A-types - geschiedenis
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 17 juli 2004 12:19 AM

Inhoud
01. Citroën Type A, algemeen (in dit bericht)
02. 1948-1990 Citroën 2CV/2PK, modelontwikkeling
03. 1961-1979 Citroën Ami, modelontwikkeling
04. 1948-1990 Citroën 2CV/2PK, actiemodellen/speciale series
05. 1967-1987 Citroën Dyane/Acadiane, modelontwikkeling
06. 1967-1987 Citroën Dyane/Acadiane, actiemodellen/speciale series
07. 1968-1987 Citroën Méhari, modelontwikkeling
08. 1968-1987 Citroën Méhari, actiemodellen/speciale series
09. 1948-1990 Citroën Type A 2CV “Eend”/2PK ”Geit”, kleurenwaaier
10. 1961-1979 Citroën Ami/M35, kleurenwaaier
11. 1967-1987 Citroën Dyane/Acadiane, kleurenwaaier
12. 1968-1987 Citroën Méhari, kleurenwaaier


Citroën Type A, algemeen

In 1998 vierde de Citroën 2cv haar vijftigste verjaardag in Parijs! Op 7 oktober 1948 werd de 2CV aan het publiek getoond tijdens de Parijse Auto Salon. Niemand minder dan Vincent Auriol, president van Frankrijk, onthulde de Eend. Toen het doek werd weggetrokken, viel er een grote stilte. Toen begon het publiek te grinniken en te lachen.

De Eend dateert al van voor de Tweede Wereldoorlog. Want in 1935 is het project al op stapel gezet. De Franse boeren, die tot dan toe nog alles met paard en wagen doen, zijn volgens André Citroën hard aan een autootje toe. Natuurlijk, er rijden in de jaren dertig al behoorlijk veel auto’s rond. Maar dat zijn grote en vooral dure limousines. Ze zijn dus uitsluitend bereikbaar voor de bevoorrechte klasse. Helaas sterft monsieur Citroën in 1935 nadat “zijn” in geldnood verkerende fabriek is overgenomen door de gebroeders Michelin (jawel, van de banden).

Het project dat zal leiden tot de 2CV heet TPV (Toute Petite Voiture). Met dit idee moet de auto binnen een ieders bereik komen. De stuwende kracht achter dit project is de nieuwe directeur van Citroën: Pierre-Jules Boulanger, overgekomen van Michelin. De opdracht van Boulanger was eenvoudig en paste op niet meer dan een half A4’tje: “Bouw een auto voor de Franse boer. Hij moet ermee naar de markt in de omliggende dorpen kunnen. Wel graag met plek voor twee want moeder de vrouw of zijn knecht moet ook mee kunnen rijden. Verder moet er plaats zijn voor een wijnvat, vijftig kilo aardappelen en een paar mandjes eieren. Die mogen absoluut niet breken als de auto door een omgeploegd veld of over een hobbelweg rijdt. De auto moet 50 km/h kunnen halen. Het benzineverbruik mag niet meer bedragen dan 1 op 30. En tenslotte moet het autootje hoog genoeg zijn om met een hoed op in te stappen. De boer en zijn vrouw moeten er op zondag ook mee naar de kerk kunnen rijden.”

Boulanger stelde nog een paar aanvullende eisen: het autootje moest ook door een onervaren chauffeur kunnen worden bestuurd. De prijs moest uiterst laag zijn. Verder maakte de vormgeving of stijl geen deel uit van de opzet; deze auto moest een “paraplu op wielen” zijn. Technicus André Lefèbvre begon met het bouwen van vele prototypen. De ene mislukking na de andere volgde. In 1939 werd zelfs een voorserie van 250 stuks geproduceerd, maar de lichtgewicht aluminium constructie bleek moeilijk te maken. Ook met het motortje waren allerlei problemen. Met het begin van de oorlog beval Boulanger alle prototypen te vernietigen, om ze niet in de handen van de Duitsers te laten vallen die met hun Kever bezig zijn. Onlangs is een drietal exemplaren echter weer terug gevonden op de zolder van een oud Citroën fabrieksgebouw.

In 1944 wordt het gehele project weer snel opgepakt, wordt de motor sterk verbeterd en krijgt een extra, vierde versnelling. Dit tot groot ongenoegen van Boulanger die bezeten is om een zo licht en eenvoudig mogelijk wagentje op de markt te zetten. Daarom was de vierde een ‘S’, oftewel een overdrive. Daar heeft de Eend dus zijn merkwaardige schakelschema aan te danken. Ook wordt het idee van het lichtgewicht aluminium overboord gezet en maakt plaats voor staal. Tevens krijgt de Eend glas in plaats van plastic ruitjes, verwarming en een 2e koplamp erbij.

In 1948 wordt de eerste Eend met een 375 cm³ luchtgekoeld motortje aan het publiek getoond. De naam is 2CV, te danken aan het feit dat hij fiscaal gezien 2 pk’s heeft volgens de Franse wet. In technische zin heeft de eerste Eend 9 pk, waarmee hij een topsnelheid van 65 km/h haalt. Later zal de Eend steeds grotere en sterkere motoren krijgen, tot de 602 cm³, 29 pk sterke motor van de laatste productiejaren, goed voor een topsnelheid van 115 km/h.

Vanaf dat moment ontstaan er wachtlijsten om in het bezit te komen van een 2CV. Tevens begint de Eend aan een onstuitbare opmars die vele jaren zal duren. Zo bestelt de Maharadja van het kleine vorstendom Sikkim, op de grens van Tibet en India op 4000 meter hoogte, een doodgewone Eend. De reden is simpel: de koninklijke Rolls Royce laat het afweten op de stijgende en dalende karresporen in de bergen.


foto: CitroenAZU

In 1953 maken Jacques Cornet en Henri Lochon als allereersten een wereldreis in een 2CV. Ze rijden 52.000 kilometer in 367 dagen. In 1958 maken Jacques Seguele en J.C.Brandt ook een reis om de wereld in een Eend. Als ze echter na 25.000 km in Chili de Atacama-woestijn willen oversteken, gaat het mis.  De dop trilt van het oliecarter los, alle olie loopt eruit. Reserveolie hebben ze niet. Dan duikt er plotseling een eenzame indiaan op. Hij haalt een stel bananen uit zijn tas en begint die te pellen. Met het fruit propt hij het oliecarter vol. Op deze fruitsmering voltooit de Eend zonder schade de verdere rit door de woestijn. De auto staat momenteel in het automuseum in Le Mans.

De Eend (officieel type ‘A’) heeft tijdens zijn carrière nogal wat broertjes en zusjes gekregen. Natuurlijk de BestelEend (AU, van Utilitaire), die in 1952 op de markt kwam. Maar ook de zeer mooi vormgegeven Ami 6 in 1961. Deze heeft een grotere cilinderinhoud (602 cm³) dan de Eend zelf had op dat moment en is wat comfortabeler en luxer uitgerust.


foto: Penny Lane

In 1968 komt daar nog de bekende Dyane bij, de gedoodverfde opvolger van de Eend. De Eend blijkt echter steevast een betere verkoop te hebben en overleeft zelfs zus Dyane, want in 1983 wordt gestopt met de productie van de Dyane. Maar ook de leuke, van kunststof vervaardigde, Méhari is een opvallende verschijning. Het is een soort jeepje, dat zelfs met vierwielaandrijving leverbaar is. Ook van de Eend verschijnt een 4x4 versie, maar dan wel simpelweg met een extra motor achterin! In de jaren ‘80 verschijnen de speciale modellen als de Charleston, de Dolly en de Transat, totdat tenslotte in 1990 de laatste 2CV uit de fabriek rolt in Portugal.

Op dat moment zijn er 3.872.583 2CV’s, 1.504.221 2cv Vans, 1.443.583 Dyanes, 1.840.159 Ami’s en 144.953 Méhari’s geproduceerd. Totaal dus 8,8 miljoen “A”-typen.

Foto’s (tenzij anders vermeld): Citroën Communication

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 20 juni 2016 11:57 PM
  [ # 1 ]

1948-1990 Citroën 2CV/2PK, modelontwikkeling

De Citroën 2CV Type A is in 1948 op de Salon de l’Automobile in Parijs voorgesteld. Het laatste exemplaar is op 27 juli 1990 in Mangualde, Portugal, van de band gerold. Gedurende de looptijd zijn er voortdurend kleine wijzigingen doorgevoerd, die samen maken dat een 2CV van 1990 er heel anders uitziet dan een van 1948. Mijn subjectieve keuze van de belangrijkste modelontwikkelingen:
- 1951 voorstelling van de AU, het Type A utilitaire, de Besteleend;
- 1957 verschijning van de AZLP met stalen kofferbakklep in plaats van canvas;
- 1960 de zogenaamde ribbelkap maakt plaats voor een gladde motorkap;
- 1964 de scharnieren van de voordeuren verhuizen van de B-stijl naar de A-stijl;
- 1975 de ronde koplampen worden vervangen door hoekige.

Wie zich verder wil informeren, kan terecht op lesfillesdeforest.be. De meeste van de oorspronkelijk in Nederland en België geleverde 2CV’s zijn in Vorst gebouwd.

1948 Salon de l’Automobile, Parijs: voorstelling van de 2CV

Afsluiting van de kofferbak met canvas, zoals toegepast op de modellen A, AZ en AZL

1955 AZU met ribbelkap

1960: de enige grote facelift brengt een gladde motorkap

1975: geen ronde koplampen meer, maar rechthoekige

1990, Mangualde PT: de laatste

foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 21 juni 2016 01:42 AM
  [ # 2 ]

1961-1979 Citroën Ami, modelontwikkeling

De Citroën Ami 6 berline wordt in april 1961 voorgesteld. De schuine achterruit en de ovale koplampen zijn niet vaak eerder toegepast. In november 1964 verchijnt de Ami 6 break. De gladde Ami 8 vervangt in 1969 de barokke Ami 6; in maart de berline en in september de break. In 1969 en 1970 wordt een genummerde serie M35 gebouwd. Deze coupé op basis van de Ami wordt aangedreven door een Wankel-motor en heeft hydraulische vering. In januari 1973 wordt de Ami-familie gecompleteerd door de Ami Super, die dankzij de 1015cc-motor uit de GS redelijk sportieve prestaties kan leveren en zich aan de buitenkant van de Ami 8 berline onderscheidt door enkele accenten.

Ami 6 berline

Ami 8 berline

Ami 8 break

M35 coupé

Ami Super

foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 06 juli 2016 07:54 PM
  [ # 3 ]

1948-1990 Citroën 2CV/2PK, actiemodellen/speciale series

1976 Citroën 2CV Spot (2.500 BE, CH, FR, IT, LU NL, UK)

1977 Citroën 2CV Basket (FR 2)

1980 Citroën 2CV Charleston (8.000)

1981 Citroën 2CV 007 (500)

1982 Citroën 2CV Márcatelo (ES 850)

1983 Citroën 2CV6 Aventure

1983-1984 Citroën 2CV France 3/Transat/Beachcomber (4.000)

1984 Citroën 2CV6 NJHC (NL)

1985-1986 Citroën 2CV Dolly (2.000)

1985 Citroën 2CV Weekend (CH)

1985 Citroën 2CV Fireball (CH)

1986 Citroën 2CV Cocorico (FR 1.000)

1986 Citroën 2CV Lusitano (PT 1.000)

1986 Citroën 2CV Ente Grün (CH, DE)

1986 Citroën 2CV Bayern Ente (DE 500)

1987 Citroën 2CV Sausss Ente (DE 1.000)

1987 Citroën 2CV Bamboo (UK)

1988 Citroën 2CV Perrier (BE, LU 1.000)

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 08 juli 2016 06:40 PM
  [ # 4 ]

1967-1987 Citroën Dyane/Acadiane, modelontwikkeling

De Citroën Dyane verschijnt in augustus 1967 als antwoord op de Renault 4 die met zijn vijfde deur en geïntegreerde koplampen zowel praktischer als moderner dan de 2CV was. De Dyane heeft nooit een facelift ondergaan, maar is wel op details aangepast. Meer informatie over de veranderingen in de vormgeving en in de techniek van de Dyane vind je op de mooie site citroendyane.nl. Hier enkele uiterlijke aanpassingen die je kunnen helpen bij het dateren van een Dyane:
- januari 1968: verschijning van de Dyane 6;
- maart 1968: verschijning van de Dyane 4;
- september 1969: zijruit in C-stijl, grille met grovere mazen;
- juli 1973: typeplaatjes van aluminium;
- september 1977: zwarte grille met horizontale lamellen, deurgrepen zwart in plaats van grijs
- maart 1978: verschijning van de Acadiane;
- juli 1982: grijs gelakte bumpers, de luchthapper op de motorkap vervalt;
- juni 1983: einde productie Dyane;
- juli 1987: einde productie Acadiane.

foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 08 juli 2016 06:42 PM
  [ # 5 ]

1967-1987 Citroën Dyane/Acadiane, actiemodellen/speciale series

1975 Citroën Dyane Nazaré (PT)


1977 Citroën Dyane Caban (1.500)


1979 Dyane Argent (PT 50)


1980-? Acadiane Mixta (ES, PT)


1980-? Acadiane Oasi (IT)


1981 Citroën Dyane Capra (ES 600)


1981 Citroën Dyane Edelweiss (ES 750)


1982 Citroën Dyane Côte d’Azur (UK)


1982-? Acadiane Reise-Ente (CH, DE)


1982-? Acadiane Nomad (UK)

foto’s Dyane Caban en Acadiane Oasi: Citroën Communication, overige: NN

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 20 juli 2016 06:36 PM
  [ # 6 ]

1968-1987 Citroën Méhari, modelontwikkeling

De Citroën Méhari wordt op 11 mei 1968 in de kustplaats Deauville aan de pers voorgesteld. Op het chassis van een Dyane rust een buizenframe en een in de massa gekleurd koetswerk van ABS.
De eerste Méhari’s hebben kettinkjes in plaats van zijdeuren, 2CV-knipperlichten aan de zijkant en 2CV-achterlichten.


Vanaf modeljaar 1970 worden de knipper- en achterlichten van het Type H toegepast.


Om aan verscherpte regelgeving inzake “grijze” kentekens voor zakelijk gebruik te voldoen, verschijnt in 1973 naast de standaard vierpersoonsuitvoering ook een tweepersoonsuitvoering. In 1979 krijgt de Méhari een bescheiden facelift door de montage van een andere grille. Tegelijkertijd wordt het 2CV-instrumentenpaneel vervangen door dat van de LNA en stijgt het vermogen van 26 naar 29 pk.


Vanaf 2016 vermarkt Citroën de Bolloré Bluesummer onder de modelnaam e-Méhari.

foto’s : Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 20 juli 2016 06:36 PM
  [ # 7 ]

1968-1987 Citroën Méhari, actiemodellen/speciale series

1969-1970 Méhari US (214)


1979-1983 Méhari 4x4 (1.213)


1983 Méhari Azur (700)


1983 Méhari Plage (ES, PT)


1983 Méhari Aventure

foto’s : Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 december 2016 09:14 PM
  [ # 8 ]

1948-1990 Citroën Type A 2CV “Eend”/2PK ”Geit”, kleurenwaaier
Structuur ontleend aan lesfillesdeforest.be en Beyaert, Vincent: Les Filles de Forest, Uitgeverij Citrovisie, Eindhoven 2015.

Heb je correcties of aanvullingen (ontbrekende foto’s!) op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.

Beige AC087/GCA Beige Albatros, 09/1971-08/1973

foto: 2cvgarage.nl

Beige AC309 Beige Antillais, 09/1962-08/1963

foto: Citroën Communication

Beige AC069/GDB/EDB Beige Colorado, 09/1981-08/1984

foto: 2cvgarage.nl

Beige 246-158355 Beige El Paso, 1955-1958 (Vorst)
Beige AC090 Beige Erable, 02/1970-08/1971

Beige AC079 Beige Gazelle, 09/1976-08/1978

foto: 2cvgarage.nl

Beige AC074 Beige Nevada, 09/1978-08/1981

foto: citromuseum.com

Beige 246-110754 Beige Sandusky, 07/1954-1955 (Vorst)

foto via 2cvclubitalia com

Beige AC083 Beige Vanneau, 09/1974-08/1976

foto: 2cvgarage.nl

Beige AC084 Ivoire Borely, 09/1972-08/1974

foto: 2cvgarage.nl

Blauw 246-101554 Bleu Acacia, 1954-1957 (Vorst)

Blauw 246-157015 Bleu - Academy Blue, 1954-1957 (Vorst)

Blauw AC105 Bleu Ardoise, 09/1964-1966 (Vorst)

foto via 2cv.nl

Blauw AC650 Bleu Azurite, 09/1979-08/1981

foto: 2cvgarage.nl

Blauw AC117 Bleu Brouillard, 06/1965-05/1966

foto: 2cvgarage.nl

Blauw AC635 Bleu Camargue, 09/1971-08/1973

foto: 2cv88.fr

Blauw AC575/EWB Bleu Celeste, 09/1985-07/1990

foto: 2cvgarage.nl

Blauw AC626 Bleu Cristal, 07/1967-08/1969

foto: NN

Blauw AC622 Bleu Cyclades, 05/1966-08/1968

foto: Citroën Communication

Blauw 246-35663 Bleu – Dark Blue, 1954-1957 (Vorst)

Blauw AC606 Bleu Glacier, 09/1959-06/1961

foto: Etienne Musslin via super2cv.com

Blauw AC639/GNA Bleu Lagune, 09/1973-08/1974, 09/1981-08/1982

foto: doublechevron nl

Blauw AC614 Bleu Lavande (Vorst), 1963

Blauw AC629 Bleu Mésange, 09/1968-08/1969

Blauw AC606 Bleu Monte Carlo, 12/1959-11/1961 (Vorst), 09/1962-08/1964

foto: cadichonne.net

Blauw AC645 Bleu Myosotis, 09/1976-08/1979

foto: losson.com

Blauw AC609 Bleu Névé, 09/1968-08/1969

foto: Bertje beige

Blauw AC607 Bleu Pacifique, 1962 (Vorst)

blauw AC643 bleu pétrel, 09/1974-08/1976, 09/1981-08/1983

foto: 2cvgarage.nl

Blauw AC612 Bleu de Provence, 1963 (Vorst)

Blauw AC631 Bleu Thasos, 09/1969-08/1971

foto: Etienne Musslin via super2cv.com

Blauw GNW/EPW Bleu des Tropiques, 09/1984-08/1985

foto: HYvonne

Blauw AC137 Bleu Turquoise, 12/1957-03/1959 (Vorst)

Blauw AC625 Bleu Weekend, 09/1968-08/1969

foto: 2cvgarage.nl

Geel AC306 Ecaille Blonde, 06/1959-11/1959 (Vorst)

Geel AC331 Jaune Cédrat, 09/1975-08/1978

foto: 2cvgarage.nl

Geel AC333 Jaune Mimosa, 09/1978-08/1980

foto: NN

Geel 246-365959 Jaune Panama, 10/1959-02/1961 (Vorst)
Geel AC307 Jaune Panama, 12/1960-08/1962

foto via Bayeux Rétro Auto Club

Geel AC310 Jaune Pastis, 09/1961-08/1962

Geel AC321 Jaune Primevère, 09/1971-08/1972

foto: 2cvgarage.nl

Geel EAA Jaune Rialto, 09/1984-07/1990

foto: 2cvgarage.nl

Grijs AC101 Gris Anthracite, 1963 (Vorst)

Grijs AC131 Gris Bruyère, 1958-1960 (Vorst)

Grijs AC132/AC135 Gris Clair, 09/1954-08/1961

foto: Citroën Communication

Grijs AC057/GVP/EVP Gris Cormoran, 09/1983-07/1990

foto: 2cvgarage.nl

Grijs AC119 Gris Cyclone, 1967

Grijs AC138 Gris Dandy, 05/1966-07/1967

foto:trellex42 via forum-auto.com

Grijs AC118 Gris Etna, 10/1952-08/1954, 06/1965-08/1966

foto: citromuseum.com

Grijs 246-87853 Gris – Forest Grey, 1953-03/1958 (Vorst)

foto: Etienne Musslin via super2cv.com

Grijs AC133 Gris Kandahar, 1966-1967 (Vorst)

foto: CitroenAZU

Grijs AC109 Gris Métallisé, 10/1949-10/1952

foto: Citroën Communication

Grijs 246-81426 Gris – Plaza Grey, 1953-1947 (Vorst)

Grijs 246-192055 Gris Rosé, 03/1958-1961 (Vorst)
Grijs AC136 Gris Rosé, 09/1962-08/1969

foto: 2cvgarage.nl

Grijs AC104 Gris Sable, 1963 (Vorst)

Grijs AC226 Gris Satiné, 1965-1966 (Vorst)

Grijs AC146 Gris Typhon, 09/1963-1966 (Vorst)

foto: citromuseum.com

Groen AC512 Vert Absinthe, 1962 (Vorst)

Groen AC514 Vert Agave, 09/1964-1966

foto: 2cvclubitalia.com

Groen AC533 Vert Bambou, 09/1975-08/1979

foto: CitroenAZU

Groen AC513 Vert Cactée, 09/1968-08/1969

foto: 2cvgarage.nl

Groen 346-82172 vert – Cristal Green, 1955-1958 (Vorst)

Groen AC511 Vert Embrun, 09/1960-08/1964

foto: Visa GTI 115

Groen 246-122954 Vert – Fernmist Green, 06/1954-1957 (Vorst)

foto: Adrian Sommer via 2cv-register.ch

Groen AC539/GRA, Vert Jade, 09/1979-08/1983

foto: NN

Groen AC509 Vert Jura, 1966-1967 (Vorst)

foto: Citroën Communication

Groen 246-365759 Vert Mélèze, 1960-1961 (Vorst)

Groen 246-192255 Vert Nil, 1956-1958 (Vorst)

Groen AC510 vert Olive, 1963 (Vorst)

Groen AC529 Vert Palmeraie, 09/1973-08/1974 (Vorst)

foto via ami-2cv.com

Groen ? Vert Singer, 1958 (Vorst)

Groen AC531 Vert Tuileries, 09/1974-08/1975

foto: 2cvgarage.nl

Oranje AC329 Orange Ténéré, 09/1973-08/1976

foto: Citroën Communication

Oranje AC437 Orange Mandarine, 1979-1980

foto: Etienne Musslin via super2cv.com

Oranje AC334 Cuivre Indien, 09/1980-08/1982

foto: Classic Roadster München

Oranje AC317 Paille Brûlée, 09/1969-02/1970

foto: MrSteve

Rood 246-57197 Rouge, 1954-1958 (Vorst)

Rood AC425 Rouge Bolero, 1958-1959 (Vorst)

Rood AC411 Rouge Carmin, 1963, 1966 (Vorst)

Rood AC442 Rouge de Castille, 09/1980-08/1982

foto: 2cvgarage.nl

Rood AC402 Rouge Cinabre, 04/1967-07/1967

foto: alaval via dyaneclub.fr

Rood AC403 Rouge Corsaire, 07/1967-02/1970

foto: Citroën Communication

Rood AC419 Rouge Cornaline, 1966-1967 (Vorst)

foto: 2cvgarage.nl

Rood AC446 Rouge Delage, 10/1981-07/1990

foto: ruylclassics.nl

Rood 246-366059 Rouge Estérel, 12/1959-1961 (Vorst)

Rood AC435 Rouge Geranium, 09/1977-08/1978

foto: CitroenAZU

Rood AC423 Rouge Masséna, 02/1970-08/1972

foto: mctommi via citroenazu.nl

Rood AC410 Rouge Pavot, 10/1961-08/1962

foto: 2cvgarage.nl

Rood AC424 Rouge de Rio, 09/1972-08/1975

foto: 2cvgarage.nl

Rood AC432 Rouge Soleil, 09/1976-08/1977

foto: CitroenAZU via citroenazu.nl

Rood AC448/GKB/EKB, Rouge Vallelunga, 09/1982-07/1990

foto: 2d

Rood ? Rouge Vif, 1954-1958 (Vorst)

Wit AC144 Blanc Carrare (Vorst), 1966

Wit AC134 Blanc Champagne, 1956-07/1959 (Vorst)

foto: Penny Lane

Wit AC093 Blanc Cygne, 09/1969-08/1970

Wit AC098 Blanc Everest, 1967-1968 (Vorst)

Wit AC 614 Blanc Lavande, 1963 (Vorst)

Wit 246-100710 Blanc Mégève, 1961 (Vorst)

Wit AC088/GWB/EWT Blanc Meije, 09/1970-08/1971, 09/1982-07/1990

foto: Citroën Communication

Wit AC102 Blanc Paros, 1963-1965 (Vorst)

Wit AC097 Blanc Stellaire, 09/1968-08/1969

Zwart AC200/EXY Noir, ?-07/1990

foto: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 december 2016 09:17 PM
  [ # 9 ]

1961-1979 Citroën Ami/M35, kleurenwaaier
structuur ontleend aan citroen2cv.fr

Heb je correcties of aanvullingen (ontbrekende foto’s!) op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.

23-1-2017: Diverse aanvullingen met dank aan toniclight en zijn schitterende website citroenami6.nl!

beige AC087 beige albatros, 1973

foto: citromuseum.com

beige AC094 beige antilope, 1969

foto: ruylclassic.nl

beige AC090 beige érable, 1970-1971

foto: 2cvgarage.nl

beige AC079 beige gazelle, 1977-1979

foto: japh62 via dyaneclub.fr

beige AC126 beige nankin, 1967

foto: citroenami6.nl

beige AC085 beige tholonet, 1973-1974

foto: japh62 via forum.dyaneclub.fr

beige AC083 beige vanneau, 1974-1976

foto: adabass via forum-auto.com

beige AC084 ivoire borély, 1973-1974

foto: spijker5

blauw AC105 bleu ardoise, 06/1964-09/1965

foto: citroenami6.nl

blauw AC613 bleu arizona, 1964

foto: losson.com

blauw AC608 bleu avril, 04/1961-09/1962

foto: citroenami6.nl

blauw AC117 bleu brouillard, 1966-1967

foto: citroenami6.nl

blauw AC635 bleu camargue, 1972-1974

foto: martindu35 via forum-auto.com

blauw AC626 bleu cristal, 1968-04/1969

foto: Daniel E. via andre-citroen-club.de

blauw AC630 bleu danube, 1969-1970

foto: Citroën Communication

blauw AC640 bleu delta, 1973-1976

foto: Citroën Communication

blauw AC646 bleu gentiane, 1977-1978

foto: BreizhTouch via forum-super5.fr

blauw AC636 bleu grignan, 1973-1974

foto: citromuseum.com

blauw AC639 bleu lagune, 1974

foto: citromuseum.com

blauw AC614 bleu lavande, 1963

foto: citroenami6.nl

blauw AC629 bleu mésange, 1969

foto: advdhorst.nl

blauw AC602 bleu monte-carlo, 1966

foto: Etienne Musslin via super2cv.com

blauw AC645 bleu myosotis, 1977-1979

foto: NN

blauw AC616 bleu d’orient, 1966

foto: citroenami6.nl

blauw AC607 bleu pacifique (Vorst), 1962

foto: citroenami6.nl

blauw AC643 bleu pétrel, 1975-1976

foto: JMX via yaronet.com

blauw AC612 bleu de Provence (Vorst), 1964

foto: citroenami6.nl

blauw AC611 bleu PTT, 1975-1976

blauw AC627 bleu spatial, 1968-04/1969

foto: citroenami6.nl

blauw AC631 bleu thasos, 1969-1971

foto: gsantami8 via forum-auto.com

blauw AC625 bleu week-end, 07/1967-01/1968

foto: citroenami6.nl

bruin AC320 bronze, 1970-1971

foto via nuancierds.fr

bruin AC433 brun de santal, 1976

foto: martindu35 via forum-auto.com

bruin AC302 or sombre, 09/1968-03/1969

foto: Vincent Decours via autodantanmag.canalblog.com

geel AC316 bouton d’or, 1969-1970

foto: Citroën Communication

geel AC301 jaune calabre, 1969-1970

foto: gsantami8 via forum-auto.com

geel AC331 jaune cédrat, 1975-1976

geel AC312 jaune golf, 1963

foto: citroenami6.nl

geel AC313 jaune de naples, 1964

foto: citroenami6.nl

geel AC321 jaune primevère, 1971-1973

foto: Mariotto Ami8 via 2cvclubitalia.com

geel AC311 jaune PTT, 1974-1976

grijs AC086 gris d’anjou, 1970-1971

grijs AC119 gris cyclone (Vorst), 1967

foto: citroenami6.nl

grijs AC138 gris dandy, 1966

foto: losson.com

grijs AC118 gris etna, 1966-1967

foto: berigaudvehiculesanciens.fr

grijs AC133 gris kandahar (Vorst), 1968

foto: citroenami6.nl

grijs AC149 gris libian, 1961-1962

grijs AC113 gris nacré, 1969-1971 (enige kleur voor M35)

foto: CitroenAZU

grijs AC136 gris rosé, 06/1964-1967

foto: citromuseum.com

grijs AC104 gris sable (Vorst), 1964

foto: citroenami6.nl

grijs AC107 gris temps perdu, 1964-1966

foto: losson.com

grijs AC147 gris typhon, 1963-1965, 1974-1976

foto: citroenami6.nl

groen AC512 vert absinthe, 1961-1962

foto: CitroenAZU

groen AC514 vert agave, 06/1964-09/1966

foto: Etienne Musslin via super2cv.com

groen AC527 vert argenté, 1973-1974

foto: citromuseum.com

groen AC528 vert bussing, 1976

groen AC522 vert charmille, 07/1967-1972, 1974

foto: citroenami6.nl

groen AC518 vert hedera (Vorst), 1965 - 1966

foto: citroenami6.nl

groen AC521 vert ilicinée (Vorst), 1968

foto: citroenami6.nl

groen AC523 vert iris, 1969-1970

foto: NN

groen AC517 vert jade, 09/1963-06/1964

foto: citroenami6.nl

groen AC509 vert jura (Vorst), 1967

foto: citroenami6.nl

groen AC532 vert nopal, 1975-1976

foto: Gogoff Citroneta via ln-lnaclubdefrance.forumactif.biz

groen AC510 vert olive (Vorst), 1963

foto: citroenami6.nl

groen AC536 vert papyrus, 1977-1978

foto: JMX via yaronet.com

oranje AC315 orange Ponts et Chaussées, 1974-1976

oranje AC329 orange ténéré, 1975-1976

foto: CitroenAZU

rood AC411 rouge carmin (Vorst), 1963 - 1965

rood AC419 rouge cornaline, 1967

foto: 2cvgarage.nl

rood AC403 rouge corsaire, 1968

foto: citroenami6.nl

rood AC408 rouge estérel (Vorst), 1962

foto: citroenami6.nl

rood AC435 rouge geranium, 1968, 1977

foto: Jeroen Simons

rood AC423 rouge masséna, 1969-1971

foto: XBXG

rood AC424 rouge de rio, 1972-1974

foto: citrowagon.fr

rood AC432 rouge soleil, 1977

rood AC413 vieux rose, 1963

foto: losson.com

wit AC144 blanc carrare, 1961-1968

foto: 2cvgarage.nl

wit AC093 blanc cygne, 1969-1970

foto: NN

wit AC098 blanc everest (Vorst), 1968

foto: citroenami6.nl

wit AC088 blanc meije, 1970-1979

foto: treffpunkt-citron.de

wit AC102 blanc paros (Vorst), 1964-1965

foto: citroenami6.nl

wit AC126 blanc stellaire, 1969

foto: 2cvgarage.nl

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 december 2016 09:18 PM
  [ # 10 ]

1967-1987 Citroën Dyane/Acadiane, kleurenwaaier
structuur ontleend aan citroendyane.nl

Heb je correcties of aanvullingen (ontbrekende foto’s!) op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.

beige AC087 beige albatros, 1971-1973

foto: register Michiel van Ginkel

beige ECF beige atlas, 1986-1987 (alleen Acadiane)

foto: ami-2cv.com

beige AC069 beige colorado, 1982-1984 (ook Acadiane)

foto: NN

beige AC090 beige érable, 1970-1971

foto: register Michiel van Ginkel

beige AC079 beige gazelle, 1977-1978

foto: register Michiel van Ginkel

beige AC058/GDY beige impala, 1983-1985 (alleen Acadiane)

foto: Bertje beige

beige AC074 beige nevada, 1979-1981 (ook Acadiane)

foto: 2cvgarage.nl

beige AC078 beige opale métallique, 1978

foto: register Michiel van Ginkel

beige AC083 beige vanneau, 1975-1976

foto: register Michiel van Ginkel

beige AC084 ivoire borély, 1973-1974

foto: register Michiel van Ginkel

blauw AC650 bleu azurite, 1979-1981 (ook Acadiane)

foto: Prowl

blauw AC635/GNX/EWT bleu camarque, 1972-1973 (Acadiane: 1984)

foto: 2cvgarage.nl

blauw EMB bleu céleste, 1987 (alleen Acadiane)

foto: Citroën Communication

blauw AC626 bleu crystal, 1968-1969

foto: register Michiel van Ginkel

blauw AC639/GNA bleu lagune, 1974, 1983 (Acadiane: 1982-1983)

foto: burty via forum.dyaneclub.fr

blauw AC649 bleu marine, 1977

foto: Citroën Communication

blauw AC629 bleu mésange, 1969-1970

foto: Dougati via forum.dyaneclub.fr

blauw AC645 bleu myosotis, 1977-1979 (Acadiane: 1970)

foto: register Michiel van Ginkel

blauw AC643 bleu pétrel, 1975-1976

foto: register Michiel van Ginkel

blauw AC631 bleu thasos, 1970-1971

foto: register Michiel van Ginkel

blauw AC625 bleu week-end, 1968

foto: JMX via yaronet.com

blauw ELB bleu uzès, 1985 (alleen Acadiane)

foto: 2cvgarage.nl

bruin AC320 bronze, 1970-1971

foto: register Michiel van Ginkel

bruin AC302 or sombre, 1969

foto: register Michiel van Ginkel

bruin AC317 paille brulée, 1970

foto: register Michiel van Ginkel

geel AC301 jaune calabre, 1970

foto: dyaneclubfree.fr

geel AC331 jaune cédrat, 1976-1978

foto: register Michiel van Ginkel

geel AC333 jaune mimosa, 1979-1980

foto: register Michiel van Ginkel

geel AC321 jaune primevère, 1972

foto via forum.dyaneclub.fr

geel AC077 jaune Service Citroën, 1983 (alleen Acadiane)

foto: citroenimportservices.com

groen AC533 vert bamboo, 1977-1979

foto: toniclight

groen AC539 vert jade, 1979-1983

foto: register Michiel van Ginkel

groen AC531 vert tuileries, 1975-1976

foto: register Michiel van Ginkel

oranje AC334 cuivre indien, 1981-1982

foto: register Michiel van Ginkel

oranje AC437 mandarin, 1979-1980

foto: register Michiel van Ginkel

oranje AC329 orange ténéré, 1974-1976

foto: register Michiel van Ginkel

rood AC425 rouge boléro,1981-1982 (alleen Acadiane)

foto: citroendyane.nl

rood AC442 rouge de castille, 1981-1982

foto: register Michiel van Ginkel

rood AC403 rouge corsaire, 1968-1970

foto: register Michiel van Ginkel

rood AC435 rouge geranium, 1978

foto: register Michiel van Ginkel

rood EKC rouge incendie, 1987 (alleen Acadiane)

foto: pompiermarne51.skyrock.com

rood AC423 rouge masséna, 1970-1971

foto: Marcel Labidouille via forum.dyaneclub.fr

rood AC424 rouge de rio, 1972-1975

foto: register Michiel van Ginkel

rood AC432 rouge soleil, 1977

foto: register Michiel van Ginkel

rood AC448 rouge vallelunga, 1983-1984

foto: register Michiel van Ginkel

wit AC077/GWA blanc alaska, 1983

foto: citromuseum.com

wit AC093 blanc cygne, 1970

foto: ruylclassics.nl

wit AC098 blanc everest, 1968

foto: register Michiel van Ginkel

wit AC088 blanc meije, 1970-1981 (Acadiane: 1983-1987)

foto: Citroën Communication

wit AC097 blanc stellaire, 1969

foto: register Michiel van Ginkel

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 december 2016 09:19 PM
  [ # 11 ]

1968-1987 Citroën Méhari, kleurenwaaier

Heb je correcties of aanvullingen op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.

beige AC125/EAC beige hoggar, 1978-1987

foto: CitroenAZU

beige AC808 beige kalahari, 1968-1975

foto: 2cvgarage.nl

geel AC1147/EAD jaune atacama, 1980-1987

foto: Citroën Communication

groen AC405/ERK vert montana, 1968-1987

foto: CitroenAZU

groen AC400 vert tibesti, 1976-1979

groen AC054 vert armée, 1981

foto: NN

oranje AC315 orange kirghize, 1970-1987

foto: Citroën Communication

rood AC201 rouge hopi, 1968-1976

foto: citromuseum.com

wit AC811 blanc, 1982-1987

foto: CitroenAZU

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook