Hoi Allemaal,
De motor van de ZX 1.4i 1997 (PX-GX-19) slaat niet meer aan.
Er komt benzine bij de injectie-carburateur aan.
Dus de brandstofpomp is het niet denk ik.
De bougies lijken niet te vonken.
Heb ik gecontroleerd met losse bougiekabel en bougie.
Ik heb een andere bobine van de sloop geregeld.
Echter nu nog steeds geen vonk.
Weet iemand toevallig nog een quick-fix?
Anders gaat de ZX naar de sloper / export.
Gr. Hans
Controleer eens eerst even alle stekkers. Vooral de BDP sensor (die op het vliegwiel zit, voorzijde motor)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Controleer eens eerst even alle stekkers. Vooral de BDP sensor (die op het vliegwiel zit, voorzijde motor)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hoi,
Bedankt voor je tip.
Ik heb even al wat stekkers losgemaakt.
—> bedoel jij de zwarte steker bij de koppeling/drukgroep?
Hoe zit die vast? (Ik wil m niet beschadigen tijdens loshalen)
Het is daar erg vies met olie.
Werkt het signaal op licht/donker? Of magnetisch?
2 dagen voor de ZX stilviel ben ik hier door diep (circa 25cm) water in de straat gereden na een stortbui.
Ik heb een foto bijgevoegd.
Moet ik iets op de stekkers meten?
Of moet ik ze inspuiten met iets?
Gr. Hans
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Foto die je hebt bijgevoegd is erg klein waardoor er weinig te zien is. Ik gok dat jij de stekker met de rode clip bedoeld. Dat is hem niet in elk geval. Dat is de stekker van de Lambdasonde. BDP sensor zit hoger op de bak, niet aan de voorkant zoals je foto.
Het is een bruine stekker:
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Hoi,
Bedankt voor de info.
Dit kabeltje heb ik al los aan de zijde van de kabelboom.
AAn de andere zijde zit ie nog vast.
Het is voor mij niet duidelijk hoe ik m daar makkelijk los krijg!?
Vraag 1:
Hoe krijg ik m aan die zijde van de motor/bak los?
Vraag 2:
Hoe werkt de sensor; magnetisch of met licht/donker?
Vraag 3
Hoe maak ik de sensor schoon; met water of remmenreiniger of ect. ?
Gr. Hans
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Hans040 schreef:Vraag 1: Hoe krijg ik m aan die zijde van de motor/bak los?
Zit vast met een boutje of met torx, daar ken ik de zx niet goed genoeg voor.
Hans040 schreef:Vraag 2: Hoe werkt de sensor; magnetisch of met licht/donker?
Het is een hallsensor; magnetisch dus.
Hans040 schreef:Vraag 3: Hoe maak ik de sensor schoon; met water of remmenreiniger of ect. ?
Niet, gewoon vervangen. Het zijn de kosten niet. Een bus remmenreiniger bij een automaterialenzaak is nog duurder dan de sensor…
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Hans040 schreef:
Ik zie nu pas dat die kabel vastgeschroefd zit.
Zit ie vast met een inbus of met een torx?
En welke maat?
Torx. T20 of T25, kijk anders ff in je gereedschapskist. Dan ben je minder tijd kwijt dan de vraag op het forum stellen
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Hoi.
Ik heb met torx geprobeerd.
Maar de kop is te beschadigd.
Ik krijg deze sensor niet los nu.
Ik heb n halve bus remmenreiniger erop gespoten.
Was een vieze boel daar.
Ik heb alles weer aangelosten.
En proberen te straten.
Maar slaat niet aan.
Misschien is die krukas-sensor wel vies geworden.
Zal ik er nog de tuinslang opzetten?
Gr. Hans
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Hans040 schreef:Zal ik er nog de tuinslang opzetten?
Absoluut niet, je koppeling zit daarachter. Ik raad aan om toch maar een garage te raadplegen.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gezien je vragen, Hans040, vraag ik me af of je wel torx hebt gebruikt ipv imbus… Dat boutje zit niet zo strak vast dat ie kapot gedraaid gaat worden namelijk.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
is niet gewoon ergens een grote hoofd zekering gesprongen? zit er geen kill switch, op een zx. als je boekje hebt vind je deze terug.
staat er wel spaning op de bobine,
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
BDP sensor blijft voor mij de hoofdverdachte, de lambda sensor die ook diep genoeg zit zorgt volgens mij enkel voor slecht lopen, niet voor totaal niet starten.
BDP zit met Torx vast.
Nakijken of hij vonkt doe je met een elektronisch systeem beter niet, elektronica heeft zulke dingen echt niet graag, volgende keer hang je er beter een goedkope stoboscoop aan bvb. https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-stroboscoop-xenon-210069/9200000022192997/?country=BE&Referrer=ADVNLGOO002042-G-23084300909-S-69259941884-9200000022192997 Als er stroom loopt gaat de stroboscoop, anders niet.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
beremans schreef:is niet gewoon ergens een grote hoofd zekering gesprongen? zit er geen kill switch, op een zx. als je boekje hebt vind je deze terug.
staat er wel spaning op de bobine,
Die heeft de ZX inderdaad, zo’n killswitch die de brandstoftoevoer naar de motorruimte afsluit. Zit onder de kap ergens, waar precies weet ik niet meer.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon