Quo schreef:Je had de BX toch wel op as-steunen/bokken staan toen je onder de auto (in hoogste stand) ging liggen ?
Hopelijk wel, anders de volgende keer zeker doen.Verder is een BX altijd leuk. Heb er zelf een aantal gehad.
Ja, heb de krik linksonder gezet, motor uit en handrem erop. Ik weet inmiddels dat oude dames soms door hun hoeven kunnen zakken en ik denk dat geen enkele weldenkende man van mijn leeftijd onder een oude dame klemvast wil liggen. Overigens had ik na twee seconden het euvel ontdekt en opgelost, maar ik schakel sindsdien met fluwelen handjes om niet nogmaals de stang er nogmaals af te ketsen.
Wat betreft de gele drab in je vuldop, dit is vrij normaal voor dit type motoren. Omdat die voorop het motorblok zit wordt die vaak niet genoeg warm, met name door veel korte ritjes. Daardoor verdampt het vocht in je olie niet goed en hoop zich op in de vuldop. Mijn BX 1.6 had dat ook en ik haalde één keer per half jaar de dop uit elkaar en maakte het schoon in een potje met wasbenzine. Dan kon het er weer een poosje tegenaan. Hou het wel bij, want in de winter zat het een keer zo dicht geslibd bij mij dat de olie er via de peilstok uit werd geperst.
Toptip! Ik was al vrij bang dat dit mengsel van water en olie betekende dat de koppakking eruit ligt, maar dit is inderdaad een zeer plausibele verklaring. Ik ga het vuldopje met regelmaat schoonmaken en zal het gelijk op korte termijn aanpakken samen met de olieleidingen.
Citroën BX 16 TZI 1990
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Top, dan moet het goed komen. En ook het losfloepen van de schakelstangen komt vaker voor. De kommetjes lubberen uit, na 4 ton mag dat best. Of een keer goede tweedehandse zoeken (ik weet iemand die een BX 16 TZI sloopt met weinig kilometers, wellicht wilt die er vanaf?) Of je kan ze ‘borgen’ met wat ijzerdraad oid.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Mmm… lijkt mij verstandig om het eens te proberen met die sloop BX stang. Kun je mij in contact brengen met die man? Ik kan best wel wat dingetjes van ‘m overnemen. Een extra monopoint unit of ecu kan geen kwaad en misschien zijn er zaken uit het interieur ook over te nemen. Heb nu bijvoorbeeld vier verschillende type raambedieningsknoppen en dat stoort me mateloos.
Citroën BX 16 TZI 1990
@ Quo (en Koen):
Als de motor draait kun je er zonder steunen wel even onder gaan liggen, maar anders is het inderdaad spelen met je leven… Overigens is alleen een krik eronder ook niet veilig!
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
KoenB schreef:Mmm… lijkt mij verstandig om het eens te proberen met die sloop BX stang. Kun je mij in contact brengen met die man? Ik kan best wel wat dingetjes van ‘m overnemen. Een extra monopoint unit of ecu kan geen kwaad en misschien zijn er zaken uit het interieur ook over te nemen. Heb nu bijvoorbeeld vier verschillende type raambedieningsknoppen en dat stoort me mateloos.
Stuur Gert (GWHENDRIKS2, zie pagina 1) eens een berichtje.
Citroen BX by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Heel leuk om te lezen inderdaad en respect dat je deze uitdaging aangaat.
De BX in de hoogste stand plus een krik eronder is inderdaad nog niet helemaal veilig. De krik is eigenlijk ook maar net een hydraulische veerpoot en kan zonder waarschuwing de geest geven. Gebruik daarom altijd assteunen of als tweede keus, bijvoorbeeld houtblokken of een stapel tegels
De spannende avonturen van mij en de BX volgen elkaar in hoog tempo op. Vanavond na het werk toch maar eens even onder de motorkap gedoken en de stappenmotor gedemonteerd, gereinigd (met wasbenzine) en gesmeerd. Na montage bleek dat de auto nu stationair iets beter liep, hoewel er nog veel verbetering in zit. Voorheen fluctueerde het toerental heel erg wanneer beide polen aangesloten waren. Vuldop schoongemaakt, litertje olie erin gedaan en motorkap dicht. Tot dan toe was dit een geslaagd samenzijn tussen mij en haar.
Met mijn blije hoofd vanwege dit kleine technische triomfje, de auto ingesprongen richting een vriend hier in Nijmegen die zelf Saab adept is en een leuke 96 V4 heeft staan en al menig Saab in zijn bezit heeft gehad. Na wat gepraat, wat bandengeschop en wat gerommel her en der bleek de oude dame plotseling niet gediend van alle commotie. De druppel die de emmer voor d’r liet overlopen was het moment dat ik haar beval om flink hoog op de pootjes te staan (uiteraard geparkeerd) en daarna terug naar normale rijstand, waarbij ze hevig protesteerde door een van de slangen nabij het expansievat eraf te laten schieten. De arme schat wist niet waar ze het kon laten en liet haar groene incontinentiesappen stromen over de klinkertjes van de Citroenvlinderstraat.
Ik wist haar gelijk tot redelijkheid te bedaren door de druk van het systeem te laten en de motor af te zetten, maar een kwart tot half liter was ze al wel verloren. Bij controle bleek dat een slangklemmetje was losgeschoten en dat de rest van de slangklemmen ook niet bijzonder vast zaten. Oeps…
Ik heb helaas geen LHM in de auto liggen, dus met te weinig vloeistof rustig naar huis gereden (ze kwam nog wel omhoog) en vooral gelet op de geluiden en signalen die ze maakte. Daarbij viel mij het volgende op:
- STOP en het uitroepteken linksboven op het dashboard branden voortdurend
- Ze lijkt veel meer korte oneffenheden door te geven
- De verlichting is erg afhankelijk van het toerental
Enfin, dit weekend hoeft ze niet meer in actie te komen en aanstaande maandag ga ik maar eens bellen met een specialist voor een afspraak om de dame van onderen te bekijken (roestvorming) en met name de problemen rondom de LHM direct aan te pakken.
Ikzelf maak het inmiddels weer goed.
Citroën BX 16 TZI 1990
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
KoenB schreef:- STOP en het uitroepteken linksboven op het dashboard branden voortdurend
Als de BX net veel LHM heeft uitgekotst is het wel logisch dat stop en dat uitroepteken branden. Je niveau is dan te laag. Niet te lang mee rond rijden, pomp draait mogelijk (af en toe) droog en daar kan ie niet best tegen.
KoenB schreef:- De verlichting is erg afhankelijk van het toerental.
Waarschijnlijk is je dynamo niet meer als nieuw.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
KoenB schreef:- De verlichting is erg afhankelijk van het toerental.
Waarschijnlijk is je dynamo niet meer als nieuw.
Spanningsregelaar van je dynamo schroeven en toestand/lengte van de koolborstels bekijken.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Dynamo gewoon meten = weten. Zie je wat het spul doet. Meer korte oneffenheden doorgeven met te weinig LHM lijkt mij dat de auto al aan het zakken was en de pomp droog stond of gestaan heeft. Als ie stuurbekrachtiging heeft voel je daar direct aan wat ie doet op de pomp (wel of geen druk).
Leuk een BX in nijmegen erbij. Rij er elke dag heen en weer voor woonwerk zal eens opletten of ik deze mooie kleur zie rijden. Als je iemand in een 5 GT Turbo ziet zwaaien it’s me die mooi bx kleur herken ik wel op een bx
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
rehc schreef:Dynamo gewoon meten = weten. Zie je wat het spul doet. Meer korte oneffenheden doorgeven met te weinig LHM lijkt mij dat de auto al aan het zakken was en de pomp droog stond of gestaan heeft. Als ie stuurbekrachtiging heeft voel je daar direct aan wat ie doet op de pomp (wel of geen druk).
Leuk een BX in nijmegen erbij. Rij er elke dag heen en weer voor woonwerk zal eens opletten of ik deze mooie kleur zie rijden. Als je iemand in een 5 GT Turbo ziet zwaaien it’s me die mooi bx kleur herken ik wel op een bx
Ik heb geen stuurbekrachtiging in de auto! Ik zal op je gaan letten, een 5 GT Turbo is geen alledaagse verschijning. Waarschijnlijk maakt de BX momenteel wel meer kabaal dan jouw hot hatchje, dus je hoort me vanzelf .
Voor de rest: ik wil morgenvroeg een afspraak gaan maken met een specialist. De auto moet op de brug om de roestvorming vast te stellen, alsmede olielekkages. Daarnaast wil ik natuurlijk de LHM weer laten bijvullen (heb zelf nog geen LHM in huis) en wil ik wat uitleg van de beste man over waar op gelet moet worden en in hoeverre mijn BX nog een goede veerinstallatie heeft. Zijn er in de buurt van Nijmegen specialisten die jullie kunnen aanraden?
Groeten,
KoenB
Citroën BX 16 TZI 1990
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Haha, nog een BX in Lindenholt! En ook een met ruim vier ton op de klok. De mijne is een diesel en is inmiddels de 438000 gepasseerd. Ben benieuwd wanneer we elkaar tegen gaan komen. Ik rij helaas niet zoveel meer in de BX.
Heb wel nog aardig wat onderdelen. Mocht je wat nodig hebben, trek maar aan de bel.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Leuk je eens ontmoet te hebben! Bxje met potentie!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break