit is vrij normaal voor dit type motoren. Omdat die voorop het motorblok zit wordt die vaak niet genoeg warm, met name door veel korte ritjes. Daardoor verdampt het vocht in je olie niet goed en hoop zich op in de vuldop. Mijn BX 1.6 had dat ook en ik haalde één keer per half jaar de dop uit elkaar en maakte het schoon in een potje met wasbenzine. Dan kon het er weer een poosje tegenaan. Hou het wel bij, want in de winter zat het een keer zo dicht geslibd bij mij dat de olie er via de peilstok uit werd geperst.
IMG_0145 by Timo van Vuurde, on Flickr
Wat betreft je uitlaat, ik zou dat dichtlassen lekker achterwege laten en voor een nieuwe demper gaan. Kosten niet veel en dan kan het er weer een hele poos er tegenaan.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Je had de BX toch wel op as-steunen/bokken staan toen je onder de auto (in hoogste stand) ging liggen ?
Hopelijk wel, anders de volgende keer zeker doen.
Verder is een BX altijd leuk. Heb er zelf een aantal gehad.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE